Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns vil ikke æde regnorm? !  (Læst 8730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Dato: 13 December , 2013, 21:27 »
Hej alle,

Vi havde sidste år en flok Isa Brown høns, som var fuldstændigt pjattede med at æde regnorm.

De høns vi har i år, kan vi stort set ikke lokke til at tage en smagsprøve på regnormene. Vor ene Isa Brown er fra sidste år, og hun var ellers fuldstændigt umulig at vaccinere mod regnorme indtag. I år glor hun bare på de små orme og lader dem være.

Jeg har sat hønsene på havre/byg/tilskudsfoder diæt. Så får de ind i mellem et strejf hvede, majs eller solsikke og selvfølgelig rester af pasta, havregrød, kød etc fra køkkenet. Kød sjældent!

Har jeg forkælet dem og ødelagt deres higen efter regnorm? Det var et kæmpe hit for børnene at fodre høns med regnorm, så det ville være fedt at få op at køre igen.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Bent Louis Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
    • louislyn.dk
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #1 Dato: 13 December , 2013, 21:51 »
jeg kan heller ikke lide smagen, prøv selv
Orpington:   Store, i farverne sort, hvid, grå,gul og trefarvet.
1,6  Maran
Ayam Cemani. blomsterhøns, og nogle andre dværge


en sød kone og tre små blandingshunde og en indekat
+ 8 udekatte

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #2 Dato: 13 December , 2013, 22:26 »
De får mange kulhydrater ud fra den kost du beskriver. Hvis vi lever af slik og hvidt brød har vi heller ikke megen appetit på sundere madvarer.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #3 Dato: 14 December , 2013, 06:43 »
Mine høns vil gerne æde regnorm, de elsker dem, de slås om dem. Hvis de selv finder dem! Når jeg graver have, og finder orme, så er det meget sjældent, at hønsene gider at have dem, når jeg kommer med dem og serverer dem direkte for dem. Er det mon det samme med dine høns? Jeg har en enkelt gang prøvet med levende melorme. Hønsene så dem an i nogle minutter, men så var det ædegilde, så de orme ville de altså gerne smæske sig i.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #4 Dato: 14 December , 2013, 07:04 »
Mine høns elsker at deltage i gravearbjde, og bliver fyr og flamme, når de ser mig komme med en skovl, men jeg har registreret, at forår- og forsommer regnorm åbenbart smager bedre end orm på andre årstider - desuden har jeg nogle jordbede, hvor hønsene absolut ikke gider at spise ormene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #5 Dato: 14 December , 2013, 15:30 »
Den kost, du giver dine høns, fejler absolut intet!!! Dine høns er entet underlige eller meget meget mætte.. Her farer de over hver en stakkels lille orm, om den bliver gravet op i hønsegården eller kastet ind til dem.. Måske de ikke er vokset op med orm og derfor aldrig har været vant til at de kan spises???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #6 Dato: 14 December , 2013, 17:25 »
Når vores høns får mulighed for at gå ind til de fritgående grise så står de nærmest ovenpå grisenes tryner for at få de orm der kommer med op når grisene roder i jorden. Vi havde for et år siden nogle Brahma-høns. de gad heller ikke have dem.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #7 Dato: 14 December , 2013, 22:53 »
Hvad skal jeg pille ud af kosten for at reducere kulhydraterne?

Pasta'en kan jeg godt fjerne, det er ikke så tit de får det, men måske 2 gange om ugen får de lidt rester.

Men er det kornet den er gal med?

Hvede, majs og solsikke er ikke hver dag de får. Måske 2 gange ugentligt deler de 9 banditter et par håndfulde.

Ellers må jeg i gang med spaden og sulte dem lidt optil :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #8 Dato: 14 December , 2013, 23:30 »
Det er ikke nødvendigt at sulte hønsene.
Af de foderemner, du nævner er havre, byg, hvede, pasta, havregrød og til dels majs kulhydratrige.
Solsikke er et olieholdigt og proteinrigt foderemne, mens tilskudsfoder og kød er proteinrige foderemner.
Hvis du fodrer alt ad libitum, ville hønsene sandsynligvis foretrække hveden. Derfor er min teori, at ormene først er interessante, når hønsene ikke har adgang til mere interessante foderemner.
Valget kunne være hvede eller orm. Valg: Hvede. Valg byg eller orm. Valg: Byg
Valg tilskudsfoder eller orm. Valg: Orm.
Om hønsene opfatter en orm de selv har gravet op anderledes en en der bliver smidt lige foran dem, ved jeg ikke. Mine høns spiser begge dele.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #9 Dato: 15 December , 2013, 05:19 »

Ellers må jeg i gang med spaden og sulte dem lidt optil :D

Du kunne jo gøre et forsøg efter EMOs anvisning - men vent med at ændre på fodersammensætningen til foråret, når varmen vender tilbage - godt nok er det ikke særlig koldt endnu denne vinter, men hønsene skal bruge al den energi de kan få til at holde sig varme  - desuden er dagene og dermed ædetiden meget kort nu.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #10 Dato: 15 December , 2013, 20:32 »
Jeg må nok uddybe.

Byg, havre og tilskudsfoder bliver blandet 50/50 korn/tilskud i deres foderautomat, dvs. det har de ad libitum. Alt andet gives manuelt til dem, efter vores eget humør. De får oftest rester fra havregrød fra morgenmaden fra vore to små piger.

Burde vi blande lidt solsikke i foderet til automaten?

Den ene høne vi har, var fuldstændig vild med orm sidste år samt i foråret. Hun rører dem ikke nu.

En overgang i sommers fodrede vi ad libitum med hvede og fuldfoder, det gik vi væk fra en gang i oktober.

Vi får i snit 3 æg om dagen fra de 5 høns der er i lægning (3x NH, 2x Faverolles). Nogle dage får vi 5, andre dage 2 etc. Så de må have det nogenlunde.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #11 Dato: 15 December , 2013, 22:03 »
Jeg gentager lige mig selv.. Dit foder/fodersammensætning fejler absolut ingenting.. Jeg fodrer med meget mere korn end dig og de er mange flere, der skal dele orme og foderrester, og jeg får simpelthen så mange æg. Jeg har dog lys fra kl 6.30 om morgenen og igen om aftenen til kl 21. Husk lige, at hønsene SKAL faktisk bruge ret mange kulhydrater for at kunne producere æg...der er mange andre ting, der kan spille ind i mangel på æg..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #12 Dato: 15 December , 2013, 22:38 »
Hej Mette.

Jeg kunne ikke finde på at fodre som alrk gør. Hvad er det, som gør denne sammensætning god for hønsene? Hvad skal alrk gøre for at få hønsene til at æde orm?

Venlig hilsen

Erik

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Mine høns vil ikke æde regnorm? !
« Svar #13 Dato: 25 December , 2013, 19:57 »
Den nye melding fra fruen er at de igen vil kendes ved regnorm. Især vores Isa var ikke til at drive væk fra jorden efter et par spadestik. Hun gik i flere dage herefter i området lang tid hver dag og skrabede på livet løs :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire