Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ænder og høns sammen?  (Læst 11662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #15 Dato: 30 November , 2011, 18:19 »
Jeg fandt lige et link hvor Finn har skrevet at det var en vejledning og ikke et krav i bekendgørelsen,, men nu kan jeg ikke finde det igen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #16 Dato: 30 November , 2011, 18:24 »
Jeg leder stadigt med lys og lygte efter hvor det står anført som et lovmæssigt krav... - Indtil videre behøves jeg ikke en voldsomt pålidelig kilde, det vil dog være mit næste krav  <T

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #17 Dato: 30 November , 2011, 18:31 »
Gå ind under leksikon,derefter lovstof der står der i ,jeg mener §4 at der er krav om mindst 15 meter mellem gårde og voliere. I vejledende bekendgørelser
« Senest Redigeret: 30 November , 2011, 18:34 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #18 Dato: 30 November , 2011, 18:41 »
Det er rigtigt at i bekendtgørelsen, som er juridisk gældende står at de skal være adskilt. I vejledningen, som jo er en vejledning og derfor ikke juridisk gældende står der de 15 m.

Så hvis man nu har 12 m og ellers overholder kravene så får myndighederne svært ved at gribe ind. Men hvis det nu er 1 m, så har man nok et problem hvis fødevareregionen skulle komme forbi.

Men det er ganske rigtigt en mærkelig regel. I Tyskland skal man have høns sammen med fritgående ænder.. Forklaringen er at så vil et eventuelt skjult udbrud blandt ænder kunne ses på hønsene og derved stoppes. De har altså en ganske modsat holdning til tingene.

Jeg har heller aldrig hørt om så meget som et tilfælde, hvor høns og ænder har gået sammen i små besætninger, og influenza-virus er muteret. Ikke et eneste..

Det her er altså meget at råbe at Ulven kommer...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #19 Dato: 30 November , 2011, 18:45 »
Aha,læs og forstå /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #20 Dato: 30 November , 2011, 18:47 »
Dejligt at hører jeg ikke er den eneste som synes der er blevet skudt gråspurve med kanoner da reglementet/lovkravet eller hvad vi nu skal kalde det blev skrevet. /o

Specielt begyndte jeg at grine højt da jeg læste at man i Tyskland skal have høns sammen med ænderne.
Jojo, en virus kender selvfølgelig landegrænserne, jojo
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline louisepedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #21 Dato: 15 December , 2011, 13:54 »
Sjovt jeg synes bestemt jeg læste et sted at det hed minimum 30 meter mellem dem dengang jeg anskaffede mig mine gæs og det er da kun 2 år siden.  ???
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #22 Dato: 21 December , 2011, 09:25 »
Arh at sige de 2 arter ikke kan trives sammen og ikke har nogen af de samme behov er ikke helt i tråd med virkeligheden  :)
Så at påstå de ikke vil kunne gå sammen og have optimale forhold holder altså ikke.
Høns elsker da at gå rundt i græsset og finde hvad der nu kan spises og det samme gør sig da gældene for ænder.
At der så midt i det hele er en lille dam hvor ænderne så også kan svømme og hvad de ellers laver i vandet, det gør da ikke livet ringere for hønsene?
Det største problem kunne være at ænder sviner langt mere end høns, så man skulle rengøre bla vandbeholderene lidt oftere end hvis de går adskilt.
Ellers synes jeg da at vores ænder samt høns trives rigtig fint, selvom de går under stort set samme forhold: stort område med græs, huse de kan søge læ i og så har ænderne et vandhul de kan bade i  :)
De ville fint kunne have gået sammen og begge arter have trives ganske fint sammen hvis det havde været lovligt  :)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #23 Dato: 21 December , 2011, 09:44 »
Det må også være utroligt irriterende for regelskriverne, at naturen slet ikke kan finde ud af det der !

Jeg venter hvert øjeblik at se en embedsmand fare rundt herude på engene, og prøve at jage fasanerne væk fra de marker, som gæssene vil lande på !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #24 Dato: 21 December , 2011, 09:51 »
Kender én som har fået sit hønse- og andeanlæg blåstemplet af myndighederne, selvom der kun er en centimeters penge imellem ænder og høns. Anlægget består af faste volierer på hus med tæt net og fast tag. Der er en plade mellem andegårde og høns.

Der findes faktisk ingen faste regler omkring afstanden, kun en vejledning... Skal se om jeg kan finde det et sted.
Mvh Marianne

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #25 Dato: 21 December , 2011, 10:24 »
Det må også være utroligt irriterende for regelskriverne, at naturen slet ikke kan finde ud af det der !

Jeg venter hvert øjeblik at se en embedsmand fare rundt herude på engene, og prøve at jage fasanerne væk fra de marker, som gæssene vil lande på !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen


he he he ja det kunne da være rigtig underholdene :-)

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #26 Dato: 21 December , 2011, 19:19 »
Der står de skal være adskilt forholdsmæssigt
så det kommer jo helt an på ens plads forhold, som jeg læser det, og at man så ellers ikke bruger samme værktøj, og fodtøj mm.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk