Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farven chokolade  (Læst 20870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #30 Dato: 15 Maj , 2010, 08:25 »
Jeg kan da prøve at forklare. De to af de hvide er kommet ud af Lav + Lav, de to andre som er nougatfarvede i dunene er efter den tværstibede høne og den samme hane. En femte er også efter den tværstribede, men her mangler der farve på løbene som er gule, den var normal i dunfarven. Den tværstribede høne er den der har de pæneste æg rent farvemæssigt, uden grønt skær.

Det skal også lige nævnes at den lavendelfarvede høne er fra Wales, hanen fra et andet sted, men derfor kan de jo sagtens være i familie.

Jeg har for nemheds skyld brugt den samme hane hele tiden.

Jeg har læst mig til, at det er noget der forekommer tid efter anden, hvilket nok skyldes at racen findes i mange farver.

Da der ikke er afstamning på høns som sådan, aner jeg jo ikke, hvordan man har lavet forældredyrene.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2010, 08:52 Fra GKV »

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #31 Dato: 15 Maj , 2010, 11:27 »
Khaki farven kan jeg vældigt godt lide og her har jeg så igen igen et spørgsmål. Det drejer sig om den splash hane jeg fik af dig, han er i dag mere nougatfarvet med hvid end han er blå/sort. Nu har jeg jo fået fortalt at splash altid giver blåt, men har den farve, hanen trods alt viser, slet ingen betydning?

Han er jo kommet til huset for at lave blå kyllinger, hvilket han da også pænt har gjort + en splash.

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Farven chokolade
« Svar #32 Dato: 31 Maj , 2010, 12:33 »
Hvilke af disse 2 udsagn er korrekt ?

Det drejer sig om den sex linked chocolate så vidt jeg forstår og ikke dun.

Chocolate Male X Black Female = 50% Black Males carrying Chocolate, 50% Black Females


Chocolate Male X Black Female = 50% Black Males carrying Chocolate, 50% Chocolate Females


For det er da ikke forskelligt fra race til race når det er denne farve man snakker om ?



Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Farven chokolade
« Svar #33 Dato: 31 Maj , 2010, 12:46 »
For mig at se er der ikke nogen af udsagnene der er korrekte.

Chocolate Male X Black Female = 100% Black Males carrying Chocolate, 100% Chocolate Females

« Senest Redigeret: 31 Maj , 2010, 12:49 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Farven chokolade
« Svar #34 Dato: 31 Maj , 2010, 14:58 »
Chokolade farvet hane  + Sort høne i Orpington s giver = Split Chokolade farvede haner + Chokolade farvede høner.
NB: Der er her tale om den Ressecive kønsbundne farve, som Dr. Clive Carefoot har afdækket og beskrevet.

Hilsen fra Lugovets.

Man kan ikke bruge ordet split her, for et udtryk om, at hanen er bærer af den recessive Chokolade gen, som kytter sig til Z chromosomet. Som det er skrevet, kan det forstås sådan, at hanerne kan være chokolade farvede, og dette er ikke tilfældet, ingen vil være chokolade farvede, men alle vil bære genet på den ene Z-cromoson.
Du siger jo selv, at den er recessiv, så den kommer altså kun til udtryk ved sin dobbelte tilstedeværelse.
Hønen er sort, og kan dermed ikke have Chokolade på sit ene Z-cromoson, hønen skal jo her kun have chokolade på det ene Z for at være chokoladefarvet.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2010, 15:00 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Farven chokolade
« Svar #35 Dato: 31 Maj , 2010, 16:07 »
Har jeg ellers forstået det korrekt, så er hanen kun chokolade farvet selv hvis han bærer Z dobbelt. ?

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Farven chokolade
« Svar #36 Dato: 31 Maj , 2010, 16:28 »
Z er kønskromosomet på fugle. For at slippe for at kalde dem X og Y som hos pattedyr, er det udbredt at kalde dem Z og W. Z svarer (vistnok) til X.

