Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Dansk Landrace" ?  (Læst 4475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Højbjerggård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
"Dansk Landrace" ?
« Dato: 05 Oktober , 2012, 19:59 »
Goddag allesammen, jeg er ny. Min nabo har bedt mig om  hjælp til at finde nogle dværghøns til ham. Han søger "Dansk Landrace, dværg" Findes den og hvor?
Min anden nabo har "japanske silkehøns" og påstår at deres kød er blåt og ikke kan spises... laver de fis med mig??? Jeg selv har startet hønsehold op i maj måned med stor sort australorps og wyandotter og vågner hver morgen til ubehjælpsomme hanegal i haven.

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2012, 20:04 »
Hejsa.
Ja den findes i dværg. Måske du skulle høre i jeres lokale fjerkræklub eller efterlyse herinde. Silkehøns har blåt kød. Men det kan altså godt spises. Man skal bare lige kunne abstrahere fra farven.  ;D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Højbjerggård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2012, 20:33 »
Tak for svaret.
Jeg efterlyser hermed ca. 15 stk dansk landrace dværghøns på min nabos vegne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2012, 21:55 »
Lige et par tilføjelser...

Racen du søger hedder Danske landhøns.

Silkehøns har ikke blåt kød men derimod blåt skind. Kødet er meget mørkt ligesom "vildt" ofte er, men det er absolut ikke blåt.
Iøvrigt kan det sagtens spises og smager nogenlunde ligesom alt andet kyllinge kød.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2012, 22:09 »
Lige et par tilføjelser...

Iøvrigt kan det sagtens spises og smager nogenlunde ligesom alt andet kyllinge kød.

Lige en ekstra tilføjelse...

Iøvrigt, påståes det, at silkehøns indeholder nogle stoffer, som ellers er svære at få (findes ikke i andre høns), og de har derfor været brugt til medicin i bl.a. Kina igennem mange hundrede år (jeg læste dette på en internetside for mere end et år siden, men kan ikke finde siden igen.  Et af minusserne ved internettet er at der er for meget 'spam/flimmer/støj' så det kan ind imellem være svært at finde brugbare oplysninger /d
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2012, 22:19 »
I Kina serveres som  stor delikatesse,  måske osse  som medicin "blå suppe" so er  kogt af silkehøns
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2012, 22:22 »
Jep, har fået black chicken soup, very healthy.. det var silkehøne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2012, 22:38 »
I Kina serveres som  stor delikatesse,  måske osse  som medicin "blå suppe" so er  kogt af silkehøns

Én ting er de retter der måtte serveres i Kina med silkehøns som ingrediens. Og ja, jeg er sikker på at de er healthy, og sikkert også særdeles velsmagende. Men det jeg læste om på nettet var at man udvandt et eller specielt stof som fandtes i silkehøns og brugte det rent medicinsk.

Jeg regner iøvrigt med at skulle nyde ægte kinesisk køkken, on location, 10-12 gange over de næste 2-3 år, startende fra marts 2013. Lange rejser, men det er en del af jobbet. Og jeg har det generelt fint med det kinesiske køkken, omend der er enkelte retter jeg helst er fri for, så det ser jeg lidt frem til.
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2012, 22:50 »
mens jeg sejlede langfart var det efter parolen "spørg ikke, men spis" når det var lokale ting vi prøvede. Mange ting smager godt når du ikke ved hvad det er :) Noget som fødevare producenter ind imellem vist praktiserer ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2012, 07:58 »
Og når det er dværg så hedder de Danske Dværg Landhøns  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2012, 09:58 »
Og når det er dværg så hedder de Danske Dværg Landhøns  ;)

 /o /o /o

Ja, alt det med "Landrace" og "Gammel Landrace", det lugter af gris... ;D ;D ;D ;D


Offline Højbjerggård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #11 Dato: 06 Oktober , 2012, 10:23 »
Tak for svarene. Der er vist stor hjælp at finde herinde. Naboen med silkehønsene har bedt mig om at hjælpe med at aflive et par store hanekyllinger, så måske skulle man eksperimentere i køkkenet.
Også tak for præciseringen mht racenavnet på Danske Dværg Landhøns.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Dansk Landrace" ?
« Svar #12 Dato: 06 Oktober , 2012, 10:31 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub