Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, Går hønen selv af reden  (Læst 2641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karma

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Hjælp, Går hønen selv af reden
« Dato: 16 Juni , 2010, 16:00 »
Har en høne som snart har ligget meget længe på reden, da jeg jo er nybegynder var jeg ikke helt obs på det i starten, så jeg har ingen præcis dato.
Mit spørgsmål er så, blir hun selv træt af at ligge der på et tidspunkt, eller skal man vaffe hende ud.
Hun er i øvrigt den skønneste skrukhøne, ligger trofast dagen lang, elsker at blive nusset i hovedet og jeg kan bare løfte hende uden noget brok :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2010, 16:52 »
Jeg kender det godt..man er meget bekymret om nu hønen får vand og mad..men jeg tror helt sikkert hun nok skal gå af reden, måske er det ikke lige når du ser det..men vand det skal de jo ha..

Har selv en Brahma høne som ligger ligeså trofast på æggene som din høne, jeg har aldrig set hende af reden, men det står vand og mad klart ved siden af reden, så jeg håber da hun får lidt engang i mellem..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2010, 22:59 »
Hehe, tja jeg har en sussex høne der her en uge tilbage og ruge nu, hende har jeg af reden engang om dagen, og hun går ikke af selv, man kan virkelig se hvordan hun nyder og komme af, bare underligt hun ikke har fattet det endnu, hun er førstegangs ruger, har endda revet sandet så jeg kunne se om hun gik af når jeg ikke kiggede, men niks ingen spor, underligt syns jeg, nu håber jeg bare hun er en god kyllingeføre :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2010, 23:14 »
Jeg har nogle stykker, som har lagt skruk hele perioden uden at få æg.
Den ene holdt op, efter at jeg smed hende af reden efter ca. 3½ uges rugning.
Mine 2 silker har jeg haft ude adskillige gange, men de vender stadig tilbage på reden, den ene nu godt 4 uger.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2010, 23:28 »
Jeg tror man skal blande sig mindst muligt fra hun har 'lagt sig for at ruge' til ca 25 dage derfra. Er der ikke noget resultat efter denne periode bliver der formentlig ikke noget ud af æggene og så ville jeg fjerne æggene og 'tilskynde' damen til at finde på andre ting at tage sig til.
Under selve rugningen går skrukken af reden én gang dagligt for at strække ben, levere en ordentlig klat og indtage lidt føde og væske.
Mvh
Erik Andersen

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2010, 23:32 »
Under selve rugningen går skrukken af reden én gang dagligt for at strække ben, levere en ordentlig klat og indtage lidt føde og væske.

Det er der bare ikke nogen hønsegud der har fortalt min skruk, har prøvet og lade hende blive i 3 dage, hun gik ikke af  ???
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp, Går hønen selv af reden
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2010, 23:35 »
Hun vil gå af når hun enten er trængende eller tilpas sulten.
Mvh
Erik Andersen