Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 36240 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #105 Dato: 03 Juli , 2011, 19:09 »

Vibeke, er det almindelige agurker du bruger til agurkesalat? Ikke nogle specielle slags? :)


Ja skoleagurker og slangea. fra drivhuset, ikke drueagurker.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #106 Dato: 03 Juli , 2011, 20:19 »
x
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:10 Fra The Mother »

Offline MKold

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Selvforsyning?
« Svar #107 Dato: 03 Juli , 2011, 20:30 »
The mother: Jeg har lige idag lavet jordbær/rababer marmelade, mums. Det kræver jo selvfølgelig at du har en rababerplante... Eller hvad med jordbær grød...
Ja og så har jeg da også lige lavet æblemarmelade og blommemarmelade af frugt resterne i fryseren fra sidste år. Jeg har desværre ikke glas nok til at kunne lave det hele på en gang, så vi har en ekskra fryser kørende kun til frugt og bær... Og så har jeg sat over til en gang hyldeblomst saft, er det nødvendig at putte det i fryseren når det er færdig???

Synes denne tråd er helt fantastisk. Sikken energi der er rundt omkring :D Det kan godt være svært at finde tiden til alt det man gerne vil, her har vi drivhus med 5 agurk, 5 tomat, 1 vindrue, 2 peber og lidt salat, et kæmpe blommetræ der hvert andet år giver over 50kg. 2 små æbletræer et jordbær bed og en rababer. Savner fryglelig bærbuske, men de kommer nok næste år ;D
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #108 Dato: 03 Juli , 2011, 21:34 »
.
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:10 Fra The Mother »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #109 Dato: 03 Juli , 2011, 21:54 »
Jeg læser med stor lyst alle jeres skønne ideer. selv er jeg jo ved at flytte så det eneste selvforsyning jeg har i år er lidt salat i nogle flytbare plastbaljer.
Jeg ahr planer om køkkenhave til næste år, men så i går så jeg det meste af haven var invaderet af de ækle klammebrune  snegle... Hvad hulan gør I ved dem? de er jo ikke så dejlige at have kravlende rundt blandt salat og kål.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #110 Dato: 03 Juli , 2011, 22:04 »
Wanda: der hvor jeg boede sidst havde jeg en mill. dræbersnegle og de åd ALT i min have. Så til sidst smed jeg altså gift rundt om matriklen. her er der ikke flere end jeg kan nå at nappe dem. I år har jeg set 5 FEM ialt, så det er til at leve med. Hvis du alligevel kommer forbi, kan du få krydderurter til din nye have og en spand gift.
Marianne: 1000-1000 tak. Det vil jeg gerne. Den ene bil har lige mistet sin udstødning, så den skal laves før jeg er mobil.
Tidligere har jeg lavet meget brændenældegødning, men ikke her. Fyld et stort kar med brændenælder og hæld vand ved og lad det trække. Kan også bruges til at "sprøjte" roser og kål, men så skal det fortyndes først. Jeg har aldrig brugt der i drivhus.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #111 Dato: 03 Juli , 2011, 22:07 »
Hmmm...har lavet en fejl  /d Eddike skal IKKE stå mørkt. Det er noget af det eneste, der faktisk godt må stå i direkte sollys. Sorry.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #112 Dato: 03 Juli , 2011, 22:12 »
@ Lone
Hvilken slags gift bruger man til dræbersnegle
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #113 Dato: 03 Juli , 2011, 22:17 »
Ina: jeg kan ikke huske, hvad det hedder. Det er noget blåt granulat, vi var 5 om at købe i Tyskalnd, da vi blev invaderet i Hem. Nu ligger det i en lukket beholder uden pose. Det påstås, det kun virker på snegle, men så tager det også de andre snegle. Jeg har brugt det en gang her, og vi har stadig både pindsvin og katte m.m. Hmmm Femorol måske??

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #114 Dato: 03 Juli , 2011, 22:22 »
Tak Lone det vil jeg da lige se om ikke jeg kan få afsat tid til når vi er kommetpå plads :)
mener giftet hedder feromol men liggger du det på hele grunden eller hur? Jeg har jo have nok til at holde OL i ridebanespring ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #115 Dato: 03 Juli , 2011, 22:44 »
Vibeke, super!

The Mother, sikken en energi! Jeg har haft en "bliv inde og lav ingenting dag", men har selvfølgelig også sommerferie i 1½ måned endnu, så det hjælper nok på det ;)

Wanda, vi brugte nematoder til at holde bestanden nede her. Vi havde også en kæmpe køkkenhave indtil for 8-10 år sidden. Da fik vi dræbersnegle med et læs jord fra genbrugspladsen. Da de sad i alt nedlagde vi køkkenhaven, drivhuset og alle min mors flotte blomsterbede. Vores have var før fyldt med geoginer, tagetes, tallerkensmækkere, klokken 12 blomster og mange andre, men det hele åd de, ja selv rosenbladende! Sidden har vi haft en ret kedelig have, men mest fordi mine forældre ikke har haft tiden til at starte det hele op igen. I løbet af de sidste tre år er vi gået fra at have millioner til at jeg sidste år samlede et par hundrede over en sommer og i år har jeg kun set seks på vores grund. Jeg ved ikke hvorfor de er forsvundet her fra, men har ikke set snegle sidden starten af maj. 500 meter oppe ad vejen husere de stadig og 1-2 km herfra er de en plage ligesom de var her :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Selvforsyning?
« Svar #116 Dato: 03 Juli , 2011, 22:50 »
mener giftet hedder feromol men liggger du det på hele grunden eller hur? Jeg har jo have nok til at holde OL i ridebanespring ;)
Det hedder "Ferramol" og du behøver ikke sprede det over hele ridebanen.
Hvis man laver nogle grupper med sneglenes livretter, så som Hosta, Georginer, græskar, eller hvad man ellers har opdaget de kan li. Så kan man bare smide noget af giften under bladene der. Så rækker 1 kilo altså langt.
Hilsen
Peter

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #117 Dato: 03 Juli , 2011, 22:54 »
den gamledags måde, kommer du så vand ved bærene, og hvor længe koger du det i en gryde

Hej.
 når man koger gele, laver man en geleringsprøve for at se om der skal dampes mere vand fra.
Du gør sådan her :
dyp en ske i saften hæld saften langsomt af over vasken, og når den gelerer dvs stivner til en istap ,mens den afkøles, er den færdig, hvis den ikke gør det skal der inddampes mere vand fra saften.
Derfor laver jeg min gele med mindst mulig vand.
Til gele bruger man altid lige vægtmængder sukker, og derfor behøver man kun at lægge atamonskyllet papir over geleen i glassene.
Jeg har nogle paradisæbler, mørkerøde og ret store, der giver alletiders gele.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #118 Dato: 03 Juli , 2011, 22:56 »
Jep, det er det, det hedder. Og jeg spredsåeede det bare  :D lidt som Peter beskriver og det ER effektivt. Mikkel: jeg tror simpelthen de flytter sig... Men hvor er det da træls at stå op til en hel ryddet have. Selv kartoffelblade har jeg set dem æde. Til gengæld ser jeg dem ret meget i skovene nu. Det gjorde jeg ikke tidligere.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #119 Dato: 03 Juli , 2011, 23:49 »
Jeg har opgivet kampen mod de satans Iberiske skovsnegle (som de retteligt hedder). Jeg har dyrkede marker på alle 4 sider af min ejendom/have og de kommer væltende ind fra markerne, så bekæmpelse virker håbløst her.
Mvh
Erik Andersen