Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana Billedemappe  (Læst 18039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #15 Dato: 25 Oktober , 2009, 13:23 »
Jeg må tilstå at jeg ikke fatter en bønne  ;D ;D ;D Nu er jeg blevet fortalt at mine sorte med de gyldne kraver og lidt bryst o.s.v. ikke kan bruges til noget rigtigt og slet ikke til at avle blåt, for så vil der komme guld  i fjerdragten.

Så kommer der et billede, som alle synes er af en meget flot hane og det synes jeg bestemt også, men, hvor i standarden står der, at den er anerkendt???

De eneste farver jeg kan se der er, sort, vildtfarvet og blå, vel at mærke rent blå uden nogen form for gyldent.

På et andet forum om Araucanere læste jeg, at de var anerkendt i de farver som de gamle engelske kamphøns har og det er jo rigtigt mange.

Jeg har to haner, jeg har i sinde at avle med indtil videre, den ene er splash, den anden sort, men med rødt på vingerne til gengæld har han de flotteste tufter man kan ønske sig.

At han også er lige så tam som en lille hund og løber efter mig, hver gang jeg er udenfor gør mig endnu mere glad for ham



Den splash har fjer der nærmest er hvedefarvede, men også med sort/blå. Hanerne er jo et kapitel for sig og falder meget forskelligt ud fra hønerne, men disse hvedefarvede fjer, hvad betyder de i avlen efter det blå?

Han har også et ualmindeligt godt temperament hvilket for mig er yderst vigtigt.



Hvilken farve har denne, i mine øjne, smukke høne?



Hvad med de røde, hvedefarvede, hvide, gøgespættede, der også laves, er de blot til stegegryden i hvert fald i Danmark??, eller laves de blot for sjov???

Jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.

I følge standarden, i hvert fald  den jeg har lånt på biblioteket, er der heller ikke noget der hedder dværg, hvilket jo så vil sige at den hvide dværg med tufter ikke er udstillingsegnet.

VH Gunni.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #16 Dato: 25 Oktober , 2009, 14:37 »
I Skandinavien er Araucanaen godkendt i følgende farver : sort, blå, vildfarvet, og blå- guldhalset.

Og i dværg i følgende farver : vildfarvet, guld sort/hvedefarvet, og hvid.

Dette er i den nyeste Skandinaviske Standard for 2004. 

Dette betyder også at blå -guldhalset er anerkendt i Danmark.

Men dermed er det jo ikke ens betydende at andre farver er "skod", hvis bare de er rigtige og anerkendte i andre lande. De kan jo også anerkendes i Danmark.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #17 Dato: 25 Oktober , 2009, 14:48 »

Men dermed er det jo ikke ens betydende at andre farver er "skod", hvis bare de er rigtige og anerkendte i andre lande. De kan jo også anerkendes i Danmark.

Så drastisk mente jeg det nu heller ikke  ;D ;D

Jeg kan så regne ud, at biblioteket vist skal have en ny standard, der er up to date. Forøvrigt har jeg meldt mig ind i dffr, men der desværre laaange udsigter til, at jeg selv kan begynde at udstille noget som helst, hvis nogensinde  ???

De fleste farver er jo flotte enten de nu sidder rigtigt eller ej, så er der et skin og et farvespil der fryder øjet.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #18 Dato: 25 Oktober , 2009, 14:53 »
@ Gunni

Lange udsigter eller aldrig, hmmm du skal da bare igang med at lave nogle kyllinger til foråret, så kan du udstille om et års tid. Og nu når du er medlem, så kan du også købe dine egne ringe.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #19 Dato: 25 Oktober , 2009, 15:28 »
Det har du ret i, men det betinger jo, at jeg kan lave nogle "rigtige", hvilket jeg håber bliver muligt efter de splash og den sorte høne jeg har anskaffet. Som jeg har sagt kan jeg slet, slet ikke finde ud af de farver!!!! For mig at se ligner mange af dem hinanden, lige bortset fra de hvide, sorte, blå og vildtfarvede, men genetiske er de forskellige.

At farvebetegnelserne nogen gange er forskellige fra race til race gør det heller ikke nemmere for en begynder udi høns  ;D ;D

Dertil kommer, at jeg ikke er en hård banan der bare kan slagte ud, hvis de ikke liiige er efter bogen og ellers er søde og lægger æg hver dag, det er ulempen ved de søde høns.

