Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken fugl er dette?  (Læst 8371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvilken fugl er dette?
« Dato: 18 Februar , 2009, 16:05 »
Jeg har lige haft besøg af denne, jeg er i tvivl om det er en spurvehøg eller en duehøg, men jeg synes den var for stor til at være en spurvehøg.
Billedet er desværre ikke så godt, da det er taget med zoom og på nogen afstand. Men jeg har beskåret det så det stadig er i 10 mega pixels, til gengæld er det så kun selve fuglen jeg har skåret ud.
Den var meget interesseret i Jensen og damerne, men det så nærmest ud som om flokken søgte sammen med min store hankat for at søge beskyttelse hos ham. De gik på rad og række, først katten, så Jensen og endelig hønsene.
Heldigvis fløj den væk til sidst, men jeg har helt sikkert set spurvehøge tage småfugle i haven flere gange, og to gange har jeg mistet en høne op i den blå luft uden nogen spor, og det kunne jo være en duehøg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2009, 16:07 »
For mig ligner det en musvåge  :)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2009, 16:18 »
Jeg er enig med Berit. Det ligner en musvåge. Håber den kan nøjes med at kigge, for det er en rimlig stor rovfugl der sagtens kan tage høns.
Hilsen Vinni

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2009, 16:37 »
JA, jeg tænkte også på musvåge, men syntes den var lidt lille. På den anden side er det lidt svært at bedømme størrelsen på afstand. Jeg kunne bare se den var alt for stor til at være en spurvehøg. Og selv om jeg har både kikkert og fuglebøger liggende i vindueskarmen i køkkenet, er jeg stadig usikker.
Men tak for jeres bud  :D :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2009, 16:50 »
Er ret sikker på at det er en musvåge ;)..
Havde det været Due eller spurvehøg så havde den haft stribede bukser på :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2009, 17:41 »
Jeg synes den er for stor til at være en spurvehøg, jeg har en del musvåger her hvor jeg bor, derfor har jeg net over min hønsegård, så det er kun blomsterhønsene der får lov til at gå frit.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2009, 17:44 »
Tak skal I ha' Lugovets og Mikkel. Spurvehøgen havde jeg nu nærmest udelukket på forhånd, fordi den har jeg set så mange gange i haven, og den er noget mindre.
Ja, billedet kunne have været bedre, men det var nu en gang hvad jeg kunne tage med mit lille digitale kamera, det er i grunden sjovt, for når man står og kikker på fuglen ser den jo stor og tydelig ud, og når man så forsøger at fange den med kameraet er den bare en lille "dut" på billedet - også selv om man zoom'er.
Ja det har nok været en lille musvåge. Nu håber jeg ikke den tror den skal til at spise hos os <B <R <B <R Jeg har store planer for mit hønsehold nu til sommer. Mine to børnebørn fra New Orleans kommer til Danmark i fire uger, så der skal være æg i alle farver, og også helst et kuld kyllinger eller to, og jeg er helt sikker på at en musvåge ikke hører med i mine planer ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2009, 19:07 »
Vi har rigtig mange musvåger også alt for mange, men vi har aldrig mistet nogen høns eller kyllinger til dem, de gemmer sig under moderen med det samme en rovfugl kommer i nærheden af dem, selv kattene har aldrig fået fat på nogen af kyllingerne, enten flygter de ind eller gemmer sig under moderen, men det kan være at jeg bare har været heldig. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2009, 19:32 »
 <B <R <B <R Jeg har store planer for mit hønsehold nu til sommer. Mine to børnebørn fra New Orleans kommer til Danmark i fire uger, så der skal være æg i alle farver, og også helst et kuld kyllinger eller to, og jeg er helt sikker på at en musvåge ikke hører med i mine planer ::)

[/quote]

Hej Marianne.
Jeg er HELT sikker på at dine to børnebørn fra New Orleans, ville syntes at det var VILDT spændene at du havde slået dig ned som falkoner, måske du lige skulle overveje det en ekstra gang...  8)
Der ville blive lidt at fortælle om hjemme i USA...  ::)

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2009, 08:22 »
Jeg er også sikker på at det er en musvåge, vi har en del af dem der hvor jeg bor. Jeg tror endda det er en af dem der snuppede en høne fra mig.  <W

Nogen gange når jeg kommer hjem fra arbejde, går de på græsset og snupper diverse små dyr tror jeg. Men de har ikke været efter hønsene siden, så vidt jeg ved.

Har en ide om at det måske ikke er musvågen der har slået min høne ihjel, men det er dem som har spist hende.

Det er jo en flot fugl
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2009, 11:56 »
Jeg stemmer også for musvåge. Jeg vil tro det er en han (hannen er kun ca. halv størrelse af hunnen). Synes ikke rigtigt det liger en duehøg og en spurvehøg er altså ikke ret stor. Spurvehøgen er på størrelse med en lille due og ser man den flyve er man ikke i tvivl; de er lynhurtige og meget manøvredygtige (vi har jævntligt besøg af en spurvehøg, der luger lidt ud i vores gråspurvebestand). Umiddelbart synes jeg også at det på billeder ser ud somom en duehøg har længere hale end den på dit billede.
Rent statistisk er der også noget større chance for at det er en musvåge end en duehøg  ;).
Jeg har faktisk mange rovfugle ret tæt på; musvåger der yngler hver sommer i skoven 150 m fra haven, ugler der yngler fast i et krat 100 m fra haven, et tårnfalkepar i et gammelt træ i naboens have og så en spurvehøg der jævnligt dukker op. Heldigvis har de aldrig napset høns eller kyllinger hos os og jeg nyder synet af dem.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2009, 17:31 »
 prøv at gå ind på www.fugleognatur.dk

der er masser af billeder af alle rovfugle, også som unge. ;)

mvh
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2009, 11:12 »
Den er nu endegyldigt artsbestemt til at være en musvåge, og den ser ud til at synes vældig om at sidde i vores træer og iagttage diverse dyreliv i haven. Fint nok med mig, jeg synes da også det er lidt sjovt med en musvåge oven i alle de andre arter vi har, bl.a. ynglende grønspætter og store flagspætter.
MEN den skal bare holde sig fra mine høns!  ;D
Tak til alle for hjælp til at artsbestemme den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2009, 14:37 »
Jeg får Haveforeningens nyhedsbrev hver uge, og netop i denne uge bliver det nævnt at der er særlig mange musvåger i år, og at vi vil se mere til dem i haverne. Fint nok når teori og praksis passer sammen  ;)

Hvis nogen skulle være interesserede kan artiklen findes her:
http://www.haven.dk/hwarticles.asp?x=&detail=17193
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2009, 16:15 »
Jeg ville ikke være tryg ved en musvåge i min have. Jeg har oplevet den tage en dværghøne....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi