Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøne eller hane?  (Læst 11422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Silkehøne eller hane?
« Dato: 14 Juli , 2010, 22:23 »
Jeg har købt et par silker af Mercedes for nogle uger siden og de er nu 8 og 11 uger gamle.
De er så charmerende og fiser rundt i hønsegården, men det er blevet til en jungle, for de kan ikke nå at spise al græsset, så det er højere end dem. Så jeg må ind med plæneklipperen... Eller de belgiske kæmper...

Den hvide (11 uger) har fået en hævet blå dut i panden, er det så en hane eller kan det nå at udvikle sig mere?

Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Silkehøne eller hane?
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2010, 22:28 »
Mit gæt er, at den hvide med stor sandsynlighed er en hane, og den grå sandsynligvis også...

Frisuren vokser mest bagtil og ikke fortil, ligesom der kommer længere 'nakkefjer'. Glæder mig til at høre andres mening...  :)
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehøne eller hane?
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2010, 22:46 »
Den grå tror jeg er en hane pga af de stride nakkefjer. Den hvide er jeg mere i tvivl om. Den har lidt antydning af stride nakkefjer på billedet til højre men synes ikke det er så tydeligt at jeg tør dømme den til at være en hane.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Silkehøne eller hane?
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2010, 08:16 »
Den grå ville jeg tro var en hane men??? det øverste billede er ikke så godt til bedømmelse da det er de bagudvendte nakke fjer man mange gange kan se det på...

Ang. det med "klumpen" over næbbet, så for høner også en forhøjning der så det kan du ikke regne med... hanernes fortsætter bare med at vokse...

Prøv at se min hjemmeside/min sølvgrå herre ::) han ligner snart et næsehorn...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Silkehøne eller hane?
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2010, 12:00 »
Hej.
Hvor er de blevet fine..
Det er godt nok svært at se endnu...
Hvis det er 2 haner må du bygge ud, komme og hente nogle flere kyllinger ;D og lave 2 stammer.... ;D
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Silkehøne eller hane?
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2010, 09:15 »
.....har kigget og kigget på dine billeder...og jeg ville sige den hvide er en høne og den grå en hane...meeeen er ikke 100 % sikker. ;D
HIlsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.