Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmelavet "hoved-afbryder"  (Læst 16790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #15 Dato: 26 August , 2010, 09:58 »
jo det er det ...et gok i nødden rækker  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #16 Dato: 26 August , 2010, 20:26 »
Disse kegler er meget udbredte i USA.. En bizar historie er at i forbindelse med Thanksgiving har de en tradition for at præsidenten "benåder" en kalkun så den ikke bliver slagtet. Da der var præsidentvalg sidst, så skulle kandidaterne jo også "benåde" en kalkun. Og så lykkedes det den ene kandidat at benåde en kalkun og så derefter give et interview mens der bliver slagtet en kalkun i sådan en tragt i baggrunden... Yderst bizar video. Her er en af dem
http://www.youtube.com/watch?v=nJd_vm9VhpU

Iøvrigt så har www.ezplucker.com nogle mål på disse kegler. De er i tommer, så de skal ganges med 2,54 for at være i cm

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #17 Dato: 13 ſeptember , 2010, 17:57 »
Så røg der en stor og meget levende 4 kilos Moskus-andrik igennem hovedafbryderen, og det gik helt efter planen: Ind i den store ende, hovedet ud af det lille hul, et sving med øksen og blokken op på højkant - og vupti, så var det hele overstået uden problemer  /o
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #18 Dato: 13 ſeptember , 2010, 17:59 »
Jeg ønsker mig en til min fødselsdag  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #19 Dato: 15 ſeptember , 2010, 12:45 »
Hej,
Har selv lavet en tragt, men i rustfrit stål. Det kan købes billigt hos en lokal smed i 0,5 mm.
Har man problemer med det kan han for en skilling klippe det ud.
Samlet på bagsiden med nitter.

Målene er i tommer.

"Killer-tragten" passer også til gæs

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #20 Dato: 15 ſeptember , 2010, 13:07 »
Jeg foretog aflivningen uden at slå dyret bevidstløs først, og det fungerede fint. Den nåede ikke at finde ud af, hvad der skulle ske.

Hvorfor ?
Eller rettere sagt: Hvorfor ikke bedøve den først, som man faktisk skal herhjemme ?

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #21 Dato: 15 ſeptember , 2010, 13:54 »
Jeg mener kun man skal bedøve dyret først, når man halalslagter det. Førhen når jeg slagtede høns, slog jeg dem i nakken med et jernrør for at bedøve dem, så de lå stille på huggeblokken mens jeg brugte øksen. Det slipper jeg for med tragten, da de ikke kan flytte hovedet/halsen væk fra øksens rækkevidde. Hvis man bare er nogenlunde sikker på hånden med en økse, kan man slet ikke ramme ved siden af. Og om man først slår hønen bevidstløs med et rør og bagefter ihjel med en økse, eller om man slår den ihjel med øksen med det samme, er hønen nok ligeglad med. Hvis man så oveni købet ikke får ramt hønen rigtigt med røret første gang, påfører man den bare yderligere smerte og stress. Men jeg er sikker på, at valget af aflivningsmetode kommer an på ens eget temperament og evner. Det vigtigste er, at det er hurtigt og humant.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #22 Dato: 15 ſeptember , 2010, 16:12 »
Dyr skal ifølge lovgivningen bedøves inden de slagtes i Danmark (det sker også for halal-slagtede dyr i Danmark).

Så de skal have et slag inden de anbringes i "hoved-afbryderen" og halsen derefter hugges over.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #23 Dato: 15 ſeptember , 2010, 16:41 »
Tak for svar.

Finn har allerede givet svaret ang. bedøvelse, så det behøver jeg ikke at gentage.

Om dyret er ligeglad eller ej, er ikke op til mig at afgøre, jeg går simpelthen ud fra at når lovgivningen siger at man skal bedøve dyret først, så er der en grund til det.

Rent personligt mener jeg, at hvis man ikke kan ramme rigtigt med røret første gang, så er der også en chance for at man ikke kan ramme rigtigt med øksen - og så bør man slet ikke aflive dyret, men overlade det til en der kan.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #24 Dato: 25 Januar , 2011, 18:30 »
ENDELIG!!

Jeg har ledt og ledt efter et sted hvor jeg kunne få fat i den tragt efter at have set den i en youtube-film.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #25 Dato: 25 Januar , 2011, 18:51 »
Jeg ønsker mig en til min fødselsdag  <+

Du kan da bare få Søren til at træde dem ned ;D ;D /o
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #26 Dato: 25 Januar , 2011, 18:55 »
Er der ikke nogen i DK der laver dem?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #27 Dato: 25 Januar , 2011, 18:58 »
Du er da bare så sjov, John *g
I øvrigt træder han ikke på dem, han taber tunge låger på dem (ikke planlagt) eller svinger øksen (planlagt).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hjemmelavet "hoved-afbryder"
« Svar #28 Dato: 05 Februar , 2011, 19:55 »
Sad lige og læste denne spændende tråd, da jeg snublede over visse ting.
Flere gange bliver der henvist til Halal-slagtning. Det at skære halsen over på et dyr, er ikke nok til at det er Halal, der skal mere til:

Halalslagtning foregår ved at skære gennem halspulsåren, struben og spiserøret med et enkelt snit, for at få alt blodet ud af dyret, da det at spise blod specifikt er forbudt. Slagtningen af dyret er en religiøs, rituel handling, der indledes med ordene "I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm). Ved halal-slagtning bør dyret ikke bedøves eller lammes. I øvrigt er der en række krav til slagtningen:

- For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden op til slagtningen.
- Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.
- Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.
- Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes i dyrets nærvær.
- Snittet skal være hurtigt og præcist.
- Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men rygmarven må ikke beskadiges.

Derudover må man under ingen omstændigheder skære i dyret eller flå det, før de allersidste, naturlige krampetrækninger er ebbet ud.

Bare for god ordens skyld ;)!