Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør din race til noget særligt?  (Læst 139222 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #45 Dato: 04 December , 2008, 22:11 »
Ja der ligger et par stykker i mit galleri.

Der er 1.1 begge rimelig godt bedømt.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #46 Dato: 05 December , 2008, 08:19 »
Hold da op hvor er de smukke, men du har jo kun en høne skal du ikke selv have flere ?
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #47 Dato: 05 December , 2008, 19:42 »
Jeg vil gerne være med til at udbrede racen ;D

Så jeg tager æg til rugning fra jul til medio januar, derefter er de til salg (billigt). ;)
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #48 Dato: 06 December , 2008, 19:41 »
Faverolles : Har ikke den store erfaring med forskellige hønseracer, men er i hvertfald meget glad for mine store Faverolles.  Jeg så ved et tilfælde et par fantastiske laksefarvede faverolles-høner i et kolonihave område i Sydhavnen i KBH, og de lignede ikke nogle jeg havde set tidligere under min opvækst på landet i Vestjylland, hvor vi også havde en masse forskellige blandede høns.   Jeg sprang straks på google og fandt frem til racen, og læste at det skulle være den fineste kødrace som findes, og at den også er en stabil æglægger.  Desværre skulle racen ikke være gode rugere.
  Nu går der så 1.5 laksefarvede farverolles i stalden, og det er nogle fantastiske høns. Store og flotte og særdeles omgængelige.  Hanen ser stor og imponerende ud, men min 2-årige søn kan uden frygt gå rundt og indsamle æg inde hos hønsene.  Man kan uden større besvær indfange hønsene, hvilket de som regel tager med nogen sindsro.
  Hønsene ligger i vintertiden ca. et æg hver anden dag - uden kunstig belysning.  Det lader dog til at de er lidt længere end gennemsnittet før hønerne kommer i æglægning
  Angående kødkvaliteten så har de to haner vi har spist smagt fremragende (den ene som Hane-i-vin og den anden som rotisserie på gas-Weberen), men umiddelbart tror jeg de vokser lidt mere langsomt end mine forældres blandingshøns, selvom de har ubegrænset adgang til foder.
  En anbefalelsesværding race!
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #49 Dato: 06 December , 2008, 19:46 »
Faverolles er en meget fin race og rigtig flotte, -  men svære og lave hvis man skal udstille.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

frida

  • Gæst
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #50 Dato: 17 Maj , 2009, 20:28 »
Alle mine høns er noget særligt! Mine store Faveroller er vel nok de roligste og mest tillidsfulde. Når de går "løs" i haven mens jeg "sysler" er det svært at lave noget "voldsomt", da de er så tæt på en, og ekstremt nysgerrige, at man nemt kunne komme til at "skufle" dem el. lign. Børnene synes det er rigtigt hyggeligt at fodre dem med rester fra vores bord, når vi er i haven. Ulempen ved dem er, at de desværre ikke gider skrukke. Det satser jeg på at jeg får dem til efter nogle generationer. Jeg lader deres kyllinger ruge ud under andre høns.
Nu er jeg så ved næste race, nemlig Dværg-silkehønen. Jeg har to, og den ene har ruget en kylling ud, og den er en usædvanlig rar og omsorgsfuld mor. Den har en meget speciel måde at kalde på. Det lyder som almindelig "skrukke-kalden", men slutter af med en "kragelyd". Ved ikke om det er almindeligt for racen i almindelighed, da jeg ikke er så erfaren som hønseejer. Men hønen giver også gladeligt "godbidder" til andres kyllinger, til trods for at hun ofte bliver irettesat af den anden "hønemor".
En anden race jeg har, er; Dværg Mille Fleur (ved ikke om de findes i stor). Den er rimelig ny i min "bestand", så jeg kender den ikke så godt endnu. Den er valgt da jeg synes de er flotte. De er "spraglede" og "lyser op" i min lille flok. De er rigtig flinke til at lægge æg, men de er meget små. De virker tillidsfulde og nysgerrige, men har lidt svært ved at komme til en, da de tilsyneladende lader sig kue lidt endnu af de andre høns. Håber det snart ændrer sig.
Sidst vil jeg nævne mine to "blandinger". den ene er dværg og den anden stor. De er begge fremragende rugere, og har nemt ved at sætte sig i respekt for de andre høns. De er begge usædvanlig tålmodige overfor mine tre børn, og finder sig i at blive løftet og holdt af børnene.
Håber dette er en lille hjælp. Jeg kunne dog skrive i dagevis om mine høns, da jeg synes de er så interessante at iagttage og leve med. Skal til sidst nævnes at de høns jeg har ikke er til udstilling, da jeg kun har dem for egen (og forhåbentligt hønsenes) fornøjelse.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #51 Dato: 18 Maj , 2009, 08:22 »
Man kan uden større besvær indfange hønsene
Dette behøver ikke at være en fordel. Den store sølvhalsede hane hos os var også usædvanligt nem at fange. Man skulle bare gå stille og fredeligt forbi ham igennem hønsegården. Så kom han selv farende, lige til at snuppe. Og grunden til at det ikke var et bonus var, at han gjorde det for at angribe...

