Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex i Brun sort/porcelænsfarvet  (Læst 18683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sussex i Brun sort/porcelænsfarvet
« Svar #15 Dato: 27 Februar , 2009, 19:43 »
Og hedder de Brun sort/porcelænsfarvet sussex??.. Har bare altid hørt dem omtalt som tre-farvet sussex!!.
Ja, nu hedder de Brun sort/porcelænsfarvet, men førhen hed de tre-farvet, ligesom lyse nu hedder hvid sort/columbia...

Det er vist bare for at forvirre at farverne får andre navne....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Sussex i Brun sort/porcelænsfarvet
« Svar #16 Dato: 27 Februar , 2009, 19:46 »
Jeg gad nok vide, hvad mine høns vil sige, når jeg fortæller dem i morgen, at de nu hedder hvid sort/columbia  :o  <W
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Sussex i Brun sort/porcelænsfarvet
« Svar #17 Dato: 27 Februar , 2009, 22:58 »
Ja de er da osse kun ude på og forvirre os :).
Men tak Finn.. Så fik jeg da det på plads..

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sussex i Brun sort/porcelænsfarvet
« Svar #18 Dato: 28 Februar , 2009, 13:29 »
Ja, nu hedder de Brun sort/porcelænsfarvet, men førhen hed de tre-farvet, ligesom lyse nu hedder hvid sort/columbia...

Det er vist bare for at forvirre at farverne får andre navne....
Det er nu ikke helt min fortolkning:
Det, der i folkemunde hedder trefarvet Sussex, hedder officielt Brun/sort Porcelænsfarvet Sussex, ligesom det, der i folkemunde hedder lys Sussex officielt kaldes Hvid/sort Columbiafarvet Sussex.

Vi kan se ved begge disse officielle titler, at de er lange, tørre og sat op på en måde, der ikke helt kan gengives i udtalen. Altså egner de sig på ingen måde til almindeligt talebrug.

Det er det samme med Mille-Fleur. De hedder jo som bekendt porcelænsfarved Fodbefjerede Dværge / Porcelænsfarvet Sabelpoot / Porcelænsfarvet fodbefjeret Sabelpoot.

Det er ligesom sådan nogle officielle dokumenter eller reglementer. Vist er de præcise og utvetydige, men de er også et helvede at læse op, og af og til hamrende svære at tyde.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.