Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder og køkkenhaven  (Læst 3057 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyben

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Ænder og køkkenhaven
« Dato: 27 Juni , 2012, 09:21 »
Jeg planlægger at anskaffe nogle ænder til at spise og holde min enormt voksende bestand af dræbersnegle nede.

I den forbindelse bliver jeg nødt til at indhegne en del af køkkenhaven så ænderne ikke spiser mine afgrøder.

Men hvad kan ænderne finde på at spise? Der er jo ikke nogen grund til at indhegne det hele, hvis der er noget de ikke spiser. Jeg er rimelig sikker på de ikke spiser kartoffelplanter, da de jo er giftige. Er der nogen der har erfaring eller viden om andre afgrøder de ikke rører?


Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Ænder og køkkenhaven
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 22:21 »
Løbeænderne spiser ikke meget af det grønne, kun snegle. (Jeg har til gengæld set min landand gnaske på et skvalderkål-blad...det fik han så lov til  ;D )
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder og køkkenhaven
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2012, 09:41 »
Vi har vores Sachsen ænder og Cayuga ænder til at gå i køkken haven for at holde snegle bestanden nede.

Sachsen ænderne spiser især friske skud har jeg lagt mærke til, både fra hindbærbuskene og en troldhassel.
Cayugaerne har jeg set hoppe efter solbær.

Nu har vi vores grøntsager i højbede, så dem rører de ikke, men de stikker hovedet op og ser om der skulle være noget lækkert  :laugh:

Ærte planterne og peberrods planterne har fået lov at være uden problemer.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ænder og køkkenhaven
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2012, 17:16 »
Siger vist alt...


De kan nå kanten rundt og det gør de. Men det er jo begrænset hvad de kan nå
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Ænder og køkkenhaven
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2012, 18:45 »
her spiser de- hvis de kan komme afsted med det:
rødebeder blade,  salat, jordbær, unge squash frugter, græsker blomster, og de spæde  frugter, tomater  frugter.  Alle de ovenneævnte er indhegnet, men der kan  ske en svipser og så er det kun mig der er skyldig.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Ænder og køkkenhaven
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2012, 23:58 »
Et totalt uvidende spørgsmål - når løbeænder kun spiser snegle, hvad fodrer man dem så ellers med - f eks om vinteren????
Jeg kæmper stadigt for at overbevise mig selv om, at jeg IKKE skal have sådan nogle. ;)