Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: --hvid blomsterhane  (Læst 9252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #15 Dato: 01 August , 2009, 09:03 »
Som blandt andet findes her:
http://www.stighanefjord.com/images/Rasram.jpg

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #16 Dato: 01 August , 2009, 11:19 »
Undskyld, Egon, det var uklart  :D Jeg mente standarden for araucana.  *e
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #17 Dato: 01 August , 2009, 11:37 »
@ Marianne. Det var også det jeg troede du mente. Kigger lige på linket til racerammen på blomsterhøns
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #18 Dato: 01 August , 2009, 22:36 »
Efter at have læst lidt i racerammen om blomsterhøns læser jeg følgende: "dobbelt anlæg for blåt giver næsten hvide dyr". Så jeg vil gerne at de der har købt rugeæg af mig i år af blomsterhønsene lige sender en PM til mig om de har fået blå (gråblå) høns. Der er nemlig ingen dukket op hos mig.  Mon så jeg får næsten ene blå høns efter den hvide hane næste år, når han er dobbelt blå  ??? Eller hvordan arves den farve mon.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #19 Dato: 01 August , 2009, 23:58 »
Jeg tror nu, at du får dobbelt hvide med sølvhals og blå hale, *gggg

Nå, spøg til side, bliver spændende at høre udfaldet af din hvide hane.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #20 Dato: 02 August , 2009, 10:04 »
Hej Egon.

Jeg ved ikke noget om avl med blå men kan da skrive lidt om mine egne erfaringer.
Det første år havde jeg ingen blå høner men en hane der egentlig var rød men grå/blå i dens under dun/ under fjer eller havd det nu hedder. Det år fik jeg ca. 1/3 blå kyllinger 1/3 sort/hvide kyllinger og 1/3 brune/røde kyllinger.
Jeg beholdte så et par blå høner og skiftede hanen ud (til den som er far til dine oprindelige kyllinger). På et tidspunkt solgte jeg så en af de blå høner. I år har jeg altså kun en enkelt blå høne (og høner i andre farver) og samme hane. Det har kun givet ca. 5 procent blå kyllinger. Så antallet har (selfølgelig) noget med dyrenes arveanlæg at gøre. Men hvis dobbelt gen for blå kan give hvide kyllinger så er det da mærkeligt at du ikke har fået nogen blå kyllinger.
Der er en, enten på guloggratis eller dba, der sælger skånske blomster kylinnger. Der er en del hvide imellem. Men det er måske en du har solgt rugeæg til?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #21 Dato: 02 August , 2009, 10:14 »
@ Danny.
Det kan man ikke vide. Jeg håber bare at de kigger her forbi, og sender mig en PM med svar på om der er dukket blå op hos dem. mvh.   Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #22 Dato: 02 August , 2009, 10:36 »
Hej Egon.

Jeg ved ikke noget om avl med blå men kan da skrive lidt om mine egne erfaringer.
Det første år havde jeg ingen blå høner men en hane der egentlig var rød men grå/blå i dens under dun/ under fjer eller havd det nu hedder. Det år fik jeg ca. 1/3 blå kyllinger 1/3 sort/hvide kyllinger og 1/3 brune/røde kyllinger.
Jeg beholdte så et par blå høner og skiftede hanen ud (til den som er far til dine oprindelige kyllinger). På et tidspunkt solgte jeg så en af de blå høner. I år har jeg altså kun en enkelt blå høne (og høner i andre farver) og samme hane. Det har kun givet ca. 5 procent blå kyllinger. Så antallet har (selfølgelig) noget med dyrenes arveanlæg at gøre. Men hvis dobbelt gen for blå kan give hvide kyllinger så er det da mærkeligt at du ikke har fået nogen blå kyllinger.
Der er en, enten på guloggratis eller dba, der sælger skånske blomster kylinnger. Der er en del hvide imellem. Men det er måske en du har solgt rugeæg til?

Danny

En af dem jeg købte af dig, var blå...hvis altså grå, er det der bliver kaldt blå. En af dem min veninde købte af dig, var også blå, men den er ved at blive brun nu!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #23 Dato: 02 August , 2009, 10:48 »
Jeg har ikke fået nogle hvide ud af de tre fra dig. Det blev til en lysebrun og to med en del sort på.

Jeg mener at det har noget med indavl at gøre, hvis dyrene bliver næsten ensfarvet, men jeg er ikke sikker? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #24 Dato: 02 August , 2009, 11:06 »
En af dem jeg købte af dig, var blå...hvis altså grå, er det der bliver kaldt blå. En af dem min veninde købte af dig, var også blå, men den er ved at blive brun nu!

Ja, blå og grå er det samme . Det er dog ikke alle grå man kalder blå. Der findes bla. lavendelblå, perlegrå og sølvgrå.

Jeg kan godt huske at nogen af dem i fik var blå. De blå blomsterhøns kan både være helt blå, blå/hvide eller blå/brune.
Jeg sætter lige et par billeder idn af forskellige blå høner.
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #25 Dato: 02 August , 2009, 11:10 »
Her er et til. Der er ikke særlig god belysning på billedet men man kan dog se dens farver.
Der er også nogen blå/grå der bliver ca. halvt brun/rød og halvt blå/grå. Jeg kan bare ikke lige finde billeder af sådan nogen lige nu.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #26 Dato: 02 August , 2009, 11:27 »
Den blå i mit galleri, hvad vil den så blive kaldt? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #27 Dato: 02 August , 2009, 22:59 »
Jeg mener at det har noget med indavl at gøre, hvis dyrene bliver næsten ensfarvet, men jeg er ikke sikker? :)
Hej jeg tror ikke det med indavl har noget med farven at gøre. Jeg vil tro det er rigtigt når der står i racerammen at de hvide er dobbeltfaktor blå, selvom jeg så ikke helt forstår at jeg ingen blå har fået.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #28 Dato: 02 August , 2009, 23:01 »
Her er et til. Der er ikke særlig god belysning på billedet men man kan dog se dens farver.
Der er også nogen blå/grå der bliver ca. halvt brun/rød og halvt blå/grå. Jeg kan bare ikke lige finde billeder af sådan nogen lige nu.

Danny

Den jeg har ligner den du viser her, bortset fra at min så overhovedet ikke har noget grå i :) De er simpelthen SÅ forskellige, det er en fryd for øjet *p Gad dog godt at have en hvid også, det kunne da være meget sjovt  :P

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: --hvid blomsterhane
« Svar #29 Dato: 03 August , 2009, 09:12 »
Det kan godt være det ikke har det så.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.