Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fodre du med?  (Læst 12737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #15 Dato: 31 December , 2015, 16:45 »
tak skal du have. Det lyder nemt. Når jeg så åbner poserne skal det så bruges temmelig hurtigt.
Ja det mener jeg, jeg har dog haft nogle i op til 2 uger uden der har været mug i. Der var 1 pose hvor en lille gren havde lavet et lille hul. Der var der muggent lige omkring hullet, men faktisk ikke ret meget.
Hilsen
Peter

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #16 Dato: 31 December , 2015, 17:08 »
Hej Gerda.. Lige en lille tilføjelse til Peters fine beskrivelse.. Pas på græsset ikke bliver for tørt så har det nemmere ved at mugne og ensilerings processen kan mislykkes.. Og det er meget vigtigt at du får det lukket helt luft tæt.. Jeg laver selv mit i en lille stak som man kender det fra kvægbrug lader plænen bliver lidt længere end normalt klipper det med have traktoren og samler det op med en opsamler til samme og trykker det løbende mens jeg bygger stakken op med en anden havetraktor.. Det kræver man er 3 mennesker at gøre som jeg gør men har et par kammerater der syntes det er sjovt så vi mødes til et par pilsnere mens vi laver det.. Damerne er tosset med det... Putter så også majs ensilage byg og hvede i som jeg selv dyrker altså det bliver bearbejdet på samme måde som græsset... Pakker det hele ned i plastik og venter til vinteren kommer Og det er super foder... Held og lykke med det  /o
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #17 Dato: 31 December , 2015, 21:27 »
mange tak skal du have. Jeg burde jo nok vide lidt om det for jeg er landmandsdatter, men jeg har ikke hørt ordentlig efter som barn. Godt nytår derude
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #18 Dato: 01 Januar , 2016, 11:23 »
Skal det forstås sådan at græsset ikke er helt hø-tørt, når det bliver pakket?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #19 Dato: 01 Januar , 2016, 12:32 »
Ja det skal det.  hvis det bliver for tørt ødelægger man ensilerings processen og det er den man vil ha for at græsset kan holde sig ellers går der mug og svampe spore i det og min erfarring siger at hønsene mister interessen hvis det bliver for tørt...  Og ydermere er det utroligt svært at trykke luften ad af tørt græs i så små mængder da det har tendens til at ville fjedre lidt..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2016, 22:04 »
Jeg har også lavet hønsewrap i mange år. Jeg gør også som Peter beskriver.

Det har altid været et kæmpe hit her. Når jeg åbner en Balle spreder jeg det ud og vender indimellem. Det tørrer så bare mere op som hø men hønsene spiser det gerne sådan også.


Det bedste resultat er dog klart når græsset er slået med cylinder klipper som ikke smadrer det til atomer. Så samler jeg det straks og pakker det med det samme. Det giver en rigtig god og fugtig wrap som hønsene er gladest for.
Min cylinder klipper er desuden også guld værd når der klippes græs til kyllinger fra de er helt små til større.


Jeg fodrer ellers kun med korn og frø.

hvede
byg
Havre
majs
ærter
Solsikker
Hamp
Hirse
Hør
Boghvede

Og så prøver jeg pt saflor og kæmper med at få mine møgforkælede høns til at spise raps frø.


Mængde af det forskellige er helt afhængig af hvilke blandinger jeg laver.
Det fungerer rigtig fint.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.