Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: *Ringer  (Læst 5289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #15 Dato: 31 Maj , 2010, 13:19 »
Problemet opstår, hvis den man har solgt til videresælger og lige glemmer at fortælle, at der er tale om havehøns, eller at de i mellemtiden har fået kalken eller.....
Hvis så vedkommende siger, at det her er altså f.eks. fine engelske araucanaer fra den dygtige og omhyggelige opdrætter Gunni, ja, så har vi balladen, selvom opdrætter har sin samvittighed i orden.

JA, du har ret det er en gammel diskussion, og den vil poppe op igen og igen, for desværre er der mennesker, der profiterer på, at nybegynderen, der har set sine drømmehøns i en bog eller på en udstilling, ikke er erfaren nok til at skelne revl fra krat.
Jeg kan da bare tage mig selv, jeg har lært meget i de år, jeg har holdt høns, men jeg har endnu mere at lære endnu.
Egentlig vil jeg gerne ringe alle mine dyr (og jeg betragter bestemt IKKE mig selv som en dygtig og erfaren avler), men jeg kan godt se problematikken. Under alle omstændigheder er der nogle dygtige avlere, der har været udsat for at få deres navn misbrugt. Det kan så være med til at disse ikke vil sælge deres havehøns, men kun de næsten "perfekte" individer, og der kan være mange meninger om, det er godt eller skidt  <J <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: *Ringer
« Svar #16 Dato: 31 Maj , 2010, 15:13 »
Det kan jo heller ikke garanteres at dem man sælger til seriøse avlere virkelig nu også er seriøse avlere. Så der kan de også få alverdens utøj og sygdomme.

Sælger har pligt til at skrive køberens navn og adresse ned.  Og ligesom GKV skriver så kan man ikke garantere at hønsene ikke bliver vidre handlet.

Alternativt (for ikke at ødelægge sit gode rygte) så skulle man måske slagte alle de dårlige høns og ikke sælge dem som havehøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: *Ringer
« Svar #17 Dato: 31 Maj , 2010, 16:01 »
Kan godt følge din tankegang, Lene!

Især, hvis det er et udbredt fænomen, at ens gode navn og rygte bliver misbrugt.  Og det ved I noget mere om - jer, der har kendskab til det eller ligefrem har prøvet det. Her er jeg totalt uvidende.

Men hvor er jeg da glad for, at jeg har kunnet købe ringede udstillingshøns, der ikke længere skal bruges til udstilling - eller frasorterede uringede 2.sorterings-race-høns til min hobbyhave. Eller ligefrem nogle blandingshøns - bare fordi de er så søde. Vi er mange. Og jeg tror som udgangspunkt, at de fleste af os er ærlige og ordentlige og derfor ikke ødelægger noget.

Det er nok i sammenstødet mellem vores to verdener, at uenigheden opstår. Altså de glade - lidt naive (som jeg) amatører på den ene side, og de "professionelle", der laver et kæmpe avlsarbejde og nødig ser det underkendt eller ligefrem misbrugt på den anden side. Brådne kar og uærlige mennesker findes desværre indenfor alle kredse, så jeg kan godt forstå, at man skal være på vagt!


Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: *Ringer
« Svar #18 Dato: 31 Maj , 2010, 20:46 »
Man kan da ringe alle sine kyllinger, de der så skal sælges som havehøns, klipper man ringene af.
Så er der nogle der kan få nogle relativ gode høns til fornøjelse for hele familien.

Det er da også kendt indenfor fuglehold, hvor de gode opdrætters fugle kan handles op til flere gange.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: *Ringer
« Svar #19 Dato: 01 Juni , 2010, 08:08 »
Jeg klipper ikke ringene af ved salg, for det er også til hjælp for køber og det vigtigste er at alderen ALTID kan fastslås.
Hvem har ikke prøvet at købe høns og så var det nogle gamle "krager", så jeg vil ALLER HELST købe voksne dyr med ring.

Jeg har ikke oplevet ballade eller misbrug af mit rygte eller ry....

Men kigger man på DBA så er der meget l.... som sælges som racehøns  /d men de har ikke fast ringe på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: *Ringer
« Svar #20 Dato: 01 Juni , 2010, 16:38 »
Jeg klipper heller ikke ringene af.
Og har da heller ikke haft problemer med det.
Og jeg mener man møder jo køber og vil i de fleste tilfælde TROR jeg opdage hvis de er useriøse/Uærlige og så ville jeg nok vælge ikke at sælge. Det har jeg gjort ihvertfald en gang /o
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk