Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Knuste æg igen  (Læst 9981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Knuste æg igen
« Dato: 28 December , 2011, 21:37 »
Nu, giver jeg snart op, hvad ang. tabet af knuste æg i redekasserne. Jeg har prøvet både at bruge lidt/meget matriale i kasserne, men de knuste æg fortsætter med at komme  ??? Der ryger ca.5-6 æg om ugen. Idag var 2 æg i samme kasse knust, det har jeg ikke oplevet før.

Det virker ikke til at der er spist af dem, da hele molevitten er der. Der hvor jeg er i tvivl er at indimellem kan jeg se at det er meget tyndskallede æg som går til, andre gange er det "alm" æg.

Der er fri adgang til skaller, når de ikke lige skraber halmen op i skålen. Tror ikke at det er mangle på foder, for det sker selvom at de har fået serveret en stor hønsebuffet eller er det en unode? eller blot en klumset høne?

Har overvejet om jeg skulle sætte 1-2 dage af til æg kontrol. Altså gå ud og tjekke hver time og noterer hvem som ligger på rede. Så kan det være at jeg finder "kvaseren"

Ps: det er ikke mine unger, for de er lige så øv, som jeg over de tabte æg  ;) :D

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Knuste æg igen
« Svar #1 Dato: 28 December , 2011, 21:50 »
Hvad for nogle høns er det du har? Nogle racer er mere noget ufikse mht æggene end andre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Knuste æg igen
« Svar #2 Dato: 28 December , 2011, 22:01 »
Bruger de ikke forsvindingsreder? De kunne måske hjælpe...
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #3 Dato: 28 December , 2011, 22:25 »
Det er Maran og deres æg er jo temlig kraftige så forstår det ikke.

Vi har ikke forsvindingsreder men hjemmebygget. Tror at husbond vil blive ked af hvis de skal laves om. Men isidste ende kan det måske blive en nødvendighed hvis det bliver ved med at fortsætte.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Knuste æg igen
« Svar #4 Dato: 28 December , 2011, 22:38 »
Personligt er jeg helt grøn i det med at have høns, men jeg købte sådanne nogle "græsplader" i Maxi-Zoo og synes egentligt de fungere ret godt - selvom der kun er en høne som ligger æg pt.

Ifh. til din skål med skaller, ville jeg nok putte et par fliser under, så hønsene ikke skraber strøelsen op i selve skålen. (Mine nød at ligge deres klatter op i vandautomaten..). Du kunne måske prøve at blande skallerne sammen med foderet.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #5 Dato: 28 December , 2011, 22:49 »
Personligt er jeg helt grøn i det med at have høns, men jeg købte sådanne nogle "græsplader" i Maxi-Zoo og synes egentligt de fungere ret godt - selvom der kun er en høne som ligger æg pt.

Ifh. til din skål med skaller, ville jeg nok putte et par fliser under, så hønsene ikke skraber strøelsen op i selve skålen. (Mine nød at ligge deres klatter op i vandautomaten..). Du kunne måske prøve at blande skallerne sammen med foderet.

Det med en måtte kunne være en idé. Ang. skaller så har de både stået på høje fliser. Jeg har også prøvet at komme det sammen med fodret men det var de ikke vilde med. Det har endelig lykkes mig at få dem til at spise æglægnings pillerne op, så vil ikke begynde at blande det sammen igen. Pt. har jeg købt et lille fodertårn kun til skaller som så hænger ned fra loftet. Men de formår stadig at skrabe strø op i den.

Tro at jeg vil sætte mandagen af til æg opservation.........

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Knuste æg igen
« Svar #6 Dato: 28 December , 2011, 22:50 »
I kan da beholde jeres nuværende redekasser, og tilsætte et par forsvindingsreder evt? Det er jo godt nok at have redekasserne, hvis nogen skulle få lyst til at ruge... og måske kan et par stykker omarbejdes til forsvindingsreder, afhængig af hvordan de er bygget, selvfølgelig. :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Knuste æg igen
« Svar #7 Dato: 28 December , 2011, 22:56 »
Det er da træls.

Ifølge en gammel fjerkræ bog, som jeg har, står der om tyndskallede æg :

At tilskud af grønt og strandskaller. Samt et tilskud af levertran eller et d-vitamin kan være nødvendigt.
Men det får de vel allerede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #8 Dato: 28 December , 2011, 23:20 »
Det er da træls.

Ifølge en gammel fjerkræ bog, som jeg har, står der om tyndskallede æg :

At tilskud af grønt og strandskaller. Samt et tilskud af levertran eller et d-vitamin kan være nødvendigt.
Men det får de vel allerede.

De får salat rester, grønkål og ved lejlighed spiret hvedekerner. Jeg plukker græs hvis jeg kan men det er ved at være småt med det.

Levertran har jeg ikke rigtig prøvet, men vil købe en flaske imorgen. Hvormeget skal de have? og jeg kan vel bare komme det i lidt guf og håbe på at de alle får lidt?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Knuste æg igen
« Svar #9 Dato: 29 December , 2011, 00:06 »
Du må opsætte et overvågningskamera i redekassen, så du kan se hvad det er der foregår  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Knuste æg igen
« Svar #10 Dato: 29 December , 2011, 07:36 »
jeg ville blande skaller med fodret... og så stadig have en eksta skål med kun skaller i...og vil da også sige at forsvindings reder må være løsningen
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Knuste æg igen
« Svar #11 Dato: 29 December , 2011, 08:49 »
jeg ved ikk hvorfor jeg tænker mangan, salte og aske, jeg ville nok starte med en skovlfuld aske hvor de skraber, bare det er fra rent træ.  ikk malet og trykompreneret

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Knuste æg igen
« Svar #12 Dato: 29 December , 2011, 13:00 »
Er aske ikke voldsomt ætsende?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Knuste æg igen
« Svar #13 Dato: 29 December , 2011, 13:06 »
i jorden hvor de skraber vil de gå udenom, hvis de ikk ønsker det.

så vidt jeg husker har vi mavesyre, og kalk kridt og skaller er basiske

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Knuste æg igen
« Svar #14 Dato: 02 Januar , 2012, 17:20 »
@ Louise W.D.

Hej Louise.

Spørgsmål til dig :

Hvor gamle er dine Maraner egentligt ?? og hvor mange har du i forhold til dit samlede rede antal ??

NB: Hvad er dit hovede foder til dine høns ?? og er det alle dine æg som virker tyndskallede ??

Hilsen Jørn.

Hej Jørn,

Mine høner er fra foråret 2010. Jeg har 7 høner til 3 redekasser.

De får "Jean's blanding" 1/3 af hver: fuld af pep, hvede og byg.  De får ca. 1200 gram hver 2. dag. Det har taget tid at få dem, til at spise op. Pep foderet har altid ligget tilbage. Men nu er der stortset tømt når jeg fylder op.  Jeg plukker møgsommeligt en lille balje græs til dem (går ikke frit) hver dag og så får de lidt køkkenrester når jeg har noget eller jeg er heldig at svigerfar har noget med hjem fra kantinen.

Det er ikke alle æg som er tyndskallede. Men der er normalt 1 æg som ser ud som om den mangler det sidste glatte kalk lag, men ægget virker stadig "stærkt".
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2012, 17:30 Fra Louise W.D »