Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avlsplan for Dorking?  (Læst 14558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #15 Dato: 20 December , 2010, 20:01 »
Hej Rikke.

Det er jo umulig og svare på. Syntes også kammen på min hane hængte lidt. De sidste par måneder, har den dog rejst sig rigtig fint.

Hvor gammel er den, da du siger at kammen stadig er lille? Synes de får stor kam meget hurtig.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #16 Dato: 20 December , 2010, 22:19 »
Jeg har ikke helt check på hanens alder..men vil skyde på han er fra juni/juli..han skal jo næsten ha en chance..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #17 Dato: 20 December , 2010, 22:26 »
Så burde han have en stor kam.

Min hane havde en stor færdig kam, når vi var til Dorking træf. Der var han 22 uger.

Som sagt, så er det umulig for mig og sige...

Det er jo også så mange andre ting.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #18 Dato: 21 December , 2010, 00:22 »
Rixen:
Jeg købte jo 2.4 Dorking af dig i sommers som var udklækket 1. maj. Den ene hane jeg har tilbage nu har kun haft rigtig stor kam i 3-4 uger nu - vil jeg tro. Og den hænger absolut ikke og er ret stor og pæn. Han træder også alle hønerne nu.

Hønsene har også alle fire fået pæne stor kamme som hænger som jeg synes de skal. Iøvrigt ca. på samme tid som hanen rigtigt udviklede sin.
Og de startede vel også for ca 3 uger siden at lægge æg - får vel ca. 3 æg pr. dag fra de 4 høner i snit.

Så de danske er helt klart meget længere om at udvikles end de engelske - mine altså ca. 7 måneder før æglægning starter og kammene er godt udviklet (men måske ikke færdige).

Men de skal vel egentlig også være længe om at udvikles (indavl eller ej) - 22 uger lyder næsten for "hurtigt" for en Dorking - eller hvad? Hvorfor er der ellers nævnt udviklings tider på op til 2 år i ekstreme tilfælde?
Mvh

Claus

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #19 Dato: 21 December , 2010, 00:30 »
De er også længe om og udvikles. Vægten, var jo ikke meget over 3 kg., ved den tidspunkt.

De to danske høner, jeg har har også været længere tid om at udvikle sin kam.
De begyndte dog også med æglægning, når de var 22 uger.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #20 Dato: 29 Januar , 2011, 18:45 »
Benny:

Endnu en gang velkommen.
Vil gerne høre hvordan du avlet på dine Dorking i så mange år, uden og få nyt blod ind.
Dorking er jo meget følsom for indavl. Jeg har i en længere tid tænkt mig og linieavle mine. Efter det jeg fået de første Dorking afkom i år. Samme Engelske far to Engelske høner med samme far og to Danske. Kan allerede nu se at de med Dansk mor vokser betydelig hurtigere. Dette "beviser" jo det faktum, at de er meget følsomme over for indavl. De er trods alt kun indavlet en gang, med samme morfar og farfar.
Derfor har jeg bestillet yderligere æg, fra England. Dette fra en helt anden opdrætter. Vil derefter have tre stamme, som vil kryds avles 1-2, 2-3, 3-1 osv. Dermed, vil der blive end lav indavlskoefficient.
Meget interesseret og høre hvordan du gjort det?

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline BennySL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #21 Dato: 30 Januar , 2011, 00:41 »
Jeg tror egentlig ikke, at dorking er mere indavlsfølsom end mange andre racer, men det danske materiale har nok fra starten været af halvdårlig kvalitet med en del arvelige fejl. Man kan ikke rette alle fejl på en gang, så når man vælger sine avlsdyr ud fra nogle parametre, må man gå på kompromis med andre.
Jeg har som hovedregel haft to stammer i hver sæson - altså 2 haner med hver 3-4 høner. Jeg skiftede som hovedregel en hane hvert år og satte de unge høner til den gamle hane, mens de gamle høner fik en ny hane.
Jeg har forsøgt at lave rigeligt med kyllinger hvert år, og været ret hård i udvælgelsen af avlsdyr. Fejlfri kam, rimelig farvetegning og god fylde/vægt.
Det er første gang, det kniber med at finde en tilfredsstillende hane og det var nok en fejl, at jeg slagtede begge de to gamle haner. Skulle nok have sat den bedste i intensiv behandling for sine kalkben. De var begge store og flotte.
Jeg har opgivet at udstille, da dyrene først når fuld størrelse og fylde, når de er omkring 1½ år gamle - altså dyr fra foråret er først rigtigt flotte den efterfølgende sommer/efterår. Har dog udstillet et par høner for flere år siden, som klarede sig rimeligt godt (92 point). De var fra januar og blev udstillet februar året efter. Nu gider jeg ikke lave kyllinger så tidligt, da jeg foretrækker at have dem gående i hønsegården med en skrukhøne.
Når jeg snakker fylde mener jeg, at hønerne skal være nærmest terningeformede i kroppen mens hanerne skal være rektangulære med skrå ryg - altså have et dybt og fyldigt bryst. Det kniber det med at opnå.
Jeg vil gerne have fat i mindst et par nye haner, så jeg kan udvide mit hold til 3 stammer. Det vil gøre indavlstrykket noget mindre. Endnu bedre er det nok, hvis man regelmæssigt byttede en hane med én udefra.
Hvis ikke, jeg får fat i en ny hane, bliver der nok kun avlet til dybfryseren i denne sæson  :'(
Så må jeg lege lidt med mine hollandske dværge i stedet. De er nu også så søde.  :)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #22 Dato: 30 Januar , 2011, 08:03 »
Som sagt Benny, så skal vi nok finde et par haner til dig, når vi kommet længere frem i tiden.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)