Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det der med naboer  (Læst 2027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna1979

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Det der med naboer
« Dato: 15 Juli , 2012, 19:59 »
Mit hønseeventyr er sat lidt på standby især fordi naboerne mener at der ikke er langt nok mellem en evt. hønsegård og dem.
Er der nogen der kan hjælpe?? Jeg bor i byzonen og har tæsket kommunens hjemmeside igennem uden at blive klogere

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Det der med naboer
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2012, 20:22 »
Det var da trist med dine naboer. Jeg håber de kommer på bedre tanker, når du får dine høns og de ind imellem kan få en bakke æg over hækken.

Vedr. regler, så kontakt evt. http://www.viborgfjerkraeklub.dk/ - det kan være de kan hjælpe?

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det der med naboer
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2012, 21:07 »
Viborg kommune har ikke specielle regler, så det er de generelle regler og bygningsreglementet om småhuse der gælder.
BEK nr 639 af 13/06/2012  (tidl. 1517 af 2006)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141841

Info om bygningsreglementet er her
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/vejledninger/0/40

Tag en snak med dine naboer og hør efter hvad deres betænkeligheder er. Mange gange bunder det i misforståelser og myter, som kan tages i opløbet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Det der med naboer
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2012, 21:47 »
Mit hønseeventyr er sat lidt på standby især fordi naboerne mener at der ikke er langt nok mellem en evt. hønsegård og dem.

Hvad er naboernes betænkeligheder? Støj fra hønsegården? Øget risiko for forekomst af rotter? Eller hvad?

Høns støjer generelt ikke mere end solsorte, skader og alliker. Og meget mindre end naboernes diverse motoriserede eller elektriske haveartikler, eller børn.

Myten om rotter - og ja det er en myte, hvis man blot sørger for ikke at invitere disse gnavere. Opbevaring af alt foder i lukkede plasttønder, og fodring indendørs, skulle sikre at der ikke bliver problemer med disse kedelige 'gæster'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nanna1979

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Det der med naboer
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2012, 22:39 »
Takker.
Den ene nabo hænger sig i lugtgener, mens den anden bare vil være på tværs som altid  /d

Vi bor næsten nabo med en kalkunfarm og indrømmet den lugter da et par gange om året men så heller ikke mere.
Tror de er bekymret for at den lugt vil være der 24/7

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Det der med naboer
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2012, 22:47 »
Ved fornuftig rengøring af hønsehus er der absolut ingen lugtgener.

Så klem du bare på.

Men brug fornuften omkring fodring og opbevaring af foder, og sørg for at rense inden der opstår lugtproblemer.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Det der med naboer
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2012, 09:00 »
Lugt gener er næsten det mindste. Det hele afhænger af antallet af høns kontra antallet gange der gøres rent. - Gør det så let som muligt for dig at gøre rent, og start med et lavt antal høns - så vil der ingen gener være omkring luft.

Så vælg et hønsehold uden en hane, samt en stor rolig race. De snakker/larmer typisk ikke så meget som f.eks. landhøns kan gøre.

Og hvis de først får smagt lidt på æggene, så ender det typisk med de selv skal have høns :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det der med naboer
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2012, 09:29 »
Det er ogsåen rigtig god ide at overdække hønsegården.
Jeg har hele min hønsegård overdækket og aldrig noget smat som giver hørm....
Se evt. Mit galleri....
Held og lykke med planerne.

Offline Nanna1979

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Det der med naboer
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2012, 09:42 »
Tak for jeres svar.
Vi skal max have 3 høns og ingen hane da vi bor i byzonen  :D

Jeg må igang med at snakke videre med naboerne.
Jeg har allerede besluttet at giver de sig ikke, så skal vi ikke have høns. Vi har lagt i "nabokrig" de sidste 8 år med det ene hold naboer, så jeg orker ikke at skulle begynder med de andre hold også  :P

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Det der med naboer
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2012, 09:43 »
Her har vi også overdækkede hønsegårde. Vi bandede noget over udgiften og arbejdet da det blev påbudt i forbindelse med "fugleinfluenzaen" men det har vist sig at være en velsignelse /o. Vores høns går som oftest frit men opholder sig i hønsegården i regnvejr. Kyllingerne går i hønsegårde. Vi lægger et lag tørt halm i bunden og fylder derefter op med græsafklip efterhånden som vi slår plænerne. Det elsker de at spise og rode i. Det suger al lugt og kan let rives/skovles ud en gang om måneden, hvor det ryger enten direkte på køkkenhaven og roserne eller bliver deponeret i en kompostbunke til senere jordforbedring. Det lugter kun svagt af kompost, ingen dårlig lugt overhovedet og naboen kan med garanti ikke lugte noget.
Selve hønsehusene bliver kun brugt til søvn og æglægning så der er kun en meget begrænset mængde klatter, de fleste på møgbrædtet, der renses ved behov. Det lugter, men ikke udenfor huset. Så det kan sagtens lade sig gøre at høns er lugtfri!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Det der med naboer
« Svar #10 Dato: 16 Juli , 2012, 09:55 »
Tak for jeres svar.
Vi skal max have 3 høns og ingen hane da vi bor i byzonen  :D

