Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter under hønsehuset  (Læst 6052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Rotter under hønsehuset
« Dato: 30 Januar , 2015, 19:59 »
Vi har observeret rottehuller under hønsehusets foderrum. Rotten/rotterne kan ikke æde hønsenes foder da dette står i store kraftige plastikbøtter, men vi kan se hullerne indefra hønsehuset. De går ned under foderrummet og fliserne i foderrummet er blevet løse og skæve, så det er tydeligt at der er gange neden under.
Vi skal naturligvis have fat i kommunens rottemand, men kan rottegiften på nogen måde blive farlig for vores høns? Eller er der andet vi skal vide eller være opmærksomme på?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2015, 20:02 »
Rottegift er farlig for dine høns!   Giftudlægger som kommer på din bopæl, er gerne meget obs. på at få gift lagt så dyr/børn ikke kan komme til det.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2015, 20:06 »
Ja jeg formulerede mig nok lidt forkert. Evt gift skal selvfølgelig lægges ud hvor det er til mindst skade... (For alle andre end rotten naturligvis
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2015, 20:28 »
Jeg sætter altid noget hen over rottekasserne, så jeg er helt sikker på, at hønsene ikke kan komme til dem. Fx en brødkasse fra Schulstad (de blå der ligger toastbrød i, i supermarkederne), men en tung flise ovenpå. Alternativt en stump hegn rundt om, sat med tentorpæle.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2015, 20:59 »
Nu ved jeg ikke hvor eller hvordan du bor Tanja (land eller by) men ved at rette belæmberne ikke er så positive overfor hønse hold bolig områder netop a hensyn til rotter så bare til info så kan de nok godt finde på at sige at det er din egen skyld at du har rotter så længe du har dem og derfor vil forlange at de skal væk inden de gør noget... Men som sagt bare info og det er sikkert også forskelligt fra hver enkelt kommune...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2015, 05:50 »
Jeg bor langt ude på landet. Har masser af marker omkring huset og ingen naboer. Rigtig mange har høns herude i omegnen.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2015, 08:03 »
Jeg bor i landzone og kan ikke forbydes hverken hønsehold, hanegal - eller rotter. Jeg bor i et stort moseområde, så her er af helt naturlige årsager mange rotter i området. Jeg har et fint samarbejde med rottemanden fra kommunen, som hjælper os hvert efterår, med at få sat fælder op. Det er når markerne er høstet og det bliver koldere, at rotterne bliver sultne, og søger mod hønsegårdene.

Bjørnemor: husk, at fælderne skal være rengjorte og hav handsker på, når du rører ved både kasse og gift, så rotterne ikke kan lugte mennesker. De er meget mistroiske, og der kan godt gå lang tid, før de bliver fristet af den røde giftblok. Skulle der dø en rotte i kassen (det er sket her), så rengør det hele, så der ej heller lugter af død, når den næste rotte vil forsyne sig.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2015, 08:17 »
Altså her ordner rottemanden alt - han stiller det sikkert for fjerkræ og det er hans giftkasser etc (de er i øvrigt låst så det giver helt sig selv at hverken vi eller børnene kan komme i dem).

Sidst bad han om nogle fliser så vi kunne lægge noget specielt gift ned i deres gange (fordi de ikke spiste det almindelige)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2015, 13:58 »
7-9-13, bank under bordet. ;D
Vi må have gjort os upopulære hos gnaverne, for vi har aldrig haft så få som i år. Vi startede også med at forebygge, før vejret blev surt.


Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rotter under hønsehuset
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2015, 09:45 »
høns fordøjer dårligt og rotter spiser hønselort, derfor tiltrækker høns rotter, og vi er stort set alle nød til at forebygge, ellers går det galt før eller siden, og hellere får ram på få strejfere end at skulle bekæmpe en hel familie med deres yngel, taler af bitter erfaring, kæmper nu på 4 måned , med både gift og fælder