Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 37425 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #420 Dato: 18 ſeptember , 2011, 14:41 »
Kan jeg godt henkoge agurkesalaten? Der begynder at blive lidt trængt i køleskabet, så de 2 kg jeg laver idag skal gerne hen og stå et andet sted. Der er beskrevet henkogning af drueagurker i "Konservering - uden brug af kemiske tilsætningstoffer". Kan jeg bruge den til agurkesalaten? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #421 Dato: 18 ſeptember , 2011, 15:18 »
Kan jeg godt henkoge agurkesalaten? Der begynder at blive lidt trængt i køleskabet,

 ;)  Det er bl.a. derfor jeg laver det efterhånden. Så får man frisk agurkesalat hvor agurkerne har bevaret den grønne farve. OG man behøver ingen atamon eller andre ekstra ting til at konservere.

Desuden har jeg bedre plads til nogle poser med agurker i fryseren end jeg har til glas med agurker i køleskabet. ;)

Ud over det så står man ikke med et stort arbejde med at sylte osv. på en gang.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #422 Dato: 18 ſeptember , 2011, 17:37 »
Jeg syntes nu det er lettest at lave en kæmpe potion på en gang, for jeg skal alligevel finde de samme ting frem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #423 Dato: 19 ſeptember , 2011, 14:19 »
Nu kommer jeg jo heller ikke så mange forskellige ting i lagen. Kan bedst lide sådan en rigtig dansk enkel agurkesalat. 3 ting (okay + salt og peber) Det er jo nemt.
Men grunden til der er så mange opskrifter er jo nok at smag og behag er forskellig. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #424 Dato: 21 ſeptember , 2011, 17:28 »
så er det tid til at koge hyldebær saft/suppe.... har lige plukket en masse som jeg skal i gang med at koge... det kan nu heller ikke passe bedre vi fik hyldebærsuppe med risengrød den anden dag og det var min sidste flaske fra sidste år af  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #425 Dato: 21 ſeptember , 2011, 20:28 »
OG æblemos! Jeg har lavet mos af hvad der kunne være i en 10 liters spand idag, cirka 5-8 liter vil jeg skyde på ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #426 Dato: 22 ſeptember , 2011, 15:47 »
mikkel: kom gerne med din opskrift :-) jeg skræller og renser æbler og fryser dem til vinteren... ud over det får vi tit æblekage, grød og friske æbler
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #427 Dato: 22 ſeptember , 2011, 16:03 »
En skinke skal dækkes helt af salt så det er STORE mængder som skal bruges, men disse kan jo i princippet genbruges? Så skal den ligge et antal dage efter vægt- jeg kan prøve at kigge i aften efter opskriften. Bagefter skal den hænge beskyttet for fluer og skadedyr og lufttørre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #428 Dato: 22 ſeptember , 2011, 18:38 »
Det er bare at skrælle æblerne, rense dem, tage kernehuset ud og smide dem i en gryde. Der skal lige vand i bunden, cirka ½-1 cm, så det ikke brænder på. Så skrues der op for varmen og der røres rundt for at det ikke brænder på. Når størstedelen er mos tager du et piskeris og rører godt igennem for at få så mange klumper som muligt most. Der må godt være lidt klumper tilbage til sidst, det gør ikke så meget. Nu skal det bare smages til med sukker og vaniljesukker, det er bare lidt i af gange og røre rundt, varmen skal være lav imens. Når det har den rigtige smag, så tager man det af varmen og lader det køle af til stuetemperatur. Derefter i poser og i fryseren ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #429 Dato: 22 ſeptember , 2011, 18:45 »
åh jamen det er æble grød her hjemme :-) he he
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #430 Dato: 22 ſeptember , 2011, 19:08 »
Nåårh okay, vi bruger det bare til rå æblekage ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Selvforsyning?
« Svar #431 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:41 »
Ang. skinken, så blev det da vist i Bonderøven i sidste sæson + her i den nye sæson. Han lavede 2 forskellige. En i lage og en blev tørsaltet. De havde så hængt pakket ind i stofposer ude i hans lade. De skulle vist være blevet rigtig gode... Han nævnte at man sagtens kan lave sådanne produkter herhjemme (men jeg har så også set forud på dr.dk ;)) Mon der står noget om det i hans bog om selvforsyning?

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #432 Dato: 22 ſeptember , 2011, 21:24 »
Skinken ligger allerede i en tørlage af 13 kg. salt. Det har den nu gjort i en uge og 2 dage, og skal nok ligge ca. 1½ mdr. mere. Jeg tror nu ikke, man skal genbruge saltet, men ved det ikke endnu. Det eneste jeg er i tvivl om er, om saltet skal skylles af, inden den hænges til tørring?? Og om det skal skylles let af, eller grundigt. Jeg tror, den bliver smadder lækker.  /o

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Selvforsyning?
« Svar #433 Dato: 22 ſeptember , 2011, 21:35 »

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Selvforsyning?
« Svar #434 Dato: 22 ſeptember , 2011, 22:10 »
Skinken ligger allerede i en tørlage af 13 kg. salt.

Er du ved at salte en hel gris? Eller skal man virkelig bruge 13 kg. salt for at salte en enkelt skinke?

Danny
Himlen bør altid være blå!