Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er der nogen der skal i biografen 5/5  (Læst 6256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Er der nogen der skal i biografen 5/5
« Dato: 02 Maj , 2010, 11:00 »
Der er en landsdækkende visning i forskellige biografer af en "dokuthriller" omkring den måde som fødevarer bliver produceret på.
Food.inc som filmen hedder. Bagefter er der en debat, som bliver streamet til de fleste biografer online.
Filmen er omtalt her
http://www.doxbio.dk/dbio/b.lasso?d=2010502&n=1062

Oversigt over biografer er her.
http://www.doxbio.dk/dbio/b.lasso?d=2010503

Det er publikum, som stiller spørgsmålene til paneldiskussionen bagefter på SMS og jeg ved at arrangørerne gerne vil have spørgsmål som tager danske forhold ind i billedet... Det vil være for let at sige at det kun er USA der laver fødevarer på den måde, selv om der selvfølgelig er forskel så er der også i Danmark nogle af de samme fænomer som vises i filmen.

Så arrangørerne vil være positive overfor spørgsmål som nedenfor som tager udgangspunkt i danske forhold, og specielt hvis spørgsmålene bliver sendt inden filmen når sms-nummeret bliver vist....

Hvorfor forlanger de danske myndigheder dyrlægekontrol af slagtet fjerkræ fra små hobbybesætninger, når jægere eksempelvis godt må sælge helt uden kontrol. Derved tvinges danskerne til at købe fjerkræ fra store intensive farme.

Hvorfor kan man ikke få lov at sælge æg fra racehøns, man kan ikke engang få lov til at få dem salmonellakontrolleret.

Hvorfor lægger kommunerne i stigende grad hindringer i vejen for at selvforsyning af æg, og fjerkræ ved at indføre kommunale regulativer. Også i landsbyer og i små bysamfund.


Desværre er jeg forhindret på onsdag, da jeg har en anden aftale som er planlagt lang tid før. øv-øv.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Er der nogen der skal i biografen 5/5
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2010, 21:51 »
Ja jeg var inde og se den i går.  :)

Det var en god og tankevækkende dokumentar. Men syntes dog mere den handlede om lobbyisme, patentlovgivningen i USA og hvad store forabejdet fødevarer skaber af problemer.

Der var efterfølgende live debat.. Men forbindelsen røg tit  :( Og da debatten egentlig rigtig gik igang, kom direktøren for bio´en ind og sagde, vi er desværre nødsaget til at lukke ned nu.. Da salen skal bruges til anden film..  ???

Det var så ikke særligt godt planlagt fra Skala Bios side i Nykøbing F  :(

Og så gik hele essensen af fra min side.. Men alt i alt en rigtig god film og mange tanker man gik derfra med.

På mange områder, kan jeg nikke genkendende til forholdene i USA. Vi er begyndt at ligne dem meget. Dog selvfølgelig ikke samme størrelsesforhold hvad angår landbrug og mængde.

Men vi er da godt på vej..

Bare så ærgeligt vi ikke fik den efterfølgende debat med.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Er der nogen der skal i biografen 5/5
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2010, 17:27 »
Så har jeg og 6 veninder booket til en forestilling i reprisen i Holte den 12. Maj /o