Jeg må igang med at snakke videre med naboerne.
Jeg har allerede besluttet at giver de sig ikke, så skal vi ikke have høns. Vi har lagt i "nabokrig" de sidste 8 år med det ene hold naboer, så jeg orker ikke at skulle begynder med de andre hold også  :P

Ellers er det lige før det måske kunne lade sig gøre at låne et par høns? - Eventuelt snakke med den lokale fjerkræklub. Tale med naboerne om i ikke kunne lave et forsøg. - Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at låne høns og om det rent praktisk bliver for omstændigt, men det kunne da være en måde at komme igang.. Selv om du sikkert ville få skylden hver gang der så lugtede fra kalkunfarmen....

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Det der med naboer
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2012, 21:57 »
Jeg må igang med at snakke videre med naboerne.
Jeg har allerede besluttet at giver de sig ikke, så skal vi ikke have høns. Vi har lagt i "nabokrig" de sidste 8 år med det ene hold naboer, så jeg orker ikke at skulle begynder med de andre hold også  :P

Tillykke med fødselsdagen. Håber du har haft en god dag.

Hvis du har lov til at have høns og ikke på anden måde bryder reglerne ifm hønsehold synes jeg at det ville være synd at ligge under for pres fra intollerante naboer.

Og 3 høner kan ikke genere nogen almindelige mennesker, hverken med lyd eller lugt.

Så hvis jeg var i dit sted ville jeg blot prøve det af.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nanna1979

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Det der med naboer
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2012, 07:50 »
Tak for jeres svar og tillykke  ;D

Jeg synes at kunne læse mig til at jeg overholder loven.
Sagen har fået en ny bette tvist. Bagved os er der en udlejningsejendom, hvor der bor 4 familier.
Den ene familie som også er dem som er meget imod høns, har nu haft fat i deres udlejer, som så også har udtrykt bekymring for et evt. hønsehold  :o

Jamen suk altså.
Prøvede at forklare de ting jeg har læst og fået fortalt herinde, men det prellede af.

jamen herregud det er 3 høns. De vil stå i vores haven dvs. vores hus ville ligge mellem ejendommen og hønsene.

Hvem skulle have troet det var så omstændigt at få 3 høns.
Har besluttet at lade den ligge for nu, bruge vinteren på at kigge hønsegård m.v. og så tager manden og jeg en beslutning til foråret.
Mske der ligepludselig er høns i haven en dag  ;D

Tak for alle jeres svar og gode råd. De er alle taget til efterretning og jeg vil forsat følge ivrigt med herinde  ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Det der med naboer
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2012, 08:07 »
Puha! Stakkels jer!

Altså nogle gange skal man bare ikke spørge, for så begynder folk pludselig at føle de har RET til en holdning. Jeg kunne aldrig drømme om at spørge folk om jeg måtte ha' høns, hvis der var en regel om at det måtte jeg. Jeg kunne måske forberede naboer på at jeg ville få en hane, hvis det var tilladt. Og fortælle dem at jeg kender reglerne, vil ta' størst muligt hensyn og opfylde alle de krav der er stillet... bare så de ved, at jeg har styr på det jeg kaster mig ud i  ;)

Jeg håber så inderligt I finder ud af, at det ingen rimelighed er i, at lade jeres naboer afgøre hvad der skal ske i jeres liv...når nu det trods alt er jer der bestemmer over det! De har intet at bekymre sig om... og hvis jeres hus ligger imellem ville de sikkert aldrig opdage de kom! Go go...det er nu I kan købe de store kyllinger som kommer til at lægge æg i sensommeren og vinteren med  /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det der med naboer
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2012, 09:13 »
Med i overvejelserne skal måske også hvor meget naboer egentlig skal bestemme i ens egen have.. Skal de også bestemme hvilke træer der skal være og hvilken græsslåmaskine.

Selvfølgelig skal man tage hensyn til sine naboer, men det må også gælde den anden vej. Og det lader det altså ikke til at være her.

Så jeg ville uden betænkeligheder starte med de 3 høner. De ville såmænd aldrig opdage det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi