Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Race?  (Læst 16998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Race?
« Dato: 30 Juli , 2013, 15:40 »
Jeg har købt gæslinger fra Raunsmed i Løkken for et stykke tid siden. De står til at være Toulouser..men syntes nu ikke helt de kan være rene toulouser. Men hvilken race kan det så være,,evt. en blanding måske??
Jeg skrev en mail for at høre om det var 100% rene toulouser, og fik svar tilbage at det var det..
Så er det ikke toulouser, kan jeg vel kræve min penge tilbage  ::)

De går sdammen med brogede gæs, som er ældre en dem..trods at de er yngre end de brogede har de for længst overhalet dem i størrelse og vægt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Race?
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2013, 15:54 »
Nu kan det være svært at vurdere seriøst ud fra foto, men de har da dobbelt bugposer!
Dertil har deres alder meget at sige mht. vurderingen af deres kropsform.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Race?
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2013, 17:04 »
Hvad med den "pose" de skal ha hængende under næbbet??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Race?
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2013, 17:44 »
De er vel lige så racetypiske/rene som alle de andre "racer", som man køber fra rugerier.

De burde have strubelap allerede nu. Angående dobbelt bugpose, så kan andre gåseracer også have det, så er det bare en fejl.

« Senest Redigeret: 30 Juli , 2013, 17:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Race?
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2013, 18:15 »
Hvis man går ind på de hjemmesider med firmaer som sælger "racehøns" og hybrider, så er de billede de bruger ganske fornøjelige, og endda er mange af billederne gengangere fra andre firmaer. Måske fordi deres høns kommer fra de samme store rugerier.
Deres farvebetegnelser er heller ikke altid korrekte og navne passer nogengange heller ikke med den høne som er på  billedet.

Men de handler også efter devisen kvantitet fremfor kvalitet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Race?
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2013, 19:50 »
Men er det lovligt at for firmaer at sælge dyr som være en anden race end det oplyste?? :(

Det forstår jeg ikke. Havde det været et andet produkt kunne man vel forlange penge tilbage..eller ombytning til den aftalte vare..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Race?
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2013, 19:58 »
Hvad forventer folk lige, når de køber "massefremstillede racedyr"??? De kan være fine slagtedyr eller æglægningsdyr, men racekvalitet er der ikke noget af. De er ikke lavet med videre avl for øje. Det er jo det samme hver gang. "Maraner" der ikke ligner maraner og heller ikke lægger specielt mørke æg, kødkyllinger der markedføres som racen Plymouth rock. Hvorfor skulle det være anderledes med gæs eller ænder end det er med høns. Hvis man vil have kvalitet, så bliver man nødt til at gøre lidt benarbejde og opsøge en ordentlig avler og være villig til at betale lidt mere end for dem fra kæmpe-rugerierne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Race?
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2013, 21:01 »
Tja,, jeg forventer måske bare at når man spørger ind til om dyrene er fuldstændigt racerene, at man får et sandt svar,,mindre kan vel ikke gøre det..

Især fra sådan et sted som forhåbentligt ved hvad det er for dyr de opdrætter..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Race?
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2013, 21:15 »
Jeg tror de er mere styrede af profit end af noget der har med ærlighed at gøre. Lige for tiden er mørkebrune samt blå og grønne æg moderne, og straks sælger de noget der skal forestille at være racehøns der kan lægge disse æg. Beklager, men min tillid til stor-industrien kan ligge på et meget lille sted. Desværre også når det kommer til salg af levende væsener. Men det er da brand-ærgerligt at man ikke kan stole på folk. Og de stakkels sælgere aner sikkert ikke en disse om høns og gæs, men tror på hvad de er blevet fortalt/hvad der står på følgesedlen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Race?
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2013, 21:57 »
RACE er svært,at definere,kyllinger kan jo være afkommet af 2 forældredyr,som ikke er særlig gode,mht.udstilling,men de kan jo godt være renracet alligevel.
Jeg er ved at forbedre randtegningen på mine australops,ved hjælp af en anden race,så er spørgsmålet.HVORNÅR er mine australops,så "rene" igen,når der kun har været en indblanding,hvor mange generationer skal der til?
Lige noget at tænke på.
vh bjarne m   

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Race?
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2013, 22:01 »
Jeg mener i vore avls-besætninger af Shropshire-får og Skotsk Højlands Kvæg, skal de være 15/16-dele af racen for at få betegnelsen race-rene, og så er der trods alt 6-7% der må være en anden race.
Men igen, det er nogle generationer ude indkrydsningen skal findes for at komme derned.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Race?
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2013, 22:27 »
Tja,, jeg forventer måske bare at når man spørger ind til om dyrene er fuldstændigt racerene, at man får et sandt svar,,mindre kan vel ikke gøre det..

Især fra sådan et sted som forhåbentligt ved hvad det er for dyr de opdrætter..


Et af de punkter ,man som køber, nok skal passe på med og forveksle, er begrebet "racerene" . Dyrene kan sagtens være genetisk racerene uden og være særlig racetypiske. De store rugerier lægger nok mere vægt på sundhed og produktivitet end udseende, hvor vi som hobbyfolk altså vil ha udseendet med.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Race?
« Svar #12 Dato: 31 Juli , 2013, 14:23 »
I USA - og vist også i England - skelner man meget mellem produktionskvalitet/kæledyrskvalitet og udstillingskvalitet, også når det gælder Toulouse. En produktionstoulouse har normalt ikke strubelap, og den bliver slet ikke så massiv i størrelse og bygning.

Se evt. her, hvor der er billeder af både den ene og den anden slags Toulouse:
http://www.feathersite.com/Poultry/Geese/BRKToulouse.html
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Race?
« Svar #13 Dato: 31 Juli , 2013, 14:36 »
Ja det var nogle flotte toulouser man kunne se der..

Jeg er skam meget tilfreds med mine "toulouser" de er vokset meget hurtigt og ser ud til at blive meget store.

Tænkte bare på hvad jeg skal kalde dem? hvad er de mon en blanding af..måske halv toulouse?

2 af dem har en lidt lysere fjerdragt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Race?
« Svar #14 Dato: 31 Juli , 2013, 15:14 »
Tilfreds og tilfreds.  ;D

Du spørger om du kan kræve pengene tilbage. ;)

Men som en sælger engang sagde til mig, da jeg satte et ? om racerenheden på det dyr, som jeg havde købt var " du kunne jo havde lade været med at købe det".  Og det er jo sandt nok...
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2013, 15:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub