Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger i ny flok (m/video)  (Læst 2106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cator

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Ællinger i ny flok (m/video)
« Dato: 24 August , 2011, 10:56 »
Jeg har en ven der har været og give mig 2 stk.  6 uger gamle  forældreløse Moskusællinger (andrikker).
Ræven har taget deres mor. Han kan desværre ikke selv have dem og de er nu endt hos mig.
Integrationen, kan man vel sige,  ;D  af de små ællinger er ikke gået så godt. 

Mine 16 ugers  moskusser er nogle små sataner over for dem. Napper dem, bider dem. Og tager fat i deres små vinger og prøver at smide med dem, udelukker dem fra andehuset (Når de 2 små ællinger vil gå med de store i andehuset kommer andrikken lige frem i døren og hvæser og napper , og de små bliver udenfor)
Det er ALLE ænderne der deltager i de systematiske overfaldene. Jeg er blevet nød til at dele andegården op og bygge et lille hus til dem, så de har hver deres halvdel.
Denne video viser den meget milde form for napning af de 2 små
http://www.youtube.com/watch?v=SwH0ruKf86o

Mit hjerte bløder af at se de 2 små, i den grad bliver mobbet og holdt udenfor. <W

Nu er spørgsmålet Hvordan integrerer jeg de 2 små ællinger i den anden flok????? Er der nogle der har erfaringer?


Allan
Andens vej til gryden,  går gennem min baghave

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Ællinger i ny flok (m/video)
« Svar #1 Dato: 25 August , 2011, 13:41 »
Hej Allan

Jeg har overhoved ikke forstand på ænder men hvis det var mig tror jeg at jeg ville tage en enkelt af de store og putte ind til de små... lade den blive der et par dage og så tage 1 til osv

Måske er der en af de større ænder der kommer til at holde af dem og forsvare demmod dem der er knapt så søde ???

Men som sagt så er det kun et forslag, aner ikke om det er den rigtige måde at gøre det på?

Held og lykke med de små /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline cator

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Ællinger i ny flok (m/video)
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2011, 01:51 »


Integrationen er fuldført…!  ;D


Så er ællingerne sat sammen med de nye ænder.

Jeg forsøgte ovenstående råd, med at sætte begge af damerne ind til ællingerne enkeltvis, uden held.
Hunnerne var fuldstændig ligeglade med ællingerne . Men jeg fik da set flok instinkt der ville noget. Hunnerne var ,enkeltvis tydeligvis helt ude af sig selv fordi jeg havde taget den væk fra flokken. Deres fokus lå ikke hos ællingerne, men hos deres flok ude i haven. Den ide blev hurtig opgivet. Men det lykkes til sidst…..

Her er min opskriften på et lykkeligt familieliv……!

Trin 1.  Jeg byggede et lille andehus med vandbalje til ællingerne

Trin 2. Jeg delte andegården med et hegn  i ca. 3 dage og lod ællingerne  og de store ænder ”lære hinanden og kende” igennem hegnet uden ællingerne  fik for mange bank.

Trin 3. De blev alle lukket sammen efter 3 dage på et stort område så ællingerne  havde muligheden for at flygte når de store var efter dem.

Trin 4.. De små fandt hurtigt sammen og lå det meste af dagen for sig selv.

Trin 5. Ællingerne begyndte lige så stille og søge den store flok.

Trin 6. Ællingerne  bliver ikke hakket mere og det lader til at de er blevet accepteret og går med den store flok, men danner tydeligvis ”bagtrop”
(Ællingerne og de store ænder går stadig til ro i hver deres andehus når det bliver mørkt.)

Trin 7. Ællingerne og de store ænder går nu sammen hele dagen uden at de små bliver hakket på.

Trin 8.  Ællingernes andehus er efter ca. 10 dage nu blevet fjernet og de går nu alle til ro i samme andehus når det bliver aften.


Og så levede l de lykkeligt til Juleaften………………… :)



Håber der er andre med "problembørn" der kan bruge historien til noget.


Hilsen
Allan
Andens vej til gryden,  går gennem min baghave

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ællinger i ny flok (m/video)
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2011, 07:41 »
Dejligt, du fik det til at gå op i en højere enhed, der er sikkert andre, der kan have god hjælp af din "opskrift".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk