Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avle levende foder? (gør det selv)  (Læst 13260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Avle levende foder? (gør det selv)
« Dato: 22 Juni , 2010, 15:57 »
Hej alle sammen!

Nu er jeg lidt af en gør det selv kvinde hvad angår foderdyr, og så gik jeg ellers igang med at finde ud af hvad søren jeg kunne starte op, til vores kommende høns...hehe.

Jeg sidder og kigger på springhalens hjemmeside, hvor jeg finder en pokkers masse inspiration til kommende levende foder...hehe 

Jeg har allerede alm melorme, kæmpe melorme, ferskvandstanglopper (til vores fisk) + regnorme kulture kørende.

www.springhalen.dk

Men hvad kunne man evt selv avle til ens høns???

Mine lille ønskeliste fra springhalen:

Bønnesnudebille
Steppefårekylling
Mælkeurttæge
Orange bænkebider
Stor grå springhaler
Argentinsk kakerlak

Men men men.....mon høns spise sådan faaaaancy noget?



0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2010, 11:13 »
Det lader til at jeg bare skal springe ud i det  /o

Og oven i hatten burde jeg lave en artikel om hvordan man holder alm melorm og kæmpe melorm, hvis folk er interesseret  ;)
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2010, 11:25 »
Hej Jeanne

Ja, bare spring ud i det, og se hvad de kan lide. Med hensyn til fremmede foderdyr, så ville jeg ikke bruge nogle, som kan reproducere sig selv her i DK, hvis vi ikke allerede har dem i forvejen.

Det ville være Faunaforurening.

Men jeg er sikker på, at hønsene vil guffe i både melorm, kæmpemelorm og fårekyllinger, bænkebiderne er også et hit, resten ved jeg ikke noget om.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2010, 11:55 »
Hej Jeanne.

Spændende spændende ...

Jeg tror såmænd nok hønsene vil kaste sig over det meste , men du kunne jo tjekke op på om de indeholder giftstoffer som et forsvar.

Med hensyn til opdræt af dem , så virker det som du har styr på forholdene , og rundt omkring i det ganske danske land laves der millioner af insekter der ikke er fauna korrekte : zoo`s , dyrehandler , akvarister og mange forskellige hobbies hvor deres dyr kun trives ved at blive fodret med - for os - fremmede insekter.

I linie med BBJ`s kommentar , er det nok tilrådeligt ikke at give hønsene dem levende , så de ikke smutter ud i naturen og laver om på tingene.

Ser frem til nogle "opskrifter" på hvordan du avler med insekterne.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2010, 13:48 »
Bjarne beskrev på et tidspunkt, hvordan man laver sine egne maddiker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2010, 15:47 »
Selvfølgelig ville jeg ikke give dem noget som evt kunne overleve i den danske natur, da jeg ikke er tilhænger af sådan noget.

Lige det med maddiker kender min kæreste alt til, da han ind i mellem bruger dem til at fiske med.

Og så må de kære små høns evt få deres levende foder i en kemamik skål, med høje kanter, så de ikke løber for langt  ;D

Og oven i hatten burde ingen af springhalens dyr være giftige for de bliver alle sammen brugt som foderdyr og så er jeg 100% sikker på at Flemming fra springhalen ville skrive det  /o
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2010, 14:38 »
Ville bare lige fortælle at det nu er blevet til at vores foderdyrs beholdning kommer til at se sådan ud:

Alm melorme (har dem allerede)
Kæmpe melorm (har dem allerede)
Regnorm (har dem allerede)
Bænkebiddere fra haven (har dem allerede)..........forsøg med at se om man kan holde dem i fangenskab
Orange bænkebiddere (venter på dem med posten)
Brun bænkebidder (venter på dem med posten)

Alle foderdyrene er købt hos springhalen
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2010, 22:07 »
Yak!!! Siger jeg bare! :D Men synes det er så fantastisk at du gør det!! Hønsene vil elske dig for det! /o

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2010, 22:34 »
Hej Jeanne
Er altså lidt nysgerrig efter - hvad hønsebasserne siger til dine foderdyr ?
Min søn har lige startet to foderkulturer op til en skægagame.... og måske jeg kunne aftage lidt derfra....

Nysgerrig hilsen fra Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2010, 12:05 »
her er en anden forhandler http://www.exopark.dk/ , har brugt ham meget før i tiden, til vores krybdyr.
jeg har også forsøgt mig med hjemmeopdræt af både kæmpemelorm, kakkelakker , rosenbillelarver, græshopper mm. det har været en blandet fornøjelse. har over flere gange, haft udslip af biller af kæmpemelorm i hele lejligheden, møl, fårekyllinger mm. sikke en fest. særligt fårrekyllingerne var slemme, de kalder på deres mage ved aften tid, samme lyd man kender fra cikader i syden, det gav en del søvnløse nætter  :D  og da vi havde en del fugle edderkopper i vores samling dengang, kunne vi ikke sprøjte med insektgift, så løsningen blev til sidst, at slippe nogle små murgekkoer (små firben) løs i lejligheden , de klarede fint opgaven med at ryde op. ;D
så et godt råd vil være at lave et flugtsikkert rum! hvor der opdrættes insekter  ;D
men lad dig ikke skræmme, det er rimeligt nemt at opdrætte insekter, de bliver hurtigt til mange, rigtig mange. 
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2010, 12:11 »
Hold nu helt op, sikker en fødekæde du har haft gang i, jeg går helt i selvsving bare ved tanken om at min søn får sluppet nogle af sine vandrende pinde løs i huset, jeg kan da se de er fantastiske til at formere sig, så uhhh, pindende kan endda gå, det var da meget værre hvis jeg havde melorm og andre krybene ting løs i mit hus......
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2010, 23:50 »
Min søn var på besøg i går - og havde taget en lille lækkerbisken med - en lille æske med 10 stk kæmpemelorme...
HOLD DA OP hvor mine små silker elskede dem.... selv mine små 5 ugers kyllinger - spænede rundt i flok med to orme... der blev hevet meget laaaaaange...
så jeg går igang med en kæmpemelormekultur til fodring i vinteren - hvis sneen skulle gemme alle regnormene

Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #12 Dato: 05 December , 2010, 15:23 »
Det lader til at jeg bare skal springe ud i det  /o

Og oven i hatten burde jeg lave en artikel om hvordan man holder alm melorm og kæmpe melorm, hvis folk er interesseret  ;)

Hej. Vore meget glad, hvis du ville skrive lidt mere om hvordan man holder alm. melorm, kæmpe melorm og regnorm mv.
Det er et kæmpe problem og finde foder med meget protein i. Derfor har jeg også tænkt mig og finde på noget.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Leif-K

  • Gæst
Sv: Avle levende foder? (gør det selv)
« Svar #13 Dato: 05 December , 2010, 16:04 »
Hvis du søger på nettet på " Avl af melorme " kan du se det hele.Jeg har selv prøvet og det er meget nemt.Du skal bare købe en startportion ved dyrehandleren og så vente på de vokser og bliver til store sorte insekter.Det er dem du har som avlsdyr. /o