Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder spørgsmål  (Læst 13747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stefan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Nybegynder spørgsmål
« Dato: 12 Januar , 2011, 13:04 »
Hej

Vi har snakket om at et par ænder til at dappe rundt på matriklen. Jeg har været igennem de fleste af trådene her i forumet, men har alligevel et par spørgsmål.

Planen er at vi skal have 3 moskusænder en andrik og 2 ænder.
De skal gå i en have på ca 1000-1200 kvm (på sigt nok alle 5500kvm) der er hegnet ind, fra tiden hvor vi havde hund. Hvor et mindre område bliver lukket helt af med hus, mad etc. så vi har styr på dem når vi ikke er hjemme og så Mikkel ikke har så nem adgang til dem. Men hvor stort et område skal man beregne til 3 stk?

Til at starte med regner jeg med at grave et havebassin eller lign ned, de kan plaske i og så til foråret vil vi grave ud til et vandhul, med et par huse i (man har jo lov at håbe på småfolk :-)), er der nogle der har en fornemmelse af hvor stor og dyb det skal være for at Mikkel og hans kumpaner ikke kan få adgang til dem?

Ang. mad og frisk vand, er der nogle der bruger automater, eller er deres næb for store til ordentligt at kan få adgang til det på den måde. Og hvad giver man dem som kråsegrus?


Det var vist lige det jeg kunne komme i tanke om her til at starte med.

Mvh

Stefan

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2011, 16:34 »
Velkommen på forum, Stefan :D
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med ænder, men det er der helt sikkert andre gode medlemmer, der kan /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2011, 16:44 »


Her er mine om aftenen og bliver så lukket ud i "resten" af gården om dagen. De har en soppebassin derinde, hvor vandet bliver skiftet. Hvis du vil grave ud, så skal det være MEGET stort hvis det stadig skal være nogenlunde rent uden at blive skiftet.

Bruger ikke automat, og de finder selv hvad der nødvendigt af kråsemateriale, når de har fri adgang til et stort stykke
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stefan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2011, 21:04 »
Hej

Tak for velkomsten Marianne.

Finn, er buret noget i størrelsen af 3x6 meter og er pladen forneden for at sikre Mikkel og lign. ikke kan grave sig under?

Jeg regnede med de skulle ha "bad" både inde og uden for buret. Ang. vandhullet havde jeg forestillet mig noget i retningen af 10 meter i diameter med 40-50 cm dybte med mulighed for "kunstig" vandtilførsel i tørkeperioder. Hvis det blir for snavset må vi jo kigge på noget pumpe med filter eller et par oprensninger om året.

Mvh
Stefan

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2011, 21:33 »
hej
Vil høre om du har tænkt på hvilke ænder du vil anskaffe Dig Moskusænder kræver ikke så meget vand(der hvor de kommer fra) hvor landænder skal have mere"bad" løbeænder plasker hellere ikke meget, blot for at holde sig rene og for at have vand til at drikke/spise.
vedr. pladsforholdende - vores moskusænder har  gård på 4x4 - når vi ikke er hjemme og så ellers 2 trn land at boltre sig på når vi  og hundende er hjemme.
vedr vandhullet - hvis du regner med at have ællingerne så husk at lave en "blød nedstigning" da de ikke kan komme op ad vandet hvis kanten er for høj og så kan de "drukne" de vil gerne følge mor alle steder men komme op kan de altså ikke(vi havde uhældet med en kant på 10 cm - og 1 uge gamle ællinger gik til)  :'(
vores ænder har spande og  plastik sandkasse som badfaciliteter og det er nemt at skifte vand i - dagligt ved behov.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2011, 21:36 »
sorry har lige set at det skal være moskusænder ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2011, 22:10 »
Hvis man bruger badebalje som en sandkasse, kan man lægge en gulvtæpperest over kanten og en mursten til at holde det nede, så kan de komme op af vandet. står den på jorden lægges en plade eller bræt op til kanten, så de også kan komme op i vandet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2011, 22:26 »
Finn, er buret noget i størrelsen af 3x6 meter og er pladen forneden for at sikre Mikkel og lign. ikke kan grave sig under?
nah, snarere 2*5 m og ja det er eternitplader der er gravet ned hele vejen rundt. Men hvis de skal være der om dagen også, så skal det være større. Det her er kun til aften/nat.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stefan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #8 Dato: 13 Januar , 2011, 00:02 »
MorAnne havde regnet med at lave hullet som en hulning med minigraver, og jorden som fra hullet som en vold hele vejen rundt, så skal vi ikke grave så dybt og det blir nemt at komme op og ned i, uanset om man er ælling eller en bredfodet jyde :-D
I deres gård havde jeg tænkt på et gammel have bassin eller som i skriver sandkasse. Grunden til "vandhullet" var egentligt mest for at sikre de, forhåbeligt :-), kunne ruge i fred. Men nu skal frosten jo lige af jorden først :-D

Ang. buret havde jeg tænkt noget i retningen af 100-150 kvm, men kan godt høre det kan komme lidt længere ned og stadigt være fornuftigt, det gør det jo meget lettere at sikre ordentligt. Ville bare være sikker på de havde nok plads, at gå på når vi ikke var hjemme i løbet af dagen.

Lige en sidste ting, gør i noget for at frostsikre drikkevandet her i vinterperioden, jeg regnede med at gi dem vand morgen og aften, men det tager jo ikke lang tid om at fryse, når det er så koldt som nu.

Jeg takker for alle svarene og så der vist ikke andet at gøre end at få fundet værktøjet frem, så må jeg se om jeg når at blive færdig til weekenden.

Stefan

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2011, 00:43 »
Hej Stefan PØJ-PØJ med det. Til venstre på denne side er der en annonce fra america A/S...alt til høns. Der har jeg købt en dims til at sætte under hønsenes vandtrug og den er bare perfect. Måske du kan finde noget, du kan bruge på deres side.
Hilsen Lone

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2011, 10:08 »
Jeg har planer om at lave en lille gåsedam bag laden, og fik svar herinde at skal man grave hul til dam så skal kommunen ansøges, det er gratis og nemt, MEN det skal gøres....bare til orientering  ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline wande54

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
    • Steen privat
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2011, 10:48 »
Finn - har du nogen steder hvor man kan se mål mm på dit fine anlæg? Er der ikke tag på lærummet?

Generelt - Da man ikke mere må have ænder sammen med høns, og vi gerne vil have et par "rapper", så skal jeg have lavet "noget" til at have ænderne i.
Vi har jo 2 hunde med jagt-gener. Hønsene lader de i fred, for de går altid bag indhegning, men ænderne kunne vi godt tænke os at lukke ud i haven om dagen til selvforsyning med mad, især dræbersneglene.
Kan vi monstro træne hundene til at lade ænderne i fred? Og kan vi stole på at jagt instinktet ikke pludselig kommer frem og de nakker en and??

Mvh Steen
1.1 Guld/sortbåndede og 0.1 hvid Wyandot dværge.
1.0 Cocker Spaniel, 0.1 Golden Retriever, 0,1 Norsk skovkat, samt parakitter, dværgvagtler og zebrafinker, akvarier.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2011, 11:31 »
Finn - har du nogen steder hvor man kan se mål mm på dit fine anlæg? Er der ikke tag på lærummet?

Generelt - Da man ikke mere må have ænder sammen med høns, og vi gerne vil have et par "rapper", så skal jeg have lavet "noget" til at have ænderne i.
Vi har jo 2 hunde med jagt-gener. Hønsene lader de i fred, for de går altid bag indhegning, men ænderne kunne vi godt tænke os at lukke ud i haven om dagen til selvforsyning med mad, især dræbersneglene.
Kan vi monstro træne hundene til at lade ænderne i fred? Og kan vi stole på at jagt instinktet ikke pludselig kommer frem og de nakker en and??

Mvh Steen

Efter hvad jeg ser på din profil så har du Apporterende jagthunde, har selv retrievere, og vores meget aktive labrador var sammen med 4 andre unge i hundegården da der kom en høne ind til dem, jeg tænkte at den høne lever ikke når jeg får tag på den...den mistede 10 fjer og det var det...

Så i udgangspunktet skal ikke dine hunde dræbe......men der er altid et men :) og de skal og være så bløde i bittet at de skal kunde bære et æg uden at knuse det :)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2011, 16:03 »
Det er bygget efter hvad jeg nu havde/kunne skaffe så det er egentlig ikke bygget efter noget bestemt mål. Men jeg skal gerne måle det op. Der er tag på huset, jo.

Et nærbillede af de nedgravede plader.

Flere billeder i galleriet
http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=33
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2011, 19:02 »
Her er min andegård .. ca 5-6 X 8-10 meter (har aldrig målt den*gg*)

Der mangler lidt hegn i toppen ...det bestemt ikke kønt med det skal arkitektens trøst, vinranker og andet kravlværk nok ændre på.

Ind mod bagvæggen (garagen) har vi gravet en rende og lagt en pressening i.  Der havner alt regnvand som de så elsker at bade i .. tørrer den ud har vi en slange fra palletanke med regnvand. Hvis vi lægger presseningen ned i den ene ende løber vandet ud i et dræn vi har gravet ned og vi kan så spule presseningen med højtryksrenseren. Derudover har de overskårne dunke med frisk vand der er nemme at tømme og fylde med rent vand. Ænder sviner ..så varmeplade vil jeg ikk anbefale ..og de klarer sig fint med vand en gang om dagen. Nogle eksperimenter med olie, sukker og andre ting for at forlænge tiden inden vandet fryser... det mener jeg ikk er nødvendig hvis man alligevel giver dem vand når man er ude og fodre. De klirrer nærmest når de går gundt efter deres vinterbade når vandet fryser til is i deres fjer. men de elsker det og deres tykke dunlag beskytter dem.

Du kan sagtens anlægge en dam ..men forvent ikke den bliver pæn ...de skal nok få den snasket og molestreret . Vi vil også gerne lave en ..der hvor drænet ender ... men den vil også blive mindre og med pressening i bunden så den er nem at rense.

Mine ænder har et hus og en stor plasttønde der ligger ned. Moskus er meget glade for at ruge i feks mælkejunger eller tønder der er lagt ned og fyldt med halm.

For at ænderne kan ruge i fred kunne jeg godt finde på at lave en seperat lukket gård med mælkejunge inde i den store gård så andemødrene får fred for andrikken der ikke altid er lige forstående over for deres manglende interesse for ham. Da jeg havde moskus gik de fri og damen endte med at lave en rede inde bag halmen i brændeskuret da Hr And var en pestilens.

Indhegning på denne størrelse er fint til en lille andefamilie ..... jeg har også gravet plader ned i siden hele vejen rundt.

Pt har jeg 2 gråand/rouenblanding? og 2 smaragdænder gående der inde.. og de hygger sig.

Til små ællinger er en bobslæde med vand i ret god da der er små øer i  ;)


Med venlig hilsen Søs