Nå, men som I kan høre, så har vi ham ikke mere. Jeg huggede nemlig hovedet af ham sidst han angreb mig. Så er det bare at håbe på, at hans hanekyllinger bliver ordentlige.

I øvrigt er det langtfra reglen. Vores andre haner er supergode til at være flokførere, og de er ovenikøbet hamrende tamme.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #52 Dato: 23 Maj , 2009, 13:39 »
Er der nogen der har erfaring med Hellevad høns ???
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #53 Dato: 27 Maj , 2009, 09:50 »
Det allerbedste ved Sussex er - ifølge min mening - at der også er æg om vinteren. Ikke lige så mange som om sommeren - omtrent det halve. Selvfølgelig bliver deres 'læggekvote' opbrugt lidt tidligere, men med kyllinger et par gange i løbet af sommeren, kan der jo sagtens skiftes nogle høner med mellemrum.
Og alle, der kommer i vores have, kommenterer, at det er nogle meget flotte høns  :D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #54 Dato: 20 Juni , 2009, 13:10 »
Hej Susanne!
Jeg har lige fået nogle små kyllinger af racen orpington. Jeg har haft orpingtoner før, og de er bare de rareste høns i verden. Selv som små er de så søde ved mig. Efter min mening er det en af de mange hønseracer, der udfylder alle mine krav. Jeg har mødt andre racer som jeg var så bange for, men orpingtonerne er jeg aldrig bange for. Orpington er i alt en MEGET dejlig høne! <C
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #55 Dato: 20 Juni , 2009, 18:48 »
Braklerne er, som jeg foreløbigt kender dem, enormt pæne og høflige høns.
De er lidt forsigtige med nye ting, og derfor hugger de to andre høns i gården som regel lækre nye fødeemner for næsen af dem ;D

De er bestemt ikke agressive på nogen måde.. og så er de jo kønne.

De har ikke let ved at skrukke, måske kan de slet ikke. De lægger pænt store hvide æg. Lidt spidsere i faconen end de fleste andre hønseæg.

Tjoe, og så er de gode flyvere. Hønsegården skal være overdækket, hvis de skal holdes inde.


Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #56 Dato: 30 November , 2009, 18:11 »
når nu man laver et leksikon om fjerkræ så tænkte jeg om det var muligt at få billeder med i div. farve variationer?
ved det bliver stort og fylder meget, men jeg savner ind imellem den mulighed at se typerne, da man tit i bøgerne får forskellige udsagn på det samme billed. samt, at der er det høns der er trimmet og gejlet og egentlig ikke ser sådan ud i daglig dagen.

lidt ligesom da man gik på dates i sin tid, sårn som hun ser ud om morgen sårn så hun sgutte ud på daten ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #57 Dato: 30 November , 2009, 18:24 »
@ Frida

Millefleur hedder nu Fodbefjerede Dværge eller Sabelpoot, de findes ikke i stor da de er såkaldte ur-dværge som er egentlige dværge og ikke nedkrydsninger fra stor race.

@ Andreas
Det eneste jeg ved om Hellevad er at de er hybridhøns og ikke en race.

De bedste høns er helt sikkert Jersey Kæmper og Brahma  ;D ;D

Næ, der er rigtig mange dejlige racer og rigtig mange flotte farver, så der er høns for enhver smag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #58 Dato: 30 November , 2009, 18:32 »
@ KEW

Prøv at gå ind på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk der er mange billeder af forskellige racer og farver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #59 Dato: 30 November , 2009, 18:52 »
tak lestat ... nice men der mangler sgi da silkier??  *p
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.