Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: +/- Harald Nyborg rugemaskine  (Læst 17885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #15 Dato: 28 Februar , 2012, 23:20 »
Jeg synes ikke jeg har de bedste oplevelser med den. Måske er det bare mig der er noget galt med. Jeg kører nu på min anden rugning med den (den første rugning kom der ikke så meget ud af) og den kan ikke komme højt nok op i temperatur. Har købt et andet termometer da det indbyggede står på det samme uanset om den er tændt eller slukket. Den står inde i stuen for ikke at få den svingende temperatur. DET er så også irriterende da jeg synes den larmer ret meget.

Jeg skal helt sikkert have en anden hvis jeg skal blive ved at ruge ud i maskine.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

  • Gæst
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #16 Dato: 28 Februar , 2012, 23:31 »
Lene, hvis du kun er igang med 2. rugning på den og den ter sig sådan, så er mit bud altså at der er noget galt med din maskine...og ikke maskinerne generelt...
Hvis du har den fra America Thisted ville jeg ringe til dem, de er meget hjælpsomme. Seføli skal den over 37 grader, det har aldrig været et problem. Så der er sikkert noget galt med termostaten fx  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #17 Dato: 28 Februar , 2012, 23:34 »
Så den har stået op af en sydvendt mur (=ingen sol) i vores stue, og så kom der styr på temperaturen.

Jeg tror du skal have justeret dit kompas lidt Karina. Sydvendte mure er dem der får mest sol (ihvertfald i resten af DK  :D). Det du måske mente var at den ikke får direkte solvarme, men den får jo stadig den varmepåvirkning der er ved at muren optager varme fra solen.

Min er placeret i en stue, hvor der ikke er påvirkning af temperaturen udefra (nordvendt stue), og jeg oplever ikke nogen problemer med at holde konstant temperatur lige under 38 grader.

Mht fugtighed hælder jeg vand i et kammer på dag 3 og i begge kamre på dag 18. Når der er vand i begge kamre begynder det at dugge og løbe ned ad siderne (indvendigt forstås).

Jeg synes at jeg har rimeligt gode erfaringer med denne relativt billige maskine.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #18 Dato: 28 Februar , 2012, 23:45 »
Jamen Erik, så har du jo forstået det korrekt...står den opad en sydvendt mur får den ingen sol  ;D Den kan jo ikke få sol hvis den vender mod nord og har skygge fra muren! Mit kompas fejler ingenting...det er samme princip som med akvarier  ;)  Vi har iøvrigt dobbelt stenmur med god isolering samt en udestue, det er et ultraperfekt sted for min lille blå! Nu blir den dog forvist til 1. salen...op og dyrke mindreværdskomplekser ved siden af Hemelmaskinen  :D

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #19 Dato: 29 Februar , 2012, 06:36 »
Jeg har kun gode erfaringer med Harald Nyborg maskinen. Jeg har prøvet et par andre modeller; men det er Harald Nyborg maskinen, jeg har de bedste erfaringer med.

Jeg tror, det er rigtigt, at den er følsom overfor store svingninger i rummets temperatur og fugtighed; men det tror jeg er generelt for de fleste maskiner. Min maskine var indstillet til den rigtige temperatur og den er kun faldet lidt de første timer, efter at jeg lægger æggene i.


Venlig hilsen

Erik

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #20 Dato: 29 Februar , 2012, 07:08 »
Jeg oplever at min blå er svingende i temperaturen selv med det digitale termometer det samme sted, og på en god placering uden temperaturskift.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #21 Dato: 29 Februar , 2012, 08:56 »
Lene, hvis du kun er igang med 2. rugning på den og den ter sig sådan, så er mit bud altså at der er noget galt med din maskine...og ikke maskinerne generelt...
Hvis du har den fra America Thisted ville jeg ringe til dem, de er meget hjælpsomme. Seføli skal den over 37 grader, det har aldrig været et problem. Så der er sikkert noget galt med termostaten fx  ;)

Ja jeg har også tænkt tanken, men jeg er usikker på om det er termometret der viser forkert eller om den bare ikke kommer derop hvor den skal. Har købt et andet termometer, men det kan jo også vise forkert (et alm. udendørstermometer) Æggene føles varme nok, altså lidt varmere end mig, men det irriterer mig at jeg ikke kan regne med hvad det viser. Og så vil jeg jo også gerne have en der kunne tage lidt flere æg.   *e *f
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

  • Gæst
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #22 Dato: 29 Februar , 2012, 09:02 »
Nåååå, med det sidste du fik sagt der, så ved jeg da godt hvad du skal  ;D

MEN, den blå er jo fantastisk som klækker, så du skal simpelthen ha det op at køre. Den blå kommer snildt væk over de 38 hos mig og mere til...så jeg kan love dig den kan! Du skal da ha tjekket op på det, og så brug et digitalt termometer du kaster ned i den i ny og næ. Jeg har altid kørt mine temperaturmålinger ud fra et ganske almindeligt "under-tungen-termometer"  ;)
Jeg retter mig i hvert fald aldrig efter hvad den siger oppe i låget, men kan godt huske at jeg har været meget frustreret over dets uduelighed  :D
« Senest Redigeret: 29 Februar , 2012, 09:57 Fra karina dj »

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #23 Dato: 29 Februar , 2012, 09:50 »
Sikke mange svar man fik, dejligt ;D
Men hvor der meget der skal tages op til overvejelse... ;D

Hvis nu jeg vil købe rugemaskinen hos America, sender de også?
Det må de vel gøre... for syntes det er lidt langt at køre til Thisted for at handle..

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

karina dj

  • Gæst
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #24 Dato: 29 Februar , 2012, 09:58 »
De sender osse ja  :)

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #25 Dato: 29 Februar , 2012, 09:59 »
Okay så må jeg se hvad jeg finder ud af når foråret kommer lidt tættere på  ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #26 Dato: 29 Februar , 2012, 13:14 »
Jeg synes ikke den blå er pengene værd, den er alt for ustabil og svær at arbejde med.
Jeg ville spare op lidt længere tid og købe en rugemaskine med digital styring af fugt og temperatur, det bliver du MEGET gladere for i længden.
På Forum har jeg tidligere skrevet en meget begejstret anmeldelse af min R-Com 20 pro - og jeg står stadig ved hvert et ord!

Gør dig selv den tjeneste at købe en ordentlig maskine fra start af  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #27 Dato: 29 Februar , 2012, 13:20 »
Har kun været 100% tilfreds med den blå, min rummer vel en 35 æg af æggene fra araucanere/silkehøns.
En overgang havde jeg faktisk 2 af slagsen, men valgte at sælge den ene, så min have ikke skulle blive overbefolket med høns!
Nem at gøre ren, jeg bruger rodalon-opløsning til den kasse, hvor æggene ligger, og en støvsuger til at fjerne det fine støv i overdelen. Når sæsonen er slut, skiller jeg forsigtig motordelen ad og støvsuger propel, gitter og de 'ædle dele'. Såvidt jeg husker, er den fra 2005, og den kører stadig fint.
Men husk at dække af ned til bunden, når kyllingerne klækker, ellers kan de falde i vandbeholderne og drukne. Jeg gør det ved at lægge et af skillerummene over det slip, der er, hvor risten ikke dækker, når den er skubbet helt over til den ene side.
Ups, det røg vist i den forkerte tråd, skulle have været i +/- Harald Nyborg rugemaskine.. ::)
« Senest Redigeret: 29 Februar , 2012, 13:24 Fra Lone »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #28 Dato: 29 Februar , 2012, 14:07 »
Jeg har selv den blå..

Jeg er ikke absolut begejstret.
Ruger dog ud, med nogenlunde resultater, men det kunne være en hel del bedre.
Min kollega har en R-com, og den springer kyllingerne nærmest ud af, det er s.. lige før, de ikke engang behøver at være befrugtede...
Den er så også lidt dyrere, men jeg er sikker på, den er alle pengene værd, både med en god thermostat, og automatisk fugt styring.. Og vending, for den sags skyld..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: +/- Harald Nyborg rugemaskine
« Svar #29 Dato: 29 Februar , 2012, 14:27 »
Jeg har selv den blå..

Jeg er ikke absolut begejstret.
Ruger dog ud, med nogenlunde resultater, men det kunne være en hel del bedre.

Så er det godt det kun er til Hobby-brug... hvis resultatet var/er under 30 % ville jeg nok ikke købe den, men igen det er kun hobby det er ikke til at fodre en lille by som Thorshøj med...  ;)
(Undskyld hvis det lyder negativt) Det er kun til 2 pers og en hund ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.