Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avl med sølv hos maran  (Læst 12627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #15 Dato: 12 Juli , 2012, 19:12 »
Ægget som denne hane er kommet fra er med 100 % garanti lagt af en maranhøne. Jeg har selv ruget ham ud og det var et meget mørkt æg.

« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:34 Fra Marianne Vedel »
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #16 Dato: 12 Juli , 2012, 20:25 »
Men har han haner af andre racer gående for jeg er enig med Lene i den første antagelse. Derfor kan en Maranhøne godt have lagt et flot mørkt æg.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:35 Fra Marianne Vedel »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #17 Dato: 12 Juli , 2012, 21:11 »
Jeg kommer aldrig til at "synes godt om" at man krydser sølv med kobber, uanset årsagen. Der går dyr videre med ting i sig som folk ikke er klar over hvordan/eller vil sortere ud fra. Jeg har selv haft en hane som skrevet før fra Thomas med sølv og kobberfaktor, og hvad det ikke er blevet til at mærkværdige slagteværdige kyllinger i år er ret så omfangsrigt  ;)
Jeg fik at vide at krydsede jeg ham på sort kobber, ville hønerne enten ville blive sølv eller kobber, men der er ikke EN eneste ren sølv imellem alle de høner...de er kobber eller guld  /d

SÅ dårlige synes jeg altså ikke de er, de maraner vi har, at det kan være det værd at krydse farverne sådan...

Så enig, det er virkelig at spille med en skjult faktor og kan i sen grad spænde ben for avlen.
Og så få er der heller ikke som Karina siger. Om ikke andet er der jo meget "materiale" rundt hjørnet, hos flinke folk.

Dette er på ingen måde rettet imod Thomas men udtalt som min generelle holdning.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:35 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #18 Dato: 12 Juli , 2012, 21:56 »
Men har han haner af andre racer gående for jeg er enig med Lene i den første antagelse. Derfor kan en Maranhøne godt have lagt et flot mørkt æg.

Nej det har han ikke. I flokken var en del andre høns. Men kun den tyske hane.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:35 Fra Marianne Vedel »
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #19 Dato: 12 Juli , 2012, 23:06 »
Så må der minimum være en Sølvfaktor høne i flokken hvis hanen ikke er Sølv split guld. For ellers skal en af de andre høner have lagt det meget mørke æg, som så er kommet med i rugningen, men for at han kan komme skal minimum et af forældredyrene være Sølvfaktor, så det kommer vi ikke uden om.
Ellers må du ud og tage billeder af hele flokken en dag så vi kan hjælpe med hvilken nogle der har været problemdyret så at sige.

Guld og Sølv skal man helst holde sig fra at blande med mindre det kun er formålet at forbedre de Guld ellers ville jeg holde mig langt væk fra det.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:35 Fra Marianne Vedel »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Zoro

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #20 Dato: 12 Juli , 2012, 23:49 »
Man kan sagtens sætte en komplet nedarvet Sølv halset hane på en Guldhalset høne,hvilket giver gode brugbare Sølv halsede høner med det samme..

NB: Hanerne fra en sådan krydsning mellem Sølv og Guld anvender jeg aldrig.

J.C.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:36 Fra Marianne Vedel »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #21 Dato: 12 Juli , 2012, 23:58 »
I teorien er jeg enig med dig Jørn, men hvad jeg har oplevet hos andre ville jeg ikke gøre det alligevel for selvom sådan en høne skulle være ren Sølvfaktor får de tit noget gulligt skær overfarve over sig der ikke er til at slippe af med igen i avlen og derfor ville jeg ikke gøre det.
Det er noget der virkeligt kan ødelægge farven hvis det ikke gøres rigtigt selv efter den første generation hvor man burde have rene høner.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:36 Fra Marianne Vedel »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Zoro

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #22 Dato: 13 Juli , 2012, 00:12 »
I teorien er jeg enig med dig Jørn, men hvad jeg har oplevet hos andre ville jeg ikke gøre det alligevel for selvom sådan en høne skulle være ren Sølvfaktor får de tit noget gulligt skær overfarve over sig der ikke er til at slippe af med igen i avlen og derfor ville jeg ikke gøre det.
Det er noget der virkeligt kan ødelægge farven hvis det ikke gøres rigtigt selv efter den første generation hvor man burde have rene høner.

@ Frank.

Hej Frank.

Jeg forstår godt din bekymring, men en sådan høne vil være ren Sølv halset, hvis de beskrevne forudsætninger er overholdt af opdrætteren.

NB: Sølv haner med okker, eller gul overfarve bør ikke anvendes i avlen, og det er nok nærmere her at problemet ligger begravet ???


J.C.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:36 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #23 Dato: 13 Juli , 2012, 10:38 »
Som tilføjet i begyndelsen af denne tråd er den skilt ud fra Lenes oprindelige tråd, der skulle handle om kamfejl hos maran.
Jeg har været nødt til at gå ind i hvert enkelt indlæg og redigere overskriften, men andet har jeg selvfølgelig ikke redigeret.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #24 Dato: 13 Juli , 2012, 14:05 »
Vi vil prøve ham på nogle sølvhalset høner fra Mikkel, næste år. Så ser vi hvad det bliver til, havehøns eller aftensmad.

Han er ikke et kryds med sussex, sådan nogle har vi bevidst lavet for at fylde fryseren. Og disse maran/sussex kryds ser væsentlig anderledes ud.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #25 Dato: 13 Juli , 2012, 16:04 »
Vi vil prøve ham på nogle sølvhalset høner fra Mikkel, næste år. Så ser vi hvad det bliver til, havehøns eller aftensmad.

Han er ikke et kryds med sussex, sådan nogle har vi bevidst lavet for at fylde fryseren. Og disse maran/sussex kryds ser væsentlig anderledes ud.

@ Marianne ( Fimpe )

Hej Marianne.

Det lyder som en rigtig god ide.

J.C.

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #26 Dato: 13 Juli , 2012, 18:43 »
@ Marianne ( Fimpe )

Hej Marianne.

Det lyder som en rigtig god ide.

J.C.

Godt at høre.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk