Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder og info mv.  (Læst 51880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #30 Dato: 12 Marts , 2010, 13:08 »
Hej.
Kan jo ikke vise nogle kyllinger endnu. Mine rugeæg er dog kommet fra Tyskland i dag. Nu må de stå og hvile køligt (10-15 grader) indtil i morgen. Dette er hvad min leverandør anbefaler. Dette for at æggene skal falde til ro. De skal ikke vendes i det næste døgn.

Fik 30 stk. æg fra sort kobber farvede.

* Æggene vejede mellem 58 - 70 gram. Gennemsnitlig vægt 63 gram.
* Jeg er jo ingen ekspert i og bedømme farver og form. Efter at have set billede på den Franske hjemmeside bedømmer jeg at de er fra 3 - 8 på en skala der går til 9.
Vil bedømme at de middel er ca. 5-6.

Vedhæfter lidt billeder, så I kan se hvordan de var pakket og hvordan de ser ud. Desværre synes jeg at æggene er lidt lysere på billederne end i virkeligheden. Det er nok blitzen.

I må gerne komme med kommentarer. Jeg er jo nybegynder.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #31 Dato: 12 Marts , 2010, 13:09 »
Et par mere. Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #32 Dato: 12 Marts , 2010, 13:47 »
Farvemæssigt ser de fine ud, Thomas  /o
Jeg spekulerer på formen, i Frankrig skal maran æg jo være næsten lige buttede i begge ender, men jeg ved ikke, hvordan de gør i Tyskland.
Så vidt jeg har forstået kender man ikke til det med ellipseformen i Danmark, og det er unægteligt en skam.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #33 Dato: 12 Marts , 2010, 14:04 »
Hej Marianne.

Alle dem jeg bedømt som 5 eller højre, er lige buttede i begge ende. Jeg kan ikke se forskel på hvad det er op eller ned.
Alle æggene var dog mærket i den ene ende og den var nedad i æggebakkerne. Tror det er så man skal se det.
Vil det gå helt galt, hvis de ligger forkert vej?

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #34 Dato: 12 Marts , 2010, 14:13 »
Jeg tror ikke rugeæg er så sarte, i en rede vil de typisk ligge på siden.
Efter min mening er det de "ens-buttede" der er de "rigtige" maran æg, når det så til med er de mørkeste, er det bare perfekt  /o
Jeg så nogle af æggene havde en grålig tone, der er det den rødbrune, der er den ønskværdige, men det kan være billedet, der snyder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #35 Dato: 12 Marts , 2010, 14:24 »
Ja billederne snyder lidt. De er ikke grålig. De fleste er fra rødbrun med kraftig pigmentering til helt mørkebrune og ensbuttede.
Har kigget efter denne side på den franske Maran klub. http://marans.eu/echelle.htm#echelle

Det er nogle der er lidt mere almindeligt brune, dog med den kraftige pigmentering. En enkelt, der mangler den kraftfulde pigmentering.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #36 Dato: 12 Marts , 2010, 15:30 »
Det er også den side jeg går efter, og det er også der, jeg har læst, at æggene skal være buttede i begge ender.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #37 Dato: 12 Marts , 2010, 15:35 »
Hvis jeg forstår den side rigtig (google translate fransk!), så har tit afkom efter de bedste æg, dårligere fjer og tegning. Kan godt ske jeg misforstået det helt :)

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #38 Dato: 12 Marts , 2010, 21:45 »
Det er rigtigt oversat, Thomas  /o
Du kan faktisk også finde en engelsk version af klubbens side, men den er lige knap så omfangsrig som den franske:
http://marans-club.perso.neuf.fr/accueila.htm#LA%20MARANS
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #39 Dato: 30 Marts , 2010, 13:53 »
Hej alle - jeg melder mig lige under fanerne! For erfaringsudvekslingens skyld, og hyggens, ikke mindst!!  :D

Jeg har 1,4 store kobberfarvede - og vil indsætte billeder så snart jeg kan.

Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #40 Dato: 30 Marts , 2010, 14:26 »

Jeg har bestilt æg af gøgespættede eller rettere gråtstribede, nu må jeg til at lære det !

Det er første gang at jeg bestiller æg via nettet så jeg er ret så spændt på udfaldet.
Jeg har prøvet at søge lidt efter hvad reglerne er men leverandør siger at de rask væk sender til udlandet.

Det bliver spændende at følge med i de forskellige resultater landet over. Håber at vi kan avle en smule mere seriøst på dyrene for jeg syntes godt nok at det der har været til rådighed i DK har været med mange forskellighedder og lige lovlig langt fra standarden.

Jeg har haft maraner i 10 år efterhånden og det har ikke været nemt at skaffe nye dyr eller æg. Håber virkelig at vi kan få noget konstruktivt ud af maranernes fremgangs march og passe på ikke bare at avle på revl og krat.
Godt nok er det jo mest for æggenes og hyggens skyld at mange har deres høns/maraner men at de oven i købet er standard mæssigt i orden gør jo absolut ikke noget.
Syntes at det er godt at vi kan arbejde lidt sammen via denne spæde specialklub.



Hej.
Kan jo ikke vise nogle kyllinger endnu. Mine rugeæg er dog kommet fra Tyskland i dag. Nu må de stå og hvile køligt (10-15 grader) indtil i morgen. Dette er hvad min leverandør anbefaler. Dette for at æggene skal falde til ro. De skal ikke vendes i det næste døgn.

Fik 30 stk. æg fra sort kobber farvede.

* Æggene vejede mellem 58 - 70 gram. Gennemsnitlig vægt 63 gram.
* Jeg er jo ingen ekspert i og bedømme farver og form. Efter at have set billede på den Franske hjemmeside bedømmer jeg at de er fra 3 - 8 på en skala der går til 9.
Vil bedømme at de middel er ca. 5-6.

Vedhæfter lidt billeder, så I kan se hvordan de var pakket og hvordan de ser ud. Desværre synes jeg at æggene er lidt lysere på billederne end i virkeligheden. Det er nok blitzen.

I må gerne komme med kommentarer. Jeg er jo nybegynder.

Hilsen Thomas


De ser flotte ud Thomas  /o
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2010, 14:29 Fra Lene, Rungsted »

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #41 Dato: 30 Marts , 2010, 14:34 »
Tak Lene.

De skal klækkes her i weekenden, så må vi se hvordan det går.

De har været ufattelig svære og lyse... Det er noget i alle æg, har ikke fundet nogen der var ubefrugtet. Derimod, er det rimelig mange jeg betvivler det er liv i.

I øvrig, er jeg helt enig med dig Lene. "Vi skal ikke avle på revl og krat":

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #42 Dato: 30 Marts , 2010, 17:48 »
Her kommer så mine dyr...
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #43 Dato: 30 Marts , 2010, 17:52 »
Og et par billeder mere... og de er jo tillidsfulde, især Komtessen (fra Gavnø), hun flyver op på min arm og sidder for at få lidt kæl eller korn.

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #44 Dato: 31 Marts , 2010, 09:12 »
Er der nogen der har konstruktive kommentarer til mine maraner? Desværre har frosten ædt de bageste 2 takker af hanens kam, men de var ellers lige så fine som de andre takker.

Per fra Juelsminde fortalte mig, at man fik det bedste afkom af de mørkeste høns sammen med en godt farvet hane. Nogen kommentarer til det?
Mvh Marianne