Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uheld på rugeæggene  (Læst 2111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mads og Ingeborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Uheld på rugeæggene
« Dato: 13 Juni , 2010, 22:21 »
Ja så har vi flyttet Laura i det fineste bur som Freddy har lavet.

Men da vi flyttede hende oversked hun 4 af rugeæggene, og føj for den hvor det stank <J

Nu ved vi så ikke om vi har beskadiget de æg, for vi tog dem og tørrede dem af for afføring, og lagde dem i reden til hende igen.

Lidt erfaring søges!!!!!

frida

  • Gæst
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 22:31 »
Jeg synes ikke rugeæg er helt så sarte som man ofte hører/læser.
Mener der her i forår, var en anden tråd med l... på æg <R. Kan ikke finde tråden, men måske andre kan huske udfaldet på den rugning <A.
I nogle af mine kuld, har der også været l... på nogle af æggene, som alligevel er klækket fint med sunde kyllinger.
Håber I får nogle mere brugbare svar fra andre /o

Offline Mads og Ingeborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2010, 23:05 »
Nå men nu må vi jo se om der kommer nogle kyllinger. Hun ligger da heldigvis stadig på æggene. Så nu krydser vi fingre og håber det bedste..........

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2010, 23:18 »
Problemet opstår når man 'tørrer æggene af'. Hvis man ikke er meget forsigtig med hvad man gør, fordeler man reelt det man vil tørre af over en endnu større del af overfladen på ægget og får det derfor gnedet ind i endnu flere porer som lukker for ilttilførsel.

At æggene er snavsede er i sig selv ikke et problem, medmindre de ligefrem har været sølet ind i et eller andet som har lukket alle porer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mads og Ingeborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2010, 23:21 »
Pis også.......  >:(

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2010, 23:26 »
Hvis i kan skelne de 4 æg fra de øvrige så mærk dem med en blyant og lad dem ligge hos Laura. Det er ikke sikkert at de er gået i stykker. Begynder der at lugte lidt råddent fra reden mod slutningen af rugningen kan i evt snuse til hver af de 4 æg og se om et af dem er årsag til lugten. Er det tilfældet kan i jo fjerne det pågældede æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Uheld på rugeæggene
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2010, 06:27 »
Jeg har lavet en tråd om Lort på rugeæg, da mine rugeæg også blev sølet til med skrukklatten  <R
Af svar fik jeg at jeg skulle vente til det tørrer og så skrabe det af med en kniv.

Mine rugeæg skal klække i de næste par dage - så ved ikke resultatet endnu  :-\
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling