Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og havedam.  (Læst 13339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #15 Dato: 10 April , 2012, 13:19 »
Hej madsen, du kan være sikker på, jeg vil gøre alt for at give dem optimale forhod, hvis det ender med, at jeg anskaffer mig nogle. Det er også derfor, jeg spørger og undersøger så meget først. Det er interessant, hvad du skriver, at de ikke spiser græs. Det er også, hvad jeg er ved at blive klar over via min undersøgelse. Grønt er ikke deres egentlige fødekilde, de er som sagt mere "rovdyr" i modsætning til andre ænder.
Hej Nielsen, jeg tænker umiddelbart, at moskusænder der rasper barken af træer mangler noget.   

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #16 Dato: 10 April , 2012, 13:41 »
Jeg har 7 moskus ender og 2 andrikker. Endene er mer glad i bading enn andrikkene men de tar seg en dukkert innimellom de også. Alle mine moskuser gresser, selv om de nok er enda mer interessert i å grave rundt gress røttene der hvor vannet har blitt litt stående etter regnevær. Det blir store hull i gressplenen. De går i hvertfall rundt og roter med nebbet/siler jord og vann i nebbet og snapper til seg en gresstust hist og her. Mine er ikke spesielt glad i salat og lignende, det er det hønene som kaster seg over. Endene spiser insekter, mark og snegler også.

Å nei, jeg tror ikke mine moskuser "mangler noe" fordi de spiser gress ;D. Det er jo ikke snakk om de store mengdene heller. Mine får et svært bra for pluss skjellsand, havre, hvete og litt mais og de er frittgående med en bekk i nærheten. De koser seg veldig med den lille bekken som går mellom to jorder, de bruker nebbet iherdig langs kanten så jeg vil tro at mye av massen rundt kanten av dammen din vil forsvinne etterhvert.

Det er helt utrolig hvor mye jord og avføring som samler seg opp i badebalja til endene i løpet av dagen. Jeg har gitt opp tanken på en gravd hagedam, jeg har tenkt å lage en liten dam ca 10 kvm i glassfiber eller noe med avløp og som fyller seg selv med takvannet fra låven.


Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #17 Dato: 10 April , 2012, 13:53 »
Spiser ænder i det hele taget grønt?

Vi har Sachsen og Cayuga ænder, og de spiser ikke græsset men tramper det ned som en anden også skriver.

De opholder sig primært på jorden, selvom de har et kar til at svømme i. Det bliver til et par dukkerter 2-3 gange om dagen.
Trods det sparsomme antal badebesøg, så bliver vandet lynhurtigt grumset, eller rettere ulækkert  ;D

Derud over har vores også to små baljer, hvor vi skifter vandet 2-3 gange dagligt, og i løbet af meget få minutter er vandet sort af jord.

Jeg ville heller ikke satse på en havedam kunne overleve særlig længe med selv kun et enkelt par ænder.

Mht. at svine på jorden, så sviner de væsentlig mindre end vi havde regnet med, og lugtgener har vi ingen af, men jeg gør også rent hos dem dagligt.

Vi har ikke haft dem så længe, men indtil videre er vi meget positivt overraskede og super glade for vores ænder  *p
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #18 Dato: 10 April , 2012, 13:55 »
Hej Echo. At de graver I vandkanten, kan jeg ikke have, så det kommer på minussiden. Du er heldig at have en bæk i nærheden, hvor de kan gå. Tror du ikke, det mest er insekterne i græsrødderne, de er ude efter, og så ryger der en græstop med i købet nu og da. Rasper de barken af træerne?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #19 Dato: 10 April , 2012, 14:27 »
Naboens moskusænder fjernede en del planter fra hendes staudebede. Om de spiste dem eller bare gnaskede dem i atomer, ved jeg ikke, men blandt andet husløg og tudseliljer var væk efter en sæson med ænderne. De spiste rosenknopper og paradisæbler - hoppede op efter rosenknopperne på busken, og de blev i hvert fald ædt. Det så ret sjovt ud. Også når et paradisæble kunne følges hele vejen ned gennem halsen på en af ænderne.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #20 Dato: 10 April , 2012, 16:30 »
Mon det ender med, vi finder ud af, at moskusænder ikke egner sig til haver, det er ærgerligt. Det ville ellers være fint, om de fandtes i mange haver, så de såkaldte dræbersnegle kunne holdes i rimeligt antal.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #21 Dato: 10 April , 2012, 16:44 »
Hvis det er for at holde dræbersnegle i ave, så kan høns såmænd også bruges /o
OK, Moskus ænder snupper også store snegle, men høns æder rigtig mange af sneglenes æg og de mindre snegle. Så med tiden tynder høns også pænt og mærkbart ud i en sneglebestand /o /o  da de sørger for at der ikke klækker ret mange og dem der klækker bliver ædt for de flestes vedkommende ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #22 Dato: 10 April , 2012, 16:46 »
Moskus ænder trives da sikkert fint i haver og havebassiner, hvis bare man ikke er så sart.  ;)