Det går meget bedre med de deciderede slagtekyllinger der bliver grimme og store og som jeg aldrig har knyttet mig til fordi de var beregnet til slagt fra begyndelsen. Lidt dobbeltmoralsk, men en kendsgerning.

På den anden side vil jeg uden tvivl komme til at lave nogle der ikke er til udstilling overhovedet og dem har jeg ingen planer om at videresælge så jeg må jo få det lært, men araucanere er noget specielt, utroligt søde.

Mine æglæggende høns har altid fået lov til " at leve ud" p.gr.a. denne blødsødenhed, meget ufornuftigt.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #20 Dato: 25 Oktober , 2009, 15:37 »
Det bødsødne kommer du nok over, når du bliver bidt af at avle de rigtige, for så begynder pladsen at blive trang for dem som ikke er gode nok, og der må luges ud, men de smager nu godt, selvom de ikke er topdyr. Hellere kvalitet end kvantitet.

Et dårligt dyr tager bare pladsen og foderet fra et super dyr. Så lugningen kommer helt automatisk hen ad vejen, sammen med erfaringen.





Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #21 Dato: 27 Oktober , 2009, 22:15 »
Gunni det er jo sådan med avl, at nogen af os vælger at starte med toppen af poppen(sådan da) og andre vælger at starte med f.eks. ens lille blandingshoppe uden stamtavle. Den kan sagtens avles på, men der er længere vej til målet. Hvis dit hjerte taler for dine smukke haner, så brug dem da. Men tænk på at det måske ikke bliver så godt de første generationer. Så må man være selektiv hen ad vejen hvis man vil avle til udstilling. Jeg er heller ikke så god til at slagte så jeg vil gerne starte med så gode dyr som muligt. Så håber jeg jeg ikke skal i gang med øksen så tit :'(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #22 Dato: 28 Oktober , 2009, 09:17 »
De første jeg anskaffede lever fuldt ud op til forventningerne, de lægger de sødeste blå æg, hviket var meningen. De sidste tre - fire skal så vise om de kan lave det ønskede, hvilket jeg da regner med de kan.

Nu afventer jeg og ser, hvordan det vil gå med englænderne, de skulle lægge noget større æg end de haleløse, kun tiden vil vise. De er håbløse at kønsbestemme, selv for de drevne i UK så jeg må vente på at de enten galer eller lægger æg. ;D ;D

Jeg er ikke oplagt til at klække det ene kuld efter det andet, der bare viser sig at være havehøns, dem er der nok af, men de kan jo som sagt altid spises.

De lever livet farligt må jeg tilstå, deres yndlingsopholdssted er på hestefolden og igår blev en af dem rendt over ende af hingsten og blev skadet, men her til morgen ser det ikke helt så galt ud som ventet. Samtidig farer duehøgen rundt og det er vel blot et spørgsmål om tid, inden den får snuppet nogle af dem.

Jo, jeg kan holde dem indespærret og det bliver jo da nok også løsningen her en af de nærmeste dage, men jeg ved også at de vil blive ret triste over det.

VH Gunni.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #23 Dato: 24 November , 2009, 19:59 »
lige en højt siddende høne
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #24 Dato: 02 Februar , 2010, 11:22 »
De to papegøjer... Lucas mener lige hans Araucana kylling skulle se huset for 100. gang....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #25 Dato: 02 Februar , 2010, 11:26 »
Hvor er de dejlige. Ren hygge. Men pas på med Araucanaerne - vi har nogle, der mener at de er stuefugle og er HELT fejlplacerede i hønsehuset. Mærkelig men sjov race :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Araucana Billedemappe
« Svar #26 Dato: 02 Februar , 2010, 11:31 »
Hvor er de dejlige. Ren hygge. Men pas på med Araucanaerne - vi har nogle, der mener at de er stuefugle og er HELT fejlplacerede i hønsehuset. Mærkelig men sjov race :D.

Ja.. ren hygge... han har siddet med den en times tid.... Den er fra sidste hold kyllinger og har fået lov til og tage en dobbelttur i kyllingemoderen, en skal jo vise de nye hvor maden og vandet er.. og det er Lucas meget glad for... Men inde fugle bliver den race vist aldrig....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk