Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder og høns i haven  (Læst 4749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Ænder og høns i haven
« Dato: 10 Januar , 2013, 21:56 »
Kære alle

Vil det være et problem at have ænder og høns til at gå frit sammen i haven her til foråret (har en have på godt 6000 kvm på landet), eller kan jeg risikere konfrontationer? De går i hver deres indhegning nu og kan se hinanden.
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2013, 22:02 »
Der vil ret sikkert komme nogle konfrontationer. Lige som der er mellem høns. Mine gæs var lidt hårde ved hønsene sidste år. Men hønsene lærte at holde sig på afstand, og ingen fik men af det.
Gæs vil ofte også sætte ænder på plads, og ænder vil ofte også sætte høns på plads. Med mindre styrkeforholdet er i hønsenes favør.

Jeg synes, du skal prøve det alligevel. Vi lader jo også små og store børn færdes sammen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2013, 22:08 »
Det er vel et rent teoretisk spørgsmål eftersom man ikke MÅ have høns og ænder gående sammen... ;) ...... men rent teoretisk, så går det ganske udemærket i min have... rent teoretisk har jeg pt høns, ænder og gæs gående sammen.. hønsene går for sig selv og de har lært at det er gæssene der skal spise først... ;) Svømmerne er efter min teori mere dominante end hønsene... men de indordner sig .... rent teoretisk. ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2013, 22:10 »
ja du har nogle elendige indhegninger, og er glemsom når lågen skal lukkes

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2013, 22:26 »
Hi hi Wanda rent teoretisk *f

Vi lukkede ændrene ind til hønsne i frugthaven i sommers. (1,3 store Brahma og 1 o,1 dværg.) (7,6 moskus) på ialt ca. 4500m2. Her var det hanefar der satte de frække ænder på plads. Ikke noget voldsomt, men de var bestemt heller ikke i tvivl om hvem der var chefen ;)
Jeg har et lille stenkar/fuglebad der altid står med frisk vand til havens dyr. Der kastede jeg en lille spandfuld hønsekorn i til ænderne kunne snaddre og rundt om træerne korn til hønsne, så var der aldrig ballade.
Jeg tror bare de skal have plads nok til at kunne gå i hvert sit område. Det hele er jo bare rent teoretisk ;D

Nu går de nye gæs med moskusænderne, og desværre er andefar set flere gange ride en tur på ryggen af gasen, selvom gasen kunne sætte ham på plads, så gør det ikke, og jeg fatter ikke hvorfor. På lørdag bliver jeg sat af til L.u. og Thomas skal vidre nord på efter et lille hus som planen er gæssene skal have for sig selv i frugthaven. Således bliver alle nu sklit ad.
Jeg tror hvis ikke du har dyrene det ville være klogest at få dem alle fra små og lade dem vokse op sammen -Altså selvfølgelig kun teoretisk ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2013, 08:52 »
Hihi - ja, det er selvfølgeligt helt hypotetisk :-) Jeg prøver (helt teoretisk) at se hvad der sker når vejret bliver bedre :-)

Tak for svar ;)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2013, 08:59 »
 /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2013, 09:28 »
Da vi havde ænder, slap de ind imellem ud af deres indhegning og gik så sammen med hønsene i haven, selvom vi havde forklaret dem at de ikke måtte  ;D
Det var voksne ænder og høns.

Her var det ænderne der havde bukserne på, og hønsene der måtte vige.
Især min gumpe ælling kunne IKKE li´ høns, og rystede af arrigskab når de kom for tæt på hende. Forstod hønsene ikke hentydningen lagde hun sig på dem  *f


Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2013, 09:33 »
I Tyskland skal der gå høns sammen med ænder.. I Danmark skal de gå adskilt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2013, 09:50 »
@Finn - ej hvor sjovt, hvad er så deres begrundelse ved du det?
Begrundelsen i dk er vel at ænder kan være raske smittebærere af fugleinfluenza + at salmonella er helt alm. forekommende hos ænder
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2013, 09:56 »
Det skulle netop være for at kunne opdage fugleinfluenza, da høns jo er meget følsomme herfor.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2013, 12:34 »
Ej nu bliver jeg jo helt ambivalent ;-)
Har egentligt altid synes at det gav god mening at de ikke måtte gå sammen (og de er også skarpt opdelt her på matriklen), men der er jo fuldstændig rigtigt at det jo ikke er bedre at man potentielt har en smittende og syg besætning af ænder gående uden at vide det  :-\

Her arbejdes der for øvrigt på at få høns og cocker spaniel til at gå sammen ...  ;D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2013, 13:40 »
Citér
Her arbejdes der for øvrigt på at få høns og cocker spaniel til at gå sammen ... 

Det er vist inden for lovens rammer  *g
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2013, 14:12 »
Tak Ina, Ja jeg har i hvert fald ikke set nogen steder at det er ulovligt, selv om hønsene måske mener at det burde det være  ::)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ænder og høns i haven
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2013, 14:14 »
kan du ikk finde skruk de plejer at være hurtige med nogle prik