Jeg tror ænderne er ligeglade med hvor fint der er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #23 Dato: 10 April , 2012, 17:17 »
Der hersker ingen tvivl om, at moskusænder trivers fint i haver og havebassiner. Spørgsmålet er, om haven, havens øvrige beboere, vand og planter også vil trives med sameksistens med moskusænderne. Til alles glæde, (bort set for sneglenes).
Det kunne være fint at høre fra nogle flere, som har prøvet at have kun 2 i haven, uden ællinger, og uden at have andre andetyper samtidig,  eller gæs og svaner.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #24 Dato: 10 April , 2012, 18:09 »
Nu kan jeg jo ikke lade være med at slå et slag for de andre fantastiske ande racer der findes :)

Vi fravalgte moskus ænder af flere årsager, og har efterfølgende bestemt ikke fortrudt.

Vi valgte Sachsen ænder som de første, og de har bestemt ikke ødelagt noget i vores have. Dårligt nok snadret omkring det lille vandbad.

Cayugaerne er lidt mere aktivt fødesøgende og har snadret omkring vandbadet, men ikke noget "kriminelt" :)

Vi har både frugtbuske og alm. buske i deres gård, og intet er endnu blevet ødelagt, ej heller de fine spirer.
Grøntsagerne står i højbede, og da de ikke flyver de to racer, får de også pænt lov til at være i fred, samt man slipper for at stække dem.

Så man behøver nødvendigvis ikke vælge moskusænder, der findes andre spændende racer, som efter vores mening passede bedre til en villa have.... desværre knapt så udbredte.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #25 Dato: 10 April , 2012, 19:24 »
Det ser i hvertfall ut som det er gresset de spiser når de tar seg en jafs av gresstoppene ;D. Mine spiser ikke bark av trærne, men de er så grusomt nysgjerrige at absolutt alt skal undersøkes. De går gjerne og snacker litt på barken på veden som ligger til tørk, men det er nok helst på jakt etter insekter. Mine jafser også i vei på isopor (sånn hvit plate som isolerer). Lurer på om dere kaller det styroform ;D Gressløken min er også deilig.

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #26 Dato: 10 April , 2012, 19:45 »
Jeg vil kigge nærmere på de racer du nævner JNTS. Tak for oplysningen.
Isopor kaldes også flamingoplader på dansk. Mine høns (fritgående) har heller ikke kunne lade dem være, de gange der er blevet brugt flamingoplader her. Underligt hvad det er, de kan lide, ved at hakke i pladerne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #27 Dato: 10 April , 2012, 23:31 »
jo moskus spiser skamt grønt, mine kan holde græsset forholdsvis kort på det stykke de går på (200cm2)
mælkebøtter er bla. et stort hit. da de gik i haven en vinter var de hårde ved blomster, rododendron og mange andre blomster/stauder.

de spiser barken af træerne hvis træerne er små. altså har jeg måtte indhegne samtlige nye træer. og de får/har ellers alt de har behov for.

de kan ikke gå i et vandhul uden det bliver smadret. ingen dyr kan leve i det (og jeg har et stort vandhul på 200 cm2) og pt 8 ænder.

og ja andrikken bader også, dog ikke så meget som ænderne.

det var så alle ulemperne :)


så kan ikke anbefale dem i en "pæn" have, men med indhegning og et vandhul der ikke skal have andet formål end til ænderne så er de super gode at have.

er glad for mine, de larmer ikke og kan gøres meget tamme.  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #28 Dato: 11 April , 2012, 07:35 »
(og jeg har et stort vandhul på 200 cm2)
Du må da mene 200 m2.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #29 Dato: 12 April , 2012, 17:19 »
marianne: selvfølgelig ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.