Grunden til, ar man ikke vil kalde dem X og Y er, at hanfuglen i så fald har to X-kromosomer, mens hunfuglen har ét X og ét Y. Hos pattedyr er det omvendt.
Det skulle ifølge nogen være mere forvirrende end at kalde kromosomerne to helt nye bogstaver.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Farven chokolade
« Svar #37 Dato: 01 Juni , 2010, 11:54 »
Ja, det er korrekt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Farven chokolade
« Svar #38 Dato: 01 Juni , 2010, 11:55 »
@ Børge @ Michael.

Vi prøver så igen : Den Recessive kønsbundne Chokolade farve nedarver som følger : Chokolade farvet hane + Sort høne giver = Sorte haner / Split Chokolade + Chokolade farvede høner.

Med Hilsen fra Lugovets.

Forklar venligst hvad du mener med Split...
For mig kan det kun betyde at den er bærer af farvegenet, ikke at den har en anden farve..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Farven chokolade
« Svar #39 Dato: 02 Juni , 2010, 18:49 »
"Heterozygot" på fagsprog, ikke sandt?
Det vil sige, at chokolade er reccessivt (vigende), så det kun kommer til udtryk i homozygot (renavlet) form, ikke sandt?
Men da hanen har to kønskromosomer mod hønens ene, er det kun hanen, der kan være heterozygot (eller have split for chokolade). Hønen vil altid være homozygot chokolade eller homozygot sort (eller hvad hun nu ellers er; i hvert fald homozygot "ikke-chokolade").

Dette gælder selvfølgelig kun for den kønsbundne chokoladefarve - jeg kan forstå, at der er to.

Med hensyn til, hvad split betyder, afhænger det vel lidt af, hvilket gen, vi taler om.
En høne, der er split (altså heterozygot) dominant hvid er hvid.
En høne, der er split (altså heterozygot) recessiv hvid er ikke hvid.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Farven chokolade
« Svar #40 Dato: 02 Juni , 2010, 20:08 »
Lugovets har en hollandsk artikel om farven chokolade med nogle billeder. Den er lidt stor, så derfor kommer den fra mig.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Farven chokolade
« Svar #41 Dato: 02 Juni , 2010, 21:22 »
Jamen Nielsen dog, har du set der er chokolade-seramaer  ;D /o
Mvh Marianne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Farven chokolade
« Svar #42 Dato: 17 Juli , 2010, 20:56 »
Jeg har haft tabt den her tråd lidt, men nu hopper jeg da lige på igen.

Den engelske udgave af farven har jeg fået på plads, det da fremskridt  ;D og tror nu også jeg har fat i den anden når nu den fungere på samme måde som blå.

Choc serama er meget flotte, selvom de sjældent ses rent choc hvilket ikke gør mig spor. Men jeg vil vove den påstand at serama ikke kan fastlåses i farver medmindre man virkelig gør sig i et stort avlsprojekt som de gjorde med hvid serama i USA. Her er der snak om over tusind kyllinger om året som skal sorteres o.s.v og gang det så lige med 10 års arbejde.

Men nu var det jo choc som jeg egentlig selv startede emnet om, så det må jeg hellere holde mig til.

Her den anden dag så jeg i et engelsk forum at man nu også har lavet en sølv chocrandet wyandot....ganske køn selvom man nu er mere vant til den er sortrandet.

Jeg gad vide hvad farver fremtiden kan bringe inden for fjerkræ racens verden, måske en kanarie rød udgave  ???  ;D




Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Farven chokolade
« Svar #43 Dato: 26 Juli , 2010, 19:35 »
Her er der et på artikler om choco farve og lidt andet på englsk og hollansk.
http://www.tuinvee.nl/index.html

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Farven chokolade
« Svar #44 Dato: 26 Juli , 2010, 19:51 »
Her er der et på artikler om choco farve og lidt andet på englsk og hollansk.
http://www.tuinvee.nl/index.html

En skam jeg ikke kan læse Hollandsk  :-\