Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør du!!!  (Læst 5128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Hvad gør du!!!
« Dato: 19 November , 2008, 10:34 »
Hvad gør du!!

Hvis du uventet forlader os alle sammen, og har en familie, eller omgangskreds, der ikke er så glade for fjerkræ?, hvad sker der så med dine dyr?

For ca. 1 md. siden var jeg i et stort dilemma, jeg skulle igennem en operation i hovedpulsåren (ballon), risikoen derved, var at jeg måske ikke så min familien igen, og dermed heller ikke mine dyr.

Jeg kontaktede Lene (Lestat), og sikrede mig at mine evt. efterladte, kunne kontakte hende med hensyn til overtagelse af mine høns.

Lene var så sød at accepterer mit ønske, og jeg kunne tage afsted til hospitalet med ro i sjælen, alt andet end lige det med dyrene, var planlagt i forvejen.

Mit ønske med denne besked, er at vi måske kunne lave et (testamente) herinde, på denne måde kan vi sikre at dyr som måske er meget sjældne i race, eller farve,  eller på anden måde er i fare for at forsvinde, frem for at blive slagtet.

Jeg forestiller mig noget i retning af at man opretter en database hvor man melder ind med sine dyr, samt at nogle avlere melder ind med at de vil vidreformidle dyrene til andre som har lyst til at fortsætte med lige netop din race.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #1 Dato: 19 November , 2008, 14:48 »
Det lyder slet ikke som nogen dum ide, faktisk syntes jeg den er rigtig god ;)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #2 Dato: 19 November , 2008, 15:54 »
Mange gange går der meget værdi fuldt avlsmateriale tabt, når en seriøs avler desværre går bort.

De efterladte synes måske BARE at det er nogle høns og får dem afhændet til en krejler eller måske endda slagtet. Fordi de ikke gider/kan overtage dem. De færreste avler desværre videre med dem.

Dette går især udover racer, som der i forvejen ikke er så mange af.

Jeg tænker da også på mine dyr, for jeg ved jo (heldigvis ikke hvornår det sker) men kun at det vil ske.
"Hvad skal de, men skal have dem, skal de aflives eller ????" Det er da ikke nogen skæg tanke, meeen en dag bliver det jo en realitet  :o :'(

Jeg siger tak til Lars for hans tiltro til mig. Jeg vil en anden gang også påtage mig det ansvar.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #3 Dato: 19 November , 2008, 16:49 »
Kære Lars.

Jeg håber du er helt frisk igen. Det har ikke været en let tid for dig!! Jeg håber du er rigtig frisk igen!

Din ide og dine tanker er rigtig gode - måske vi kunne kalde det ' Fjerkræets skytsengel' eller noget lignende.

Hvis vi skulle lave det i DFF regi, er det vel kun for de avlere der ikke kender nogen, de ved vil overtage deres fjerkræ?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #4 Dato: 19 November , 2008, 17:05 »
Jeg kan kun tilslutte mig det som Mikkel skriver:
Det lyder slet ikke som nogen dum ide, faktisk syntes jeg den er rigtig god ;)!
Vi kan jo alle komme i din situation Lars! Godt din operation gik godt :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #5 Dato: 19 November , 2008, 17:26 »
Jeg kan også tilslutte mig den gode ide, og jeg også håbe du er frisk igen, det må havde været en svær tid for dig.
Rigtig god bedring
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #6 Dato: 19 November , 2008, 19:46 »


Jeg har en klar aftale med min fru og børn at hvis der skulle ske mig noget i mens jeg har høns, så skal specilklubben have mulighed for at finde nogle som der vil overtage mine dyr, dette er også skrevet ned på papir som ligger i boks sammen med andre vigtige papirer, så kan andre også se hvad de skal gøre hvis ulykkne er ude.

Tommy

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #7 Dato: 19 November , 2008, 21:29 »
Dejligt din operation gik godt Lars Erik  :) håber du er godt på fode igen.
Det er en rigtig god ide!

Nu er det jo ikke os alle der har fine racedyr, som gerne skulle sikre avlen og som på den måde ikke er så vigtige at "bevare", men som betyder lige så meget for deres ejere  :)
Sådan nogle har jeg  ;) Og for mig er de rigig fine  :D og det ville være rigtig vigtigt for mig, at de kunne komme til en person/hønsekyndig, som ville behandle dem godt eller ihvertfald vide hvordan de skulle slagtes uden unødig lidelse.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #8 Dato: 20 November , 2008, 15:49 »
Stort af dig at tænke også på det, Lars og godt at du stadig er her .. Det er jeg glad for.

Kunne det være en ide at udnævne en person herfra til skytsengel som i sådanne tilfælde kan kontaktes og som står for at overtagelsen af dyrene sker til nogle som enten vil føre avlen videre hvis det er specielle racer, eller sørger for at de kommer til personer som behandler dem godt. Det kan jo også komme på tale ved flytning eller sygdom at man ikke kan have fuglene mere? Og så kan det være svært også at koncentrere sig om at få fuglene videre på en ordentlig måde.

Så altså en slags skytsengel som sørger for at fuglene kommer videre, er det en måde at gøre det på?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #9 Dato: 20 November , 2008, 16:01 »
Det lyder ihvertfald som en god løsning, kunne sagtens benytte mig af den løsning :D.... Specielt med at modtage ville jeg gøre med glæde ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad gør du!!!
« Svar #10 Dato: 22 November , 2008, 15:13 »
Godt at det gik godt, Lars :D

og god idé med en fjerkræ-skytsengel!

Har tit tænkt på, hvad der mon ville ske med mine fjerdyr, hvis der skulle ske mig noget, da jeg bor alene. Tja... selv da jeg boede sammen med min eks, tænkte jeg på det, da han ikke så meget var til at holde dyr...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)