Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg  (Læst 2399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silletinni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Æg
« Dato: 21 August , 2013, 10:14 »
Hej ,
Hvordan opbevare i jeres hønse æg ??
Har læst at det er forkert at sætte dem i køleskabet , noget med at der kommer fugt på ægget og så ville salmonella kunne sprede sig hurtigt ?? ( i Spanien bla står de heler ikke på køl) men det gør de jo altid i vores supermarkeder. Hvad gør i ????

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Æg
« Svar #1 Dato: 21 August , 2013, 10:51 »
Vi plejer at tage vores og lægge dem i en æggebakke på køkkenbordet. Når den så er fyldt, ryger den i køleskabet.
Som jeg forstår det, er det dog underordnet hvad du gør. De holder sig længere i køleskabet, men uden for køleskabet kan de sagtens stadig holde sig en måned eller mere. Så hvis du får dem spist inden for en måned, så bare opbevar dem hvor der er plads :) (dog ikke oven på kaminen)
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Æg
« Svar #2 Dato: 26 August , 2013, 22:58 »
På køkkenbordet. Og det gælder også for æg købt fra supermarkedet (før jeg fik høns). Der kan de sagtens stå et par uger. Det er der ingen ben i. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg
« Svar #3 Dato: 26 August , 2013, 23:15 »
Vi har altid opbevaret æg til konsum i køleskabet. Men som sådan er der ikke behov for at de opbevares i køleskab.

Om der er mere fugtigt miljø i køleskabet end på køkkenbordet skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har målt fugtighedsgraden i mit køleskab. Men fugtighedsgraden i et køkken kan blive relativt høj, så mon ikke det med fugt på ægget er en skrøne.

Sætter man et helt nylagt æg (stort set lige fra hønen) i køleskab vil der selvfølgelig være en temperaturforskel som, måske, kan danne lidt kondens. Det er muligt det er det der tænkes på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Silletinni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Æg
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 14:09 »
Tak for jeres svar

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2013, 13:00 »
Her er en artikel om æg skal på køl eller ej

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2421530/So-eggs-fridge-Scientists-crack-age-old-argument-chilled-room-temperature-best.html

Ud fra det (godtnok lille) forsøg som er lavet, er det for bakterieindholdet fuldstændig ligemeget om de er på køl eller ej...

Det interessante er så at
The risk of eggs going off is increased mostly by significant changes in temperature, says a spokesman, ‘for example, eggs being moved from a fridge to a hot car after purchase’.

Hvilket jo lige nøjagtig er hvad dansk (sær)lovgivning kræver.. At æg  køles ned i forretningen for så at blive varmet op på vejen hjem. I andre EU lande skal æg ikke køles før de sælges.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi