Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: " Larm "  (Læst 4602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
" Larm "
« Dato: 24 Februar , 2011, 21:46 »
Da jeg begyndte at snakke om, at jeg gerne ville have høns, syntes jeg ikke at der skulle være en hane.  ;) Begrundelsen var at sådan en larmer for meget her ude på landet, hvor der ellers er så DEJLIG stille.  <P Jeg startede med at købe 3 Silker  /o den ene blev til en hane, og jeg var helt solgt første gang han kom med sit første hæse lyd. Hønse feberen overmandede mig, og på nuværende tidspunkt har jeg 8 forskellige racerene stammer, ja det betyder jo så også at jeg har 8 haner  :o. De larmer nærmest dag og nat, så nu er det lige ved at blive rigeligt  >:(
Hvordan er det hos jer som også har flere forskellige stammer ??
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: " Larm "
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2011, 21:54 »
Larm og larm... Jeg kan gå en hel dag i haven uden at lægge mærke til de 7 voksne haner plus ca. 20 haner der venter på øksen.
Hører "larmen" ikke med til det at have høns?
Jeg tror nærmest at det ville være omvendt her. Hvis der en dag var helt stille, ville jeg da først tænke over at der var noget galt ;)

Miljøskadet...? Måske :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: " Larm "
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2011, 22:03 »
Der hører da dyrelyde med til at bo på landet. Og jeg synes hanegal er helt fint herude hvor kragerne har madpakke med. Ud over det, så synes jeg nu ikke de larmer særligt meget undtagen lige om morgenen, men for tiden står jeg heldigvis op før hanerne, og så gør det ikke noget. Om sommeren kan de være lidt trælse, men man vænner sig nu hurtigt til dem. Naboen troede slet ikke vi havde haner... Og på det tidspunkt han kom med den udmelding havde jeg nok 25 der ventede på øksen.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: " Larm "
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2011, 23:06 »
Hanegal er da blot en del af 'naturen' på landet. Nøjagtigt som fasanhanens kalden eller advarsel.

Ligesom Henriette og Danny beskriver det, lægger jeg heller ikke specielt mærke til hanernes galen her på stedet. Men selvfølgelig galer de. Og det fra før en hvis herre får sko på.

Jeg havde forøvrigt en sjov oplevelse med hanegal for nogle år siden. En skibsmægler jeg har kendt en menneskealder forsøgte at etablere et IT baseret bookingsystem for skibstransport af laster der traditionelt forhandles fra gang til gang. I denne forbindelse søgte han investorer internationalt og havde givet mig som reference. Så midt i min sommerferie, mens jeg går udenfor i haven, får jeg et opkald fra en finansmand fra Manhatten, som gerne vil stille mig forskellige spørgsmål. Og meget provokerende galer en af mine haner op med meget korte mellemrum. Så fyren fra Manhatten spørger på et tidspunkt 'Is that a rooster in the back ground? Are you at a Zoo or something?, hvortil jeg blot kunne konstatere at jeg var hjemme og at der vist var en hane der forsøgte at gøre opmærksom på sin eksistens. Gad nok vide hvilke billeder der opstod i hovedet på fyren i den anden ende.  :D
Mvh
Erik Andersen

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: " Larm "
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2011, 07:05 »
 *g *g ja, for en mand fra Manhattan kan du jo KUN opholde dig i en zoologisk have, hvis der er hanegal
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: " Larm "
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2011, 07:39 »
Jeg har pt. 10 haner og i kyllingeperioden mange mange flere, og jeg hører dem heller ikke, mine gæs og perlehøns er jeg også blevet vant til.

Men jeg går nu heller ikke om tænker "sikke en irriterende lyd og er fokuseret på dem.

Folk bor også gladeligt inde i en storby i lejligheder med papirstynde vægge, ved togstationer, ved lufthavne osv... uden de bliver generet, MEN er der bare det mindste lille hanegal, uha det ER DET VÆRSTE der kan ske.

Jeg synes generelt at folk ER MEGET intolerente og hysteriske overfor hanegal. DESVÆRRE.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: " Larm "
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2011, 08:23 »
Da vi flyttede på landet for snart 6 år siden fik vi cirka 15 kyllinger til det hønsehus, der allerede stod i haven. Jeg husker ikke om det var 8 eller 10 af kyllingerne, der viste sig at være haner, men en flok jævnaldrende orpingtondrønnerter, der går i puberteten samtidig - det er en kilde til rigtig meget galeri!

Vi var meget forsigtige overfor vores naboer, for vi kom fra et boligkvarter, hvor der var meget bøvl naboer imellem, men vores nye naboer her ude i Todbjerg var (og er) ekstremt tolerante overfor støj fra hønsene, så vi har kun gode erfaringer på den front. Det hjalp selvfølgelig også lidt at vi ret hurtigt legede "den som øksen peger på" med alle undtagen to af hanerne! ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: " Larm "
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2011, 08:55 »
Se nu er jeg jo flyttet under mere adelige himmelstrøg, og jeg er meget spændt på om forårets kyllinger bliver påtalt når de til efteråret begynder at gale.
Der har længe ikke været dyr her, og jeg tror jeg er den eneste i omegnen der er i besiddelse af høns gæs og heste, og indtil videre er alle kun blevet omtalt som hyggelige, men men men....
På den anden side af vejen ligger jo det store slot, og der bor mange ældre damer, og jeg ved fra min datter der kører med skolebus, at en af dem bankede bus chaufføren med sin stok, fordi han ikke holdt lige ved bus stoppestedet, så jeg er da noget betænkelig ved de kommende hanegal.

Lige nu går kun 1 hane i flokken og da han ikke har nogen at konkurerer med, ja så siger han ikke noget, ikke en gang ved solopgang tror jeg  ;D

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: " Larm "
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2011, 09:29 »
Tja, jeg synes larm er lyde, der ikke hører til. Dyr hører til på landet og i naturen. Busser og sure mennesker hører til i byen ;D Så må vi andre selv finde ud af hvor vi hører til... ;)

Min mand havde engang et begreb, der hed "fuglelarm" - det er han heldigvis kureret for  ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk