Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder frem for høns??  (Læst 12340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #30 Dato: 09 Februar , 2012, 09:20 »
Nej, er du da tossed mand  ;D

Nå jeg kunne da heller ikke forstå det.  ;D Det var det han skrev, at man ikke skulle bruge dem rå.

Men jeg ved der er mange der har svært ved at bruge ande- og gåseæg på lige fod med hønseæg. Men det er nok bare fordi vi ikke er vant til dem. De er lidt svære at finde i supermarkedet. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #31 Dato: 09 Februar , 2012, 09:40 »
Nå jeg kunne da heller ikke forstå det.  ;D Det var det han skrev, at man ikke skulle bruge dem rå.

Men jeg ved der er mange der har svært ved at bruge ande- og gåseæg på lige fod med hønseæg. Men det er nok bare fordi vi ikke er vant til dem. De er lidt svære at finde i supermarkedet. ;)

Hmm... nej det bliver nok ikke nogen salgssusses i DS.

Men der er et godt måltid i store ande og gåseæg.

Ps. og det undrer dig stadigvæk ikke hvordan det var muligt at nyde disse æg stort set året rundt..

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #32 Dato: 09 Februar , 2012, 17:36 »
Hmm... nej det bliver nok ikke nogen salgssusses i DS.

Men der er et godt måltid i store ande og gåseæg.

Ps. og det undrer dig stadigvæk ikke hvordan det var muligt at nyde disse æg stort set året rundt..

Hej Hønse-Torben og tak for dine mails.

Nej jeg vil helst ikke besvare spørgsmål relateret til dette forum via mail.

I mit barndomshjem og mine bedsteforældres hjem og det var vist alm. brugt den gang og tidliger, tog man altid de første og sidste ande og gåseæg fra til mad, da de åbenbart sjældent var ordenligt befrugtet.

Man havde jo ikke køleskab, så æggene (også hønseæg)blev konserveret i kalkvand, altså en slags mættet kalklage, i en tønde, der kunne de holde sig i rigtig lang tid.

Det er grunden til at vi kunne spise ande, gåse og hønseæg året rundt. Husk på hønsene lagde jo heller ikke så mange æg om vinteren at de kunne dække vinterbehovet i en husholdning. Så her lagde man også æg tilside til senere brug.

Håber du kunne bruge svaret. <Q

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #33 Dato: 09 Februar , 2012, 19:46 »
Hmm... nej det bliver nok ikke nogen salgssusses i DS.

Men der er et godt måltid i store ande og gåseæg.

Ps. og det undrer dig stadigvæk ikke hvordan det var muligt at nyde disse æg stort set året rundt..

Jeg har ikke haft hverken ænder eller gæs endnu så jeg havde faktisk ikke tænkt over at de ikke lagde æg året rundt.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe