Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kæmpe jesey / indavl ?  (Læst 9005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Kæmpe jesey / indavl ?
« Dato: 02 Juni , 2009, 21:21 »
Nu må jeg lige spørge jer for jeg er bestemt ingen hønsenørd ang arvelighedslære...vil bare gerne ha´sunde dyr.
Alle i jylland jeg har snakket med der har kæmpe jesey henviser til kun 2 steder når jeg spørger hvor de fik deres dyr fra.
Så tænker jeg ....øøøh ..og hvis de 2 steder nu har fået dem samme sted fra fx såååå er det da ikk overvældende mængder friskt blod der flyder i de høns ?

Glæder mig til jeg får kyllinger i weekenden ....men vil da neget gerne finde et helt 3 sted at hente nye til flokken fra.
Eller er det bare hvad der er af kæmpe jesey ...og så må man satse på at der er stammer nok hos de oprindelige avlere til at give gode gener ?

Er det derfor mange taler om at kæmpe jesey ikk er så kæmpe mere?

Nogle af i kloge .... i må vide det  <A
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2009, 23:36 »
Er det derfor mange taler om at kæmpe jesey ikk er så kæmpe mere?

Jeg tror fejlen er at de som har Jersey Kæmper, kikker mere på kvantiteten end på kvaliteten  :-[
Hvis alle kun avlede på de bedste og største dyr ville afkommet også være bedre, jeg har talt med en der kommer meget på udstillinger i bla. England, han fortalte at deres Jersey Kæmper derovre var 20 % større end i Danmark, det var jo nok værd at få nogle dyr eller æg hjem derfra...

Det er mit første år med Jersey Kæmper, jeg (eller rugemaskinen) ruger som en gal for at få en mængde dyr at vælge i mellem, jeg regner med at have 75 kyllinger når jeg er færdig med at ruge, ud af dem laver jeg to stammer med max 5 dyr af de bedste i hver, resten bliver slagtet (nogle ville nok have solgt dem, men det gavner jo ikke avlen generalt), det samme laver jeg så til næste år, på den måde håber jeg at kunne få nogle Jersey Kæmper af en god størrelse.


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2009, 23:39 »
He he... Bjørn. Så har du da også mad/kylling til et par dage, eller lidt til ;)
Jeg håber at du har en fjerkræ plukker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2009, 23:43 »
Så de æg du har er så fra forskellige steder fra ??? For hvis de ikke er hvordan kan man så lave stammer der adskiller sig genetisk fra hinanden ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2009, 23:50 »
He he... Bjørn. Så har du da også mad/kylling til et par dage, eller lidt til ;)
Jeg håber at du har en fjerkræ plukker.

Danny

Ja ! Jeg regner jo med dig Danny  ;D

Så de æg du har er så fra forskellige steder fra ??? For hvis de ikke er hvordan kan man så lave stammer der adskiller sig genetisk fra hinanden ?

Ja ! Jeg har æg fra 2 steder i Jylland, og fra Lestat på Lolland, Lene har nogle rigtig flotte og store dyr  :P Men jeg har også på fornemmelsen at hun sortere med hård hånd, og det er DET at der skal til.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2009, 23:57 »
Lene HAR skam gjort mig opmærksom på hendes fantastiske dyr (bette blæremåz  ;D)

Men ok bjørn ...på trods af jeg ikker den hurtigste høne i hønsegården  ;) så har jeg vist fattet pointen nu . Så med mine små bitte forhold her vil jeg prøve at gøre jer derovre på øen kunsten efter ....og så slipper jeg jo nok ikke for den laaange tur tværs over DK på et eller andet tidspunkt ... har været helt forgabt i Lenes høns meeeget længe !!!

Held og lykke Bjørn , med hele projektet.

Nu glæder jeg mig bare til de jydske kyller kommer på lørdag .... første punkt på dagsordenen: at de overlever *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2009, 00:09 »
Lenes dyr er flotte, jeg kan godt forstå at hun er glad for dem...

Der findes også fine dyr i Jylland ! Jersey Kæmper holder til på
www.orpington.dk
Der er også en avlerliste...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2009, 00:11 »
jamen jeg har skam fundet nogle forskellige der har ....og klart er det fine dyr ..de bliver jo MINE  ;D

Det er blot fordi jeg har en enkelt høne som jeg købte herovre sidste sommer. Og selvfølgelig er hun stor..men ikk STOR !!!

Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2009, 00:13 »
ja og så lige det med at de allesammen ca kom samme sted fra ..... derfor jeg må ha´en sjællænder herover på et tidspunkt...fx en kok  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2009, 00:16 »
Jersey Kæmper skal ikke være store ! De skal være KÆMPE STORE  :o :o

Ja en sjællænder må der sommetider til, men er det fra Lene bliver det en Lollik   ::)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2009, 00:21 »
det da rigtigt..det glemmer jeg hele tiden *gg* men håber jeg finder noget transport til fjerkræ derovre fra.... plejer jeg at være ok fiks til *gg*

Jamn det jo lige det med størrelsen der gør dem så fantastiske ...tror jeg så nogle på en mark heroppe da vi bare var på huskig for 2 år siden. Og Om jeg kan huske hvor ??? nææ nej ...kan bare huske at jeg langt ude i horisonten i stormvejr så nogle kæmpe krabathøns der stod klippefast i vinden. Det var kærlighed ved første blik.
Som tiden er gået bliver jeg helt i tvivl om det var et drømme syn eller bare.....får ?  ;D
Men nej ..tror på de var der..og sådan nogle MÅ jeg eje  <.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2009, 07:00 »
Ja, Jersey Kæmper skal være STORE det er alt for nemt at lave dem for små, jeg vejede mine for et par år siden og sorterede simpelthen alle de små fra, også selvom at de var gode på andre måder.
Ligesom det er et problem at mange dværghøns bliver for store.
Som Bjørn skriver så sorterer jeg hårdt i mine dyr, det bliver man nødt til, hvis man vil have gode typiske dyr.

Angående nyt blod, så er vi (avlere) skam da opmærksomme på det. Jeg købte sidste år nogle kyllinger af tysk afstamning, og da jeg i tiderenes morgen startede med dem, var det også med en tysk hane og danske høner. Så jeg tror ikke de er mere indavlede end andre store racer, som der ikke er mange af.

De engelske Jersey Kæmper er ganske vist store, men har de også den rette type ?? Selvfølgelig vil det jo være nyt blod.

Jeg har bl.a for en del år siden været på udstilling i Hannover i et par år og set deres Jersey Kæmper og jeg var ikke imponeret, for små og med MEGET store hoveddele, de kostede fra 40 euro og op til 110 euro. Jeg synes ikke de var det værd, når de var dårligere end mine egne.

Jo den ene gang var der 1,2 blå randtegnede, som stod i et bur og de var ikke med i selve udstillingen, men de var til salg og for pokker da en hane, vau han var garanteret kæmpestor med god kropsform og meget pæne hoveddele. Hønsene var ikke noget at råbe hurra for.
Det enenste minus var at de kostede 350 euro, det havde jeg ikke lige med.  ;D
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2009, 07:02 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2009, 16:03 »
Men.. når man nu har en stamme høns.. hvorlænge kan man så blive ved med bare at have den - uden at få nyt blod ind?
Det bliver jo indavl hen ad vejen, hvis man ikke får ny hane eller noget udefra?

Min mand siger, indavl ikke er så "farligt" med høns, som med pattedyr, men holder den?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2009, 18:18 »
Noget af svaret ang indavl fandt jeg fx her:


http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3218.0.html
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Kæmpe jesey / indavl ?
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2009, 11:51 »
Og du er stadig helt helt helt sikker på du ikke skal have en stafet sat i gang til på lørdag !    ;D ;D ;D ;D

Dunhjernest jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?