Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder i æglægning  (Læst 3817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Ænder i æglægning
« Dato: 11 Marts , 2009, 10:05 »
Jeg har 4 moskus ænder som har lagt indtil for en mdr. siden. Der blev de flyttet til en større og meget bedre andegård. De holdt ved flytning fuldstændig op med at lægge æg, det er sådan set forståeligt nok, men burde de ikke snart gå i gang igen?? Er der noget jeg kan gøre for at få dem i sving??
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2009, 11:49 »
Mine får æglægningsfoder på denne årstid, men har dog ikke lagt et eneste æg endnu, så jeg ved ikke rigtig, om man kan kalde det et godt råd ???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2009, 11:55 »
Det gør mine faktisk også :) så det virker ikke ;) ikke for mine ihvertfald(eller dine).
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2009, 12:03 »
Jeg lod mig fortælle en gang da jeg havde ænder (Dansk landand) at jordtempereturen skulle op over 10 grader før æglægningen begunde. Jeg ved ikke om det er rigtig, jeg har aldrig kontroleret det.
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

hoejberg

  • Gæst
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2009, 12:22 »
Hvor gamle skal Moskus ænder være før de begynder at lægge æg ???

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2009, 12:48 »
Min gamle andemor - som jo blev taget af ræven - plejede at have 1. hold ællinger allerede nu. Jeg har sommetider måttet skovle sne foran andehuset, så hun kunne komme ud på sin lille daglige tur til mad og vand.

Ællinger tog vi gerne fra hende og satte under en varmelampe, da vi engang prøvede, at et par stykker ikke var kommet med ind i huset og derfor døde af kulde. Andemor lavede så bare et hold ællinger mere :D, som hun selv fik lov at beholde, da vejret jo så var blevet betydelig varmere.

Det er altså frygtelig irriterende, at ræven tog hende.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2009, 14:16 »
Jeg mener at de skal være 6-7 måneder før de begynder...

Ja, her begyndte de også flittigt på at lægge æg - men så, pause....ved ikke lige hvorfor. Det med jordbundens temperatur lyder ret logisk, at de har et instinkt der siger til og fra, hvornår der skal lægges æg.

Vores gås Gurli tager det åbenbart ikke så tungt med temperaturer, hun begyndte for ca. 14 dage siden og lægger et par æg i løbet af ugen.

Jeg giver dem en lille håndfuld skaller et par gange om ugen, dem som hønsene også får - dem nipper både ænder og gåsen lystigt af.

hoejberg

  • Gæst
Sv: Ænder i æglægning
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2009, 09:11 »
Mange tak for svaret. :)
Mine ænder er fra september, så nu vil jeg gå og vente spændt. ;)
Håber at de får et hold ællinger i år :D
 Kan man gøre noget for at gøre ænder skruk, eller klarer de det helt selv ???
Kan man evt lade ænder ruge hønse æg ud ::)