Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Opdragelse" af unge høns?  (Læst 2223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mocca

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
"Opdragelse" af unge høns?
« Dato: 13 August , 2013, 22:18 »
Hej,
Jeg har fået fem nye høns for 2 uger siden - og det er længe siden jeg har haft nye høns uden at have gamle høns de kan lære af.
De går ude i haven om dagen.
Så nu har jeg brug for et par gode råd:
1. De er ikke meget for at lægge æg i redekassen - de vil hellere lægge dem i hækken. Jeg har forsøgt at reducere deres udeareal om dagen og håber de hurtig vender sig til at bruge redekasserne. Har lagt "snydeæg" i redekasserne.
2. De vil helst sidde,  nærmest oven på hinanden i redekasserne om natten. Forsøger lige nu at dække redekasserne om natten, det gør så at de sidder på jorden i huset og ikke på pindene. Lærer de det af sig selv eller skal jeg fortsætte med at sætte dem op på pindene?
3. Jeg købte dem uden at være opmærksom på at deres næb er klippet - eller hvad man kalder det... Jeg har ikke før haft høns hvor det har været tilfældet. Hvad betyder det af ændringer for hvad jeg kan fodre dem med? Det ser ud som om de ikke kan spise hele fodermajs... Eller kan de lære det?
Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe :)

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: "Opdragelse" af unge høns?
« Svar #1 Dato: 13 August , 2013, 23:15 »
Kan du evt. låne en hane, han viser hvor de skal lægge æg - du bor desværre langt fra mig, ellers har jeg en. Den med pinden - jeg har 4 store kyllinger som har valgt at bo i en stor busk ved siden af hønsehuset, huset har 2 rum, hvor 1 stor høne har valgt at sidde alene i det ene rum og ikke vil have kyllerne op - mit aftenritual er jeg tager den enlige høne og sætter hende ind til de andre store i det andet rum, jeg fanger 1-2 af de små og sætter dem på pinden i det lille rum - de kommunikerer ustandseligt så de sidste 2 går selv op. Det er næsten som at have småbørn igen. For 4 dage siden tog det 55 minutter - nu tager det 10 min. /o

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: "Opdragelse" af unge høns?
« Svar #2 Dato: 13 August , 2013, 23:32 »
Ha ha ha, sikke et menageri, hvad man da ikke gør for de kære små /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Mocca

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: "Opdragelse" af unge høns?
« Svar #3 Dato: 14 August , 2013, 05:53 »
Jeg må ikke have haner i denne kommune....

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: "Opdragelse" af unge høns?
« Svar #4 Dato: 14 August , 2013, 08:19 »
Hej :)

1) Da vi havde samme problem, lukkede vi vores inde i hus+lille gård, så de ikke havde andre ordentlige steder at lægge deres æg, end i redekasserne.
Det tog et par dage hvor de så lagde dem dér, og nu er det vane for dem, så de altid lægger dem i reden.

2) Når de er faldet i søvn, tage dem én ad gangen ud af redekassen og sæt dem på pind. De får hurtigt den vane at det er på pinden man sover - hos os tog det kun et par dage.

3) pas
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4