Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder frem for høns??  (Læst 12339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Ænder frem for høns??
« Dato: 08 Februar , 2012, 11:38 »
Min mand og jeg havde egentlig besluttet os for at holde høns, da vi gerne ville have lidt æg og kød.
Samtidig tænkte jeg de kunne spise lidt af skadedyrene i haven, aftage noget af vores grønt affald osv.
Vores eneste bekymring har været om de larmede for meget i forhold til naboerne. Godt nok bor vi på landet, men har en nabo på begge sider, som vi gerne vil tage hensyn til.

Så fik jeg læst herinde at nogle ændre ikke siger ret meget, og tænkte at de måske var mere ideelle at have i haven så?

Jeg havde en forestilling om at hvad enten det var høns eller ænder, så skulle de kunne gå frit i haven hver dag når vi kom hjem, og ellers være i en indhegning.

Sviner ænder meget i forhold til høns når de trisser rundt i haven?
Tager de også insekter og små skadedyr som høns gør?

Fortæl fortæl om jeres erfaringer med ænder og hvilke racer evt. der ville være egnede  :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2012, 11:54 »
Har prøvet begge dele, og vil sige der er meget mere svineri med ænder. Det kommer også lettere til at lugte hos ænder ifh. til høns.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2012, 12:08 »
Så du River Cottage i søndags? De ænder han havde, åd næsten alt salaten.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2012, 12:26 »
Som udgangspunkt så sviner ænder en hel del mere end høns gør. Dog er de forskellige landænder, de værste.
Hvis du vil have nogen ænder der ikke larmer så kan du vidst kun vælge imellem moskusænder og ..... moskusænder ;)

Hvis du kun har et par stykker gående i en hel have så tror jeg ikke at du lægger mærke til deres svineri. Altså lige med mindre at de finder ud af at der er super dejligt foran din hoveddør, eller på terassen. Hvis de tilbringer meget af dagen samme sted så kan det ses da der kommer "en del" ud af den anden ende...

Ja, ænder tager også insekter og skadedyr. Men det er ællinger, både store og små, der tager flest.

Der findes også ande racer der er fremavlet til at producere æg så hvis du gerne vil have æg til husholdningen kunne du evt. supplere med 1, eller flere, af disse typer. Dog ved jeg ikke hvor støjende de er men sandsynligvis mere end moskus ænder som nærmest ikke siger noget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2012, 12:32 »
Hmm det lyder så ikke just til at ænder er det bedste valg - øv øv :(

Mht. køkken haven, så har vi kun højbede med hegn på pga. kattene synes det er et fantastisk hvilested for deres pøller, så det ville ikke være det store problem i forhold til ænder.

Nå vi må vist tilbage til hønsene igen - tak for jeres råd og erfaringer :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2012, 13:30 »
Jeg vil da lige citere mig selv inden at du evt. dropper ænderne helt.


Hvis du kun har et par stykker gående i en hel have så tror jeg ikke at du lægger mærke til deres svineri. Altså lige med mindre at de finder ud af at der er super dejligt foran din hoveddør, eller på terassen. Hvis de tilbringer meget af dagen samme sted så kan det ses da der kommer "en del" ud af den anden ende...



Selvom at ænder sviner mere end høns så sviner høns altså også. Med fritgående høns vil du også finde lort alle steder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2012, 13:53 »
Nu har jeg søgt en del på nettet omkring Moskusænder, og kan se de fleste lader dem udruge æggene.
Er der slet ingen som spiser dem, eller kan man ikke det??

And er stadig på listen indtil videre :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2012, 13:58 »
Man kan sagtens spise moskusænder (som er det samme som berberiænder!), de er ikke så fede som landænder, nogle vil sige de er til den tørre side. Men de smager fint!

Hvis du kun har høns, siger de jo ikke så meget, blot annoncerer de jo gerne at der er lagt et æg (bok - bok - begææææg!  ;D)

Mvh Marianne

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2012, 14:03 »
Øhm det var æggene jeg mente, om man ikke kunne spise  :D

Vi var også hooked på høns først, men efter at have oplevet HVOR meget nogle racer ihvertfald bekendtgører at de har lagt et æg, så er vi blevet meget i tvivl om hvad naboen vil sige til det.
For ikke at tale om min egen mand  ;D

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2012, 14:21 »
Om det er æg fra høns, ænder, fasaner osv. så er de spiselige /o, når der blot ikke har været ruget på dem ;). Sidst nævnte er en dilikatesse i østen. :o

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2012, 14:53 »
Man siger at der er 26 gange større chance for salmonella ved andeæg, men bare de bliver kogt eller de får nok i madlavningen sker der ikke noget. Derfor skal man måske ikke lige lave blødkogt eller bruge dem rå i proteindrikke som nogle gør.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2012, 15:03 »
Nu er vi helt "grønne" i fjerkræ verdenen, så hvad vil I anbefale at starte med - ænder eller høns??

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2012, 15:41 »
Janni: Det er svært for andre at afgøre hvad du skal starte med. De andre på tråden har givet dig nogle udemærket svar på det at have høns kontra ænder.... så beslutningen er jo da nok ene og alene din  /o Uanset hvad du vælger at starte med, er er jo ikke værre end de kan slagtes og spises, og du istedet kan starte op med noget andet. Hvis det er for æg og kød skal du vælge høns. Hvis du vil have nogle gode stege der tager snegle og diverse insekter så skal du vælge ænder.

Marianne : Jeg har aldrig hørt nogen sige at moskusænder var tørre i kødet... Har selv moskus, og de er kødfulde og saftige  /o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2012, 15:56 »
Anderacer der larmer mindst muligt er Cayuga og Campbell af rigtige ænder. Moskusanden væser kun og derfor ikke siges at larme meget.
Campbellænder og Løbeænder er avlet til at lave mange æg og slår tit Italienere, som er en af de bedst æglæggende racehøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Ænder frem for høns??
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2012, 15:58 »
Man siger at der er 26 gange større chance for salmonella ved andeæg, men bare de bliver kogt eller de får nok i madlavningen sker der ikke noget. Derfor skal man måske ikke lige lave blødkogt eller bruge dem rå i proteindrikke som nogle gør.

Da jeg var barn fik vi jævnligt både ande og gåseæg at spise, hele året rundt. (nogen spørgsmål.?)