Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger ud af "kravlegård"  (Læst 10508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elsebeth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Ællinger ud af "kravlegård"
« Dato: 14 Juni , 2013, 09:01 »
Hej....vores moskus-andemor præsenterede for 5 dage siden sit kuld ællinger (11 stk) :D Hun har ruget i et mindre indhegnet område, så de andre ænder ikke havde adgang. Nu er mit spørgsmål.....hvornår er ællingerne gamle/store nok til at bliver komme ud af "kravlegården" blandt de andre ænder. Jeg mener at ha' læst andrikken kan være lidt hårdhændet overfor ællinger....?

Vh Elsebeth

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2013, 10:07 »
Jeg er også lige med her da vi overvejer det samme. Vores problem er dog at vi har 2 andre ænder der ruger nu og især den ene er MEGET interesseret i ællingerne så jeg er lidt bange for at hun vil gå af æggene hvis ællingerne kommer ud nu (hun er på dag 19) - mon ikke det er bedst at vente til hun er færdig? Den anden ligger rimelig gumpetung på hendes æg.
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 17:38 »
mine ruger hvor de andre kan komme til dem, og det har aldrig givet problemer, men så snart de små klækker kommer de i indhegning mor og børn. her er det de andre damer der er stride ved ællingerne, hvis jeg lukker dem sammen. andrikkerne er blide som lam her.

hvis der er en rugende and der er ret intereseret i de små, så vent med at lukke dem sammen til hendes æg er klækket. her er det kun få gange lykkedes at jeg kan samle to mødre og deres ællinger uden de store problemer. ellers er de normalt meget efter hinandens ællinger.

jeg syntes det bare er at prøve og se hvordan de andre tager imod mor and og de små. det kommer også an på hvor beskyttende moderen er. men de kan tåle rigtig meget de små, så lige at prøve og hvis de får for mange hug så må man jo skille dem ad igen.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2013, 11:09 »
Vi satte vores andemor ud igår med hendes to tællinger og det langt fra godt :(
Anddrikken hæftede andemor rundt, alt imens den anden and prøvede at drukne de stakkels små..
Efter møg og besvær fik vi samlet andemor og tællinger og tilbage i gården igen..
Hvorfor er de så onde mod ællingerne og også andemor..? Vi tænker næsten at vi ikke vil ha anddrik længere, hvis det er sådan det skal gå, hvergang der knækkes tællinger  :'(
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 11:14 »
Hold da fast med stavefejl :D
Hip hip hurra for stavekontrol ;D
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 15:46 »
Jeg er i samme båd.. Andrikken er møg.hård ved ællingerne, så han er udvist til selve haven.. når de små.så render igennem hegnet for at græsse, bider han efter dem og andemor advarer endda, når hun ser ham! De er 1,5 uge gamle. En anden and er kraclegård med 8 ællinger, de kom igår. Jeg venter 10-14 dg så.prøver jeg at lukke dem ud til de andre..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2013, 01:43 »
Jeg vil også gerne vide, om det absolut er nødvendigt at give ællinger startfoder, når de kan gå i stor frodig have med deres mor?

Hvad lever vilde ællinger af?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2013, 05:54 »
hvi der er god plads i haven, burde de ikk ha fodder, ænder er rovdyr, og snapper meget kriple kraple, og enda mus, samt græs og frø fra diverse, så mine moskus'r får ikk mad, men andemor med ugegamle  ællinger får, det er jo ikk uden grund de små ællinger render og bidder i alt, de skal jo lære hvad de kan bruge.

jeanniejul : du kan redigere i dit indlæg, se efter firkant til højre for overskrift, der kan du trække stavegeden på græs.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2013, 09:34 »
Andrikken er ofte hård ved ællingerne, og jeg lukkede også min i haven i eksil, mens andemor og ællinger gik i andegård, med egne badefaciliteter. og det var hyggeligt, jeg måtte dog sikre andegården med kyllingenet, fordi de små smuttede ud til katten  :( de gik i gården til de havde fjer og var varmefri.
Du skal nok regne med at det er sådan at have ællinger, desværre.

Der er da også nogen der slet ikke har det problem, og måske er det også racebestemt...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2013, 14:16 »
Jeg overvejer faktisk at skippe andrikken..det er jo et bøvl!!

Alle kæredyr/slagtedyr skal vel fodres..om de så behøver startfoder, det tror jeg ikke.. Jeg havde sidste år et kuld kyllinger, som hønemor udelukkende opfordrede til at spise hvede..de voksede ganske udmærket op! Men fodres skal de...med mindre de ligefrem kan søge egen føde på samme plads som de vilde ænder, som desuden spiser rigtig mange småfisk, rejer, skaldyr, sandorme og tang.. !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2013, 14:45 »
Jeg overvejer faktisk at skippe andrikken..det er jo et bøvl!!

Det har vi også snakket om...!

Men vi havde også bøvl med den anden and, hun var også efter ællingerne.
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #11 Dato: 17 Juni , 2013, 22:05 »
Jeg kan desværre også se, at de to dame ænder napper efter hinandens ællinger igennem tråden :-/:-/
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2013, 08:51 »
Vores er jo vild ænder, som vi har klippet fjer på. To ænder og en anddrik. De  bor på vandet i branddammen og får mad oppe i ha
Vores romantiske tanke var så at,  de kunne få ællinger, som så bare kunne flyve når de var klar til det...

Men det er lidt som om det der glansbilled krakkelere en smule, når sådan noget her sker...
Nu har den anden and lagt sig til at ruge og vi overvejer at tage livet af anddrikken, som stadig jagter stakkels andemor rundt. :(
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2013, 09:52 »
Hvad jeg sådan kan forstå på min kæreste, som er opvokset med andeavl i haven og er jæger, er vildænderne vidst dem, der er hårdest ved hinanden.. Tror nok han synes, at jeg er lidt pjattet mht min mpskusandrik,der er hård ved sine ællinger ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ællinger ud af "kravlegård"
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2013, 15:31 »
Hvad jeg sådan kan forstå på min kæreste, som er opvokset med andeavl i haven og er jæger, er vildænderne vidst dem, der er hårdest ved hinanden.. Tror nok han synes, at jeg er lidt pjattet mht min mpskusandrik,der er hård ved sine ællinger ;-)

Så kan du da fortælle din kæreste, at han ikke kun er hård ved dem, men ofte slår dem ihjel, det koster altså en del ællinger hvis ikke alle, når andrikken ikke gider ynglen, og det er vel ikke planen med at lade andemor ruge
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn