Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Det Engelske Dorking eventyr"  (Læst 53824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #45 Dato: 25 April , 2010, 16:32 »
Så er der lavet hul til nr. 5 (20 dage og 18 timer). Yderligere et af de store pæne æg (62 gr.)

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #46 Dato: 25 April , 2010, 16:42 »
Dejligt at høre :D

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #47 Dato: 25 April , 2010, 16:53 »
Der kom nr. 5 /o

Billeder kommer lidt senere.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #48 Dato: 25 April , 2010, 18:01 »
Thomas, husk nu at får du for mange hanekyllinger vil jeg meget gerne købe et par stykker :)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #49 Dato: 25 April , 2010, 19:11 »
ja det tror jeg vi er flere der gerne vil Rikke smil men sider sommen og håber på at T <Ahomas får flest høns det er da dem der likker æg og skal lave det grove arbajde  men spændene er det glæder mig til at se dem når de har lært dansk /o er der sket noget siden nummer 5 Thomas *e

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #50 Dato: 25 April , 2010, 19:30 »
Nej det er ikke sket mere siden nr. 5. Kan heller ikke høre mere lyd. Det er 3 timer tilbage af dag 21. Vi afventer og ser.
Billederne er på nr. 5, når den kæmper i hele 3 minutter for og komme ud :o

Det er sådan set umulig og se køn på de senest fødte. Synes dog at de ser forskellige ud. det kan være en af hver slags. De øvrige tre tror jeg er 1,2.

Det vil altså ikke være så meget og sælge af. Jeg har opfordret til tidligere at vi skal indlede et samarbejde, så vi kommer væk fra al den her skadelige indavl. Vi skal også kun avle på de bedste eksemplarer.
Venter og håber stadig på at jeg får æg fra en leverandør mere ved et tidspunkt.
Hvordan vi skal samarbejde, synes jeg vi må diskutere i en anden tråd. Helt sikkert er at jeg ikke glemt jer Rikke og John.

I hører fra mig når det forhåbentlig sker mere.

Thomas

Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #51 Dato: 25 April , 2010, 19:48 »
Jeg er jo ikke med i project dorking, men jeg synes ikke i skal være alt for kritiske med det nyligt importerede blod, så længe det ikke har grav alvorlige fejl. Det handler vel lige nu om at få nyt gen materiale og jo mere jo bedre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #52 Dato: 25 April , 2010, 20:38 »
Der er rigtig Johanne. Vi kan ikke være altfor kritiske med det nye materiale. Måske er det to haner og tre høner (det er ikke sket mere siden sidst).
Det er dog så meget fejl i det gamle materiale, at vi er nød til og sortere med hård hånd om vi skal have projekt Dorking til og lykkes.

Det betyder ikke at det nye materiale ikke skal bruges på de Dorking der er blandt de interesserede. Vi er dog nød til og sortere hårdt fra deres afkom, når vi kommet så langt.

Allerførst, har jeg måske en hane som mange vil have. Det er derfor jeg siger, at vi skal lave et samarbejde. Hvordan vi skal gøre det ved jeg ikke endnu.

Måske skal hanen på turne ;D Til Rikke og så til John osv. Hvad ved jeg ??? Vi er nød til og få lidt brainstorming og mange mange gode råd fra erfarne avlere.

Willy Littau nævnte også at vi kunne lave en Dorking træf i efteråret for og bedømme vores materiale og se hvad vi skal avle på. Jeg synes det er en super idé. Hvad synes i andre?
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #53 Dato: 25 April , 2010, 21:24 »
Det er vidst ikke helt over endnu. Det er prikket hul i yderligere et æg lige nu. Forhåbentlig nr. 6 på vej /o
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #54 Dato: 25 April , 2010, 22:34 »
hej Thomas bestemt ikke meningen at kriges håber bare at du får nok til at starte en stamme ved godt at det ogser kræver at du får en ny hane men men så er der jo mugliheder for æg sener kan kun tilslute mig det med  et træf men ogser muglihed med et kaffe og kage samt lidt stald besøg <A vi er jo ikke så mange inu sådet såføldig er vi alle vilde efter at komme igang *e men må jo ogser indse at det er noget der vil komme til at tage langt tid for mit vedkommene  har jeg givet det fem år inden jeg ved hvad jeg har at gøre med og hvad det kan føre til med det der er regner med at have små 100 kyllinger til efter året og håber så at kunde plukke 10/15 stk til vider avl og der bliver jeg nødt til at have hjelp for der er jeg nok for selv kritisk og med for lidt viden ;D

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #55 Dato: 25 April , 2010, 23:06 »
Det er nemlig sådan det skal gøres John. 100 kyllinger og måske bruge 10-15 af dem. Så får vi plukket ud noget, der kan forbedre vores Dorking.
Som du selv kan se, så sidder jeg med 5 måske 6 stykker nu. Det giver ikke den helt store mulighed for og udvælge nogle super eksemplarer. Det giver dog den vigtige nye blodtilførsel, som vi alle har brug for. Derfor er det vigtig at vi virkelig tænker igennem hvordan vi skal gøre det, så vi ikke står med en samling indavlede Dorkings om et par år igen.
Skal jo helst have spredt risikoen, så ikke alt arbejde går tabt hvis vi får besøg af ræven eller mården. Det kan jo også komme sygdom.

I øvrigt er det ikke sket mere med nr. 6 endnu, når vi lige begyndt den 22. dag.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #56 Dato: 25 April , 2010, 23:14 »
Ja for os med de lidt mere sjældne racer gælder det bare om at avle så mange kyllinger som muligt og så derefter sortere hårdt, så kun de bedste bliver tilbage til udstillingerne og næste års avl.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #57 Dato: 25 April , 2010, 23:20 »
I øvrig Lene, så er du velkommen og komme med alle de gode råd du har om og avle disse store racer.
Er helt sikker på at vi trænger til al den hjælp vi kan få.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #58 Dato: 25 April , 2010, 23:20 »
synes dorkings er vilt hutige ude af skalden og en del hurtiger i form efter klækning og om 14 dage vejer de 200/300 gram  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Det Engelske Dorking eventyr"
« Svar #59 Dato: 25 April , 2010, 23:25 »
Okay tak - men Dorking har jeg ikke andet kendskab til, andet end at der i mine unge dage var en som udstillede dem på Lolland Falster kredsens vinterudstilling i en god kvalitet og med god størrelse.
Jeg havde faktisk overvejet dem dengang, men endte så med Jersey Kæmperne i stedet for.

Jeg er jo vild med de store racer  :D ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub