Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Knuste æg igen  (Læst 9968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knuste æg igen
« Svar #15 Dato: 02 Januar , 2012, 17:25 »
Normalt fodres der med ½ fuld af pep og ½ korn. Men det bliver selvfølgelig noget dyrere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #16 Dato: 02 Januar , 2012, 17:26 »
Du må opsætte et overvågningskamera i redekassen, så du kan se hvad det er der foregår  /o

Hmm kan ikke finde ud af at lave flere quote?

Men ja, jeg gad godt se hvad dælen de laver..... riverdance måske  ??? ;)

Jeg har prøvet med skaller i foderet, men eftersom de ikke har villet æde æg pillerne har både skaller og piller ligget tilbage. Hvis de fortsætter med at spise op, kan jeg prøve at tilsætte lidt skaller igen?

De får også kul i skålen med skallerne.

Vil dog lige sige at det er 2 dage siden, der var 1 knust æg i kassen, men jeg tør ikke juble endnu.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Knuste æg igen
« Svar #17 Dato: 02 Januar , 2012, 17:27 »
Bare ud med dem Louise! Mine går heller ikke frit (Katte, sindssyge naboer, hunde, børn osv.) I stedet for lufter jeg dem et par gange om dagen!

Jeg fodrer også ligesom Lene har skrevet, ½ af hver + skaller i min blanding.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knuste æg igen
« Svar #18 Dato: 02 Januar , 2012, 17:32 »
Jeg giver skaller/grus ved siden af og ikke i foderet. Jeg fodre hver morgen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #19 Dato: 02 Januar , 2012, 17:38 »
Hvordan lufter du dem?? Ser lige høns i snor for mig  ;D

Vores grund er ikke 100% indhegnet endnu og ligger op til en hundelufter sti.

Har skam tænkt at jeg må lave en form for indhegning hvor de kan lukkes ud et par timer om dagen. Men det bliver nok først til foråret. Reelt må vi ikke have fritgående høns, men vi må godt have haner ::)

Jeg kan prøve med 1/2 blandingen når jeg er færdig med den portion jeg har blandet.


Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #20 Dato: 02 Januar , 2012, 17:44 »
Jeg giver skaller/grus ved siden af og ikke i foderet. Jeg fodre hver morgen.

Mine spiser bare ikke op til at jeg kan fodre hver morgen. Men måske skal jeg give dem mindre en de 1200 gram jeg giver dem hver 2.dag nu? For nu spiser de pillerne, så det kan vel sagtens have spillet en rolle at æggene gik itu. Hvis de ikke fik de vitaminer/mineraler, som er i pillerne?


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knuste æg igen
« Svar #21 Dato: 02 Januar , 2012, 17:48 »
Jeg synes det er bedst at fodre hver dag og at der er spist op inden aften.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Knuste æg igen
« Svar #22 Dato: 02 Januar , 2012, 17:49 »
Jeg tror heller ikke, jeg må have fritgående høns, men der er jo noget der hedder Civil Ulydighed :) De går bare stiller rundt selv og spiser og skraber osv. Imens sidder jeg bare på en stol med min Iphone og tjekker Forum hele tiden eller fjerne l*rt i Hønsehuset - mine kan sagnets gå rundt selv, uden at flyve over vores hegn som er 130 cm og 160 cm.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2012, 17:56 Fra MartinGreen »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Knuste æg igen
« Svar #23 Dato: 02 Januar , 2012, 17:55 »
Jeg tror heller ikke, jeg må have fritgående høns, men der er jo noget der hedder Civil Ulydighed :) De går bare stiller rundt selv og spiser og skraber osv. Imens sidder jeg bare på en stol med min Iphone og tjekker Forum hele tiden eller fjerne l**t i Hønsehuset - mine kan sagnets gå rundt selv, uden at flyve over vores hegn som er 130 cm og 160 cm.

Og jeg har hegn de laveste steder på ca 90 cm - det flyver de ikke over...men jeg ville nok være lidt bange for hundestien - mange hunde (og specielt deres ejere) har ikke forstand på høns og tror derfor, at de er til for at blive jaget med  :-[ Hegn hellere 100% ind, og så luk dem ud efterfølgende, når faren for løse hunde i haven er forbi  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #24 Dato: 03 Januar , 2012, 20:59 »
Jeg synes det er bedst at fodre hver dag og at der er spist op inden aften.

Så må jeg prøve at give dem en lidt mindre. Hvad er det nu man siger pr høne?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Knuste æg igen
« Svar #25 Dato: 03 Januar , 2012, 21:13 »
Så må jeg prøve at give dem en lidt mindre. Hvad er det nu man siger pr høne?

Uden at gøre mig klog tror jeg, at der er stor forskel på, hvor meget de forskellige høner spiser, der er nok nogen, der spiser lidt mere, hvis de både lægger æg samt kød på kroppen. Hos mig fylder jeg fodertruget op hver morgen, og stiller det ind til dem. De kan æde så meget de vil, og DET de vil. Jeg tager det med i værkstedet igen, når jeg lukker for dem om aftenen. Så får de det om morgenen igen, når jeg lukker dem ud af huset. Jeg blander lidt æglægningsfoder, lidt byg og primært hvede. De spiser det, de helst vil have, og sådan synes jeg det fungerer ganske fint. Jeg har kun 2, der lægger æg pt begge unghøner, de to gamle holder stadig pause. Resten af flokken er store kyllinger, der nærmer sig æglægning.

Håber dine tyndskallede bliver til rigtige æg  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jannick

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Knuste æg igen
« Svar #26 Dato: 03 Januar , 2012, 21:15 »
hej jeg giver også halvt piller og halvt mais og skaller i min blanding og de spiser det hele og jeg får nogle fine æg  :)

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Knuste æg igen
« Svar #27 Dato: 06 Januar , 2012, 23:17 »
jeg læste at man kunne give hønsene en skolvfuld mørtel plus skaller
mvh randi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Knuste æg igen
« Svar #28 Dato: 06 Januar , 2012, 23:31 »
Nej, den må du vist længere ud på landet med.

Jeg tror man gør skade på sine høns hvis man serverer mørtel for dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Knuste æg igen
« Svar #29 Dato: 07 Januar , 2012, 00:11 »
Så må jeg prøve at give dem en lidt mindre. Hvad er det nu man siger pr høne?

Jeg tror ikke du skal fokusere så meget på hvad 'man siger pr høne'.  Prøv dig lidt frem i stedet.

Hvis du tidligere har hældt foder op til 2 dage ad gangen, så start med at give lidt mindre end den halve portion fra morgenen. Check i løbet af eftermiddagen om der er spist op (også af pillerne). Er der spist op kan du give dem en smule mere. Er der tomt i foderautomaten, eller hvad du nu bruger, næste morgen kunne de sikker have brugt/spist lidt mere foder. Og du kan øge doseringen, indtil du finder balancepunktet for din bestand.

God fornøjelse. 
Mvh
Erik Andersen