Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: *Ringer  (Læst 5296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
*Ringer
« Dato: 03 Maj , 2010, 13:54 »
Hvorfor bruger man ringer? og hvor kan man få tag på dem? ???
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 14:59 »
Ringe bruges til at identificere den enkelte h*ne, man kan også se hvilket år den er fra. Ringene kan ikke fjernes, kun klippes af. Ringene sættes på når kyllingerne er 8-10 uger gamle.
Du kan få ringene her:
http://racefjerkrae.dk/
Kik i det menupunkt, der hedder Dokumenter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: *Ringer
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 16:02 »
Hvilke oplysninger står der på ringen?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2010, 16:07 »
Der står DK, årstal og et nummer, alle numrene er registrerede til det medlem af DFfR, der har købt dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: *Ringer
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2010, 15:43 »
Har du ringer på dine Marianne ???
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2010, 09:55 »
Undskyld, jeg ser først dit indlæg ny Yngvild, der er altså lidt ged i visningen af og til  :(
Ja, jeg sætter ringe på mine, men en dygtig opdrætter, som jeg kender, fraråder, at man har ringe på evt. kyllinger, der sælges til havehøns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: *Ringer
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2010, 10:13 »
Undskyld, jeg ser først dit indlæg ny Yngvild, der er altså lidt ged i visningen af og til  :(
Ja, jeg sætter ringe på mine, men en dygtig opdrætter, som jeg kender, fraråder, at man har ringe på evt. kyllinger, der sælges til havehøns.

Hvordan kan det være, at han fraråder det ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2010, 10:41 »
Har sendt dig en PM, Michael.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: *Ringer
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2010, 10:53 »
Jeg fik det glimrende råd at bruge strips i stedet for "ægte" hønseringe, når det ikke var vigtigt for mig med nummerering, årstal osv. Jeg har bare havehøns.

Nu går den hanekylling vi skal beholde med en fin strip om benet. Den skal skiftes løbende med at benet vokser, men det er nemt hvis man har en knibtang ved hånden ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

GKV

  • Gæst
Sv: *Ringer
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2010, 11:07 »
Jeg bruger også strips i starten til at holde styr på tropperne. F.eks en rød på dem efter den vildtfarvede høne , en grøn after den tværstribede og en blå efter den lavendelfarvede.På det andet ben har jeg så f.eks en lilla fordi det er den hane jeg har brugt.

Senere når de får den faste ring ring på, har jeg skrevet ind i min bog nr. og hvem der er far og mor.

På den måde har jeg en smule styr på, hvordan jeg får sat mine familier sammen med tiden og hvad der ligger bag.

Men nu har jeg jo også bare een race jeg koncentrerer mig om, selvom fristelserne er store med de mange smukke der findes.

Jeg ringer det hele og den dag jeg evt. sælger nogle, vil ringen da selvfølgelig blive på kræet så folk ved, hvor gammel den er og måske senere få lidt oplysninger om baggrunden.

Det er noget af det jeg savner mest indenfor dette med at avle høns, der kan ret beset ligge alverden bag en såkaldt racehøne.

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: *Ringer
« Svar #10 Dato: 31 Maj , 2010, 11:13 »
Marianne - det svar du sendte i en PM til Michael, synes jeg kunne være interessant at høre.
Vil du dele noget af det med os?

Jeg har selv haft - og har også nu -  høns i haven med ringe på. Kan det evt misbruges, hvis dyrene ikke skal bruges til udstillingsavl eller....? Er lige blevet lidt interesseret  ???

Susanne

  • Gæst
Sv: *Ringer
« Svar #11 Dato: 31 Maj , 2010, 11:20 »
Jeg har tænkt videre  :D

Måske kunne jeg, hvis jeg ikke var så omsorgsfuld som jeg er ( ;D) misrøgte hønsene og sælge dem videre med kalkben, orm, utøj og andre uhyrligheder - og køberen eller den næste køber vil tro, at det stammer fra den opdrætter, der står på ringen og ikke fra mig.

Gætter på det er derfor?

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: *Ringer
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2010, 11:24 »
Nå blev jeg nysj og Marianne :o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: *Ringer
« Svar #13 Dato: 31 Maj , 2010, 11:35 »
Du er en klog kone, Susanne *l
Det handler om at med ringe kan den oprindelige avlers navn misbruges, også selv om de er solgt som havehøns og aldeles ikke avlsdyr. Hvis avleren så er kendt i hønsekredse, kan h*n ufrivilligt kommer til at lægge navn til dyr, som vedkommende i venlighed har ladet andre overtage som havehøns, eller som du er inde på har erhvervet sygdomme eller kalkben under vejs hos "mellemmanden".
Det er bare så svært at forstå, for de fleste forummedlemmer er jo anstændige mennesker, men der findes jo også krejlere i "den virkelige verden"
Kan du ikke huske sidste år, Susanne, hvor nogen havde købt silkehøns til fuld pris på en silkehønsedag, og det efterfølgende viste sig de havde forkert tåstilling?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: *Ringer
« Svar #14 Dato: 31 Maj , 2010, 12:34 »
Hvis man holder sig til foreskrifterne og fører ind, til hvem man har solgt sine høns og hvornår, ja så er man da et langt stykke af vejen.Høne nr. xxxx er solgt den og den dato til xxxxx. hvad der derefter er sket er ikke mit ansvar.

Jeg ser ikke noget forkert i, at man sælger evt. fejlfarve som havehøns så længe de er renracede,( de kan jo være et led i et avlsprogram) men dyrene skal være raske og ikke på nogen måde handicappede. Så mener jeg også ,at man godt kan lægge navn til det man har gået og lavet, vil man ikke det, ja, så smager de fleste jo godt og var måske bedre tjent med at gå den vej, i stedet for gang på gang at skifte hjem.

Silkehønsene med de dumme ben var købt som avlsdyr og det er en helt anden sag.

I takt med at forums medlemstal øges, tror jeg også med tiden, at der vil blive lidt mere fokus på, hvad man køber, folk bliver jo klogere af at være herinde og forhåbentlig vil der komme mere respekt omkring det med at avle.

Som det er nu, er der ikke ret mange der gider bevæge sig ret meget mere end et par kilometer for at anskaffe sig nogle høns, hvilket i mine øjne fortæller alt om, hvor lidt man regner dem for.

Nu kommer vi så til mit smertensbarn, det med standarden.Netop det at man inden man køber sine første høns kan læse sig til, hvordan de skal være, kunne hjælpe mange nye ejere, men det er jo en gaaaammel diskussion.

VH Gunni.