Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Der kommer andet ud af hønsene end æg  (Læst 7084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jacob KBR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Dato: 14 August , 2016, 21:14 »
Vi bor i et alm. Villakvarter så har ikke en kæmpe have hvor der kan ligge en møgbunke i den ene ende uforstyrret og uden at genere.
Så jeg vilde høre hvad alle jeg andre "byboere" gør af hønsenes efterladenskaber, je havde overvejet noget kompostbeholder åben, lukket ??? Skal det graves ned hvad gør man.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #1 Dato: 14 August , 2016, 21:31 »
jeg har gravet et hul i jorden og sat 2 firkantede højbedsrammer  ovenpå hinanden. Købt hos biltema for næsten ingen penge. De er 80*120 cm og så en plexiglas plade i samme mål over, også købt hos biltema. Så lader jeg det samtidig fungere som et højbed.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline SimoneJensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #2 Dato: 14 August , 2016, 21:54 »
jeg er slet ikke kommet så langt i mit hønsehold at jeg har så meget affald, men jeg tænker faktisk at det kan afleveres på genbrugspladsen, eller ja graves ned et sted i haven og få lov til at kompostere med jorden.
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #3 Dato: 14 August , 2016, 23:25 »
Jeg fordeler så meget jeg kan i haven - kan jeg ikke lige finde et godt sted, så kommer det i en sort sæk og i min skraldespand. Min genbrugsplads vil ikke vide af det.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #4 Dato: 15 August , 2016, 12:49 »
Jeg har en ca 70 cm høj plasticaffaldsspand, som jeg sætter en stor plasticpose ( de store sorte eller gennemsigtige ) ned i . Spandens bredde passer nogenlunde med hvad en pose kan rumme. I toppen af posen en stor kraftig fryseclips og ovenpå det hele en træplade. Jeg holder posen lukket for ikke at få fluer i. Når posen er fuld, lukker jeg med en strip eller snor så den er helt tæt og lægger den i skygge. Til efteråret bliver møget bredt ud i køkkenhaven sammen med planterester og andet der skal komposteres. Henover det kommer pressenninger så næringsstofferne ikke skal udvaskes i løbet af vinteren - og her ligger det så til foråret.  Udenfor fluesæsonen bruger jeg klatterne direkte til gødning under buske og lign.

Der udklækkes ingenting i den lukkede pose. Ingen maddiker og ikke tusindvis af fluer.
« Senest Redigeret: 15 August , 2016, 12:51 Fra Lene Skelmose »

Offline anddanlise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2016, 11:15 »
hønse affald skal i den alm skraldespand da de ikke vil have det på genbrugspladsen pga. rotter

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2016, 11:46 »
Har så lige opdaget at de fyldte plastiksække virker som en magnet på fluer der vil lægge æg. De lægger æggene udenpå posen, og de bliver også til larver, men dør ret hurtigt.Enten tørrer de ud eller de dør fordi der intet er at leve af. Det er ulækkert!!! På den anden side er det måske en ganske god flueforebyggelse. Vi har ikke haft så stort et flueproblem i år som vi plejer - om det er derfor ved jeg ikke - kunne jo være.

Jeg har en anden stak møg, der ligger pakket ind i pressenning. Det virker også fint. Ingen fluer her.

Er det ikke synd at smide god gødning væk? Naboer kan være ret taknemmelige over at få en spandfuld eller to eller mere - hvis man nu ikke kan bruge det selv.
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2016, 11:50 Fra Lene Skelmose »

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2016, 18:25 »
Hvis man kan håndtere det på egen matrikel uden at det generer (for meget) ved lugt og fluer, så er det jo guld i bedene.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Der kommer andet ud af hønsene end æg
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2016, 12:27 »
Jeg selv gøder hele plænen en gang eller to hvert år. Det er fremragende til plæner da det indeholder ret meget nitrogen.

1 kg opslæmmet i 15-20 l vand fordeles over hele plænen inden et regnvejr og gerne når plænen trænger til at blive slået, for når man efter en dag eller to slår plænen er der intet spor efter gødningen. Plænen gødes, som bekendt, når den begynder at gro godt i foråret.

Ellers graver jeg det ned under buske/vander med det også hist og her. Skal et bed anlægges dumper jeg en masser gødning før jeg dækker det til med jord.

Naboer og andre er også glade for naturligt hønsegødning.