Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 38887 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #285 Dato: 18 Juli , 2011, 22:38 »
To år i træk har jeg købt mine ved Solsikken og de har været fine, men jeg tror godt man kan bruge dem man køber til husholdningen.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #286 Dato: 18 Juli , 2011, 22:48 »
Alle mine er købt i butikken og direkte stukket i jorden ;)

Gunni, kan de stå i et drivhus, eller i potter? Køkkenhaven bliver jo ikke til noget, men måske jeg kunne dyrke i potter :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #287 Dato: 19 Juli , 2011, 07:32 »
det tror jeg da bestemt du kan mikkel, det er stadig jord ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #288 Dato: 19 Juli , 2011, 07:38 »
mikkel det tror jeg du kan jeg stikker hvert år hvidløg købt i brugsen ned ved mie tomatplanter i drivhuset :-) det holder lus væk har jeg engang hørt :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #289 Dato: 19 Juli , 2011, 17:16 »
Super, det vil jeg gøre så, tror jeg skal udnytte det bedre ved at binde potterne op inde i drivhuset :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #290 Dato: 19 Juli , 2011, 20:21 »
Jeg har ikke så stor erfaring med geder at jeg kan sige hvilken race der er bedst som malkeged. Jeg har valgt Saanen, fordi jeg har læst mig til at de skulle være fortrinlige malkere.

Jeg købte to og de læmmede med en dags mellemrum.Den ene fik kun et kid og jeg startede med at malke hende fra dag 1 både morgen og aften. Hun gav rimeligt meget mælk, selvom kiddet drak hele døgnet.

Efer en måneds tid gjorde jeg så det, at jeg om natten satte hendes kid ind til den anden ged, der havde to stk. Om morgenen malkede jeg moderen, men levnede dog en smule og så gik han der hele dagen. Jeg snuppede stadigvæk den sjat der var tilbage om aftenen, inden han blev flyttet i natpleje.

Resultatet er at hun i dag lægger over fire liter mælk om dagen, hvor den anden blot leverer 1½. Helt sikkert fordi kiddene ikke har drukket mere og hendes produktion er sat derefter.Jeg er spændt på hvordan det gåt næste gang hun læmmer og jeg kører samme system som med den anden.

Ang, det at have en ko er bare så hyggeligt, men det kan være problematisk at få den med kalv, hvis den går alene. Vi havde i hvert fald rimeligt svært ved at finde insimineringsdagen, hvilket betød en masse udgifter til det. Det lykkedes først da vi fik en Hereford tyr ( Nullerman) så kom der kalv.

Har man flere køer kan man bedre se når de er tyregale for så rider de på hinanden.

VH Gunni.

Tak, dejligt at læse dine erfaringer  /o
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Jesper E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Selvforsyning?
« Svar #291 Dato: 19 Juli , 2011, 21:21 »
Jeg købte topløg fra kæmpehvidløg fra Camilla Plum i efteråret 2010 og de står rigitig fint nu med blomster i toppen. Så er jeg klar til næste sæson. Der var 100% der spirede.
Jeg købte også nogle sættehvidløg der skulle sættes i foråret på en hjemmeside(kan ikke huske hvilken) og af dem er det under halvdelen der spirede.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Selvforsyning?
« Svar #292 Dato: 19 Juli , 2011, 22:05 »
jeg har så problem måske kan i hjælpe mig
det er første gang jeg har agurker i drivhuset - klart  planter lavet helt fra bunden-
nu  er de så store at de optager det halve af drivhus  -ligner snart vindruerplanter...
men i dag skulle vi for første gang plukke agurker - blagh...  <Wde er så bitre! de er ikke til at spise og  jeg ved ikke hvad jeg gør forkert  ???- de står i plantesække, på de flamingo selvvandingskasser, har vand og godning, nu hænger der vel 15  stykker på 5 cm, hvad gør jeg nu? bliver de overhovedet til noget?
jeg er så meget bedre til tomater...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #293 Dato: 19 Juli , 2011, 22:34 »
Hvis det er 'slangeagurker' påtænkt brugt til salat og pynt på pålægsmad etc, som du plukker ved en længde på 5 cm, så tror da f..... at de er sure. De er jo stadig grønne  *f *f
Det er vel som at høste/spise danske æbler i juni.

Eller for at blive i fjerkræjargon - lidt som at begynde at hjælpe en kylling ud af et rugeæg på 14. dag. Dømt til at gå galt.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Selvforsyning?
« Svar #294 Dato: 19 Juli , 2011, 22:39 »
nej nej det er ikke sådan det er ment, dem der er blevet plukket var laaange, dem der er tilbage er ca 5 cm og skal vokse sig store til alm, størrelse...  altså så dum er jeg ikke  ;D men måske ved i hvad det gør at de er bitre(ikke sure)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #295 Dato: 19 Juli , 2011, 22:48 »
Forstået.
Jeg ville nu stadig tro at du måske skulle lade dem hænge lidt længere inden du plukker dem. Jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle være bitre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #296 Dato: 20 Juli , 2011, 00:42 »
  planter lavet helt fra bunden-

 er så bitre! de er ikke til at spise og  jeg ved ikke hvad jeg gør forkert  ???-

Hvad sort er det ?
 har du købt frø og selv sået dem, så kan du måske have fået en sort, der er bitter.
Men jeg mener nu at det bitre er avlet ud nuomdags,
de unge agurker er normalt ikke mere bitre end de udvoksede, så mit bud er sorten.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Selvforsyning?
« Svar #297 Dato: 20 Juli , 2011, 00:50 »
nej nej det er ikke sådan det er ment, dem der er blevet plukket var laaange, dem der er tilbage er ca 5 cm og skal vokse sig store til alm, størrelse...  altså så dum er jeg ikke  ;D men måske ved i hvad det gør at de er bitre(ikke sure)
Har du checket hvilken sort du har sået ??

Mine små bitte ikke færdige agurker er ikke bitre. De er nødde agtige i smagen. Jeg nupper gerne dem på hoved stilken tidligt. MMMMMums. De store, der har hængt for længe, kan blive lidt bitre, gullige og vandede. Hvis skrællen bliver fjernet kan de bruges til agurkesalat.
Jeg har både alm. agurk og de små agurker. Begge sorter til spisning og drivhus.


Du kan sagtens begrænse væksten på agurk. Nip det af du mener er for meget. Næsten som tomater. De sætter også vildt med sideskud og blade.

mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Selvforsyning?
« Svar #298 Dato: 20 Juli , 2011, 00:57 »
Jeg tror også det har noget med sorten at gøre jeg har aldrig haft nogle der var bitre selv om man tog dem som små eller store :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Poul Harkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Selvforsyning?
« Svar #299 Dato: 20 Juli , 2011, 07:43 »
Det er helt sikkert nogle dårlige planter du har fået, uanset hvor de kommer fra. I dag er næsten alle agurker bitterfri. Har du undersøgt om hele agurken er bitter, måske er det kun det første stykke!
Du kan beskære dine agurker, ved at klippe sideskudene af. De sideskud, der sidder på hovedstammen skæres af efter deres andet blad. Når der så kommer sideskud på sideskudene, skæres disse af efter det førsteblad. På den måde får du en fornuftig fordeling af agurker i sæsonen. Hvis ikke du gør det, eller hvis planten ikke får nok gødning, vil planten selv regulere ved at de agurker den ikke magter at udvikle, visner og falder af.
Men hvis alle agurker er bitre, så ryk planten op, og giv plads til noget andet.

1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund