Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: farve på Barnevelderæg  (Læst 9268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
farve på Barnevelderæg
« Dato: 23 Januar , 2016, 18:06 »
Endelig er der æg fra mine Barnevelder fra 3. maj 2015. Men jeg blev nok lidt skuffet over farven. Kan det virkelig være rigtigt, at de ser ud som på vedlagte billede ??, det er de 2 mindste med brune prikker på. De andre er Brahma.

I dag fik jeg godtnok et der var mere brunt, men stadig ikke som jeg havde forventet.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2016, 19:55 »
Sådan ser mine ud. Rugeæg fra sidste år. Men jeg har så også kun avlet på mine mørkeste æg i nogle år. Der er meget forskel på stammerne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2016, 21:44 »
Hmmm, ja, det ligner godt nok ikke de Barnevelderæg, som jeg fik fra mine dværge tidligere. Her venter jeg også på de første Barnevelder æg fra de nye, stor race, så jeg ser da frem til resultatet... :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2016, 22:42 »
nåååå kan de se sådan ud ?. Det er ikke særlig brunt, syntes jeg. Ikke at det er det afgørende, men med alle de beskrivelser jeg har tygget mig igennem om Barnevelder, så bliver man lidt skuffet.
Der står jo, at man udviklede dem, netop for deres mørke æg. Men der er da andre, der (idag) har meget mere farve - i brunt - end denne race.
Nå pyt  *t

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2016, 23:56 »
Mine barnie-æg ligner Henriettes i farven, chokolademousse-farvede. Og skallen er altid fin glat, næsten porcelænsagtig og velformet. Det er meget smukke æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2016, 12:30 »
Barneveldere lægger ret mørke æg i forhold til de fleste andre racer, men welsumere lægger lige så mørke. Maraner er blevet meget populære de seneste år, da de kan lægge helt mørke chokoladefarvede æg. Som altid skal man sørge for at købe høns hos seriøse avlere og ikke industrimaraner, hvis man vil være rimeligt sikker på at få mørke æg. Her hænger pris og kvalitet uløseligt sammen. Men æggene smager nu ens lige meget hvilken farve skallen har, bare hønsene har haft de sammen gode vilkår. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2016, 17:33 »
Ja det er et spændende emne for hvor mørkt er mørkebrune æg og her kan det tit skuffe en synes jeg. Blandt andet da jeg så æg fra Welsumere og Barneveldere, som helt lille hvor det var de racer man regnede med lagde de mørkeste i Danmark(daværende tidspunkt var Maran ret ukendt herhjemme). Det var jo sådan set mere lysebrune æg med mørkebrune pletter som kunne variere.
Dog er det heller ikke alle der har holdt standarden for æg ved lige ved disse racer hvilket jo er synd hvis det er æggene man køber racen for som privat.

Her en spændende forklaring om Barnevelderæg. Har læst den for lang tid siden, men husker ikke det hele længere.
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/13E01A03.pdf
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2016, 23:29 »
Tak for de gode indspark. Frank - det er noget af en artikel du der har fundet frem /o

Nu må jeg så lige vise Jer de sidst ankomne æg. Det sidste (fra i dag) er det længst til højre.
Det er dejligt brunt, meget mere som jeg havde håbet på.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2016, 09:00 »
De to til højre er da rigtig flotte.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2016, 21:30 »
Enig, jeg er også meget tilfreds med farven *y

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2016, 18:10 »
Her dukker minsanten også Barnevelder æg op nu....glatte, brune og, som der står længere oppe i tråden, nærmest porcelænsagtige. Har 4 damer af racen, 2 unge Australorps, 3 New Hampshire, og, de er alle på begynderstadiet..... :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2016, 18:38 »
Ja der er meget forskel på æggefarven også indenfor den enkelte race. Dine brahmaæg er også meget lysere end mine :) Mine brahmaer lægger æg noget i retning af de øverste barnevelderæg, du viser billeder af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: farve på Barnevelderæg
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2016, 22:08 »
En af mine høne stammer orpington ligger æg der er næsten lige så mørke som de viste barnevelder æg,  og ved andre stammer er de næsten hvide, og det er ved samme race og varietet, mærkeligt,  men mine marans er blevet rigtigt flotte i år 
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