Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke en sød andemor... hjælp  (Læst 4793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Ikke en sød andemor... hjælp
« Dato: 17 ſeptember , 2008, 13:26 »
Hejsa...

I morges opdagede vi at vi har fået 2 moskusællinger, som sødt løber efter deres mor... men kunne se i reden at der lå en lille udklækket våd ælling som moderen ikke tog sig af... og et æg som var igang med at klækkes... jeg tog den lille ælling ind og fik den tørret og varmet og forsøgt at give den til andemor, men hun var bare aggresiv og ønskede bestemt ikke at tage den til sig, så den er inde igen, sammen med den lille ælling som jeg hjalp ud af ægget (ved godt den har ringe chancer) nu har jeg lagt dem i en stor plastbøtte hvori der ligger et varmetæppe og og noget vat... jeg har ingen varmelampe endnu, men skal have købt en ... men hvad gør jeg lige nu  og ....kan de andre to overleve under deres mor her i september måned hvor det begynder at blive koldt?

den ælling jeg hjalp ud af ægget bløder lidt fra enden, er det normalt?

Håber nogen kan hjælpe mig...

med venlig hilsen

Jane Sørensen

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2008, 13:41 »
hej jane
som nød kan du bruge en almindelig lampe skærm med en 60w pære
så kan du hæve el sænke til du finder den rette temp under lampen jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2008, 13:47 »
tak Jesper
-det vil jeg da gøre indtil jeg får skaffet sådan en, for de har ingen her i byen, så bestiller den nok over nettet... men hvordan ved jeg lige hvor varmt de skal have det... og med hvor mange watt skal jeg købe varmepæren?

mvh Jane

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2008, 13:55 »
Min varmepære er 250w. men har faktisk fortrudt jeg har købt en med så høj styrke. Tricket er nemlig at hænge lampen i den rigtige højde og min hænger ½-1 meter over jorden. Så køb en på ca 100w vil jeg anbefale. Mht højden må du prøve dig frem. Hvis den er for langt nede vil ællingerne/kyllingerne søge ud i yderkanten, og hvis det er for koldt vil de klumpe sig sammen i midten og måske endda forsøge at stå ovenpå hinanden.
Når det bliver mørkt i aften og andemor er gået til ro kan du evt prøve at liste de to resterende ællinger under hende. Men du skal holde godt øje, og især i morgen tidlig når de står op.
Det kan virke med høns og kyllinger men om det kan virke med ænder ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd. Men måske andre ved noget mere om det.
Har du forsøgt at tørre den lille ælling i rumpen for at se om den bløder indefra eller det er rester fra ægget?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2008, 13:59 »
Der er ikke så stor forskel på behandling af ællinger og kyllinger når de er små. Du kan derfor med fordel læse nogle af de artikler vi har om rugning og kyllinger. De er at finde i boksen ovre i venstre side.

Bl.a. denne http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37 hvor der står om varmegrader osv.

Om andemor er sød, jo det er hun jo... De to som er klækket skal have mad og vand. Så hvis de skal overleve må hun gå af reden.
Hellere to stærke ællinger end 4 svage. Det er sådan de stærkeste overlever!
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2008, 14:02 »
Forresten Jane, hvis du skriver i din profil hvor du bor kan det være der er en i nærheden der ser dit indlæg og måske kan låne dig en varmelampe!
Hilsen Susanne

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2008, 15:48 »
Hej alle sammen og tak for de mange svar.... jeg har bestilt en varmelampe via nettet i dag og den kommer nok allerede i morgen, indtil da ligger de to små ællinger på et varmetæppe med en stor tot vat som dyne... de var jo ikke tørre de små pus.. men nu ser de ud til at have det ok og har drukket lidt vand... de vil godt nok ikke gå endnu? men er da lidt spændt på om de klarer det trods alt.

mvh Jane

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2008, 16:04 »
Hvis du har en "sød" høne, som er skruk eller har små kyllinger, kan du lægge dem under hende i aften, når hun er gået til ro. Det plejer at virke fint.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2008, 16:09 »
Du kan også bruge en alm. glødepære, bare sørg for at de ikke kan komme til selve pæren indtil den kommer.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #9 Dato: 21 ſeptember , 2008, 20:50 »
Hvordan går det med de små pus?

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Ikke en sød andemor... hjælp
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:45 »
De små pus har det faktisk rigtigt godt, jeg har fået dem indsluset hos deres mor efter ca. 1 uges tid indenfor hvor de fik daglige gåture og bad i køkkenvasken ;o) Andemor har accepterert dem fuldstændig og omvendt, så det var jo helt perfekt...  Da jeg hjalp den ene ælling ud af ægget, havde jeg godt nok ikke regnet med at den ville overleve... synes ikke der var meget liv iden i starten og den havde jo kun lige fået prikket hul, men virkede ikke til at komme videre i projektet uden hjælp... og andemor var der ikke til at tage sig af den, så det må da siges at være en succeshistorie.... nu har jeg bare det problem at ingen af mine ænder gider at spise dræbersnegle.. og hvis de ikke tager sig lidt sammen så ender de på julebordet ;o)

Hilsen
Jane