Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 71218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #15 Dato: 26 Maj , 2012, 20:46 »
Så kørte gæsterne endelig hjem. Pyha, sikke en lang dag. Jeg har set til Frede løbende hele dagen, og han er hverken blevet dårligere eller bedre. Han spiser gerne majs af hånden, men gisper lidt efter vejret når han har spist. Jeg har ikke set ham drikke, og han vil ikke have noget når jeg byder ham. Hans klatter er lidt løse, hvide og grønne, men ikke fuldstændig flydende. Han er nu kommet ind på vores badeværelse hvor vi har forsøgt at skærme brusekabinen af med hegn (der er hverken forhæng eller låge for), så nu ligger han der og er ret utilfreds med det. Man kan se at det gør ondt på ham at stå op, og han lægger sig lige pludselig hvor han er. I morges var det i leverpostejen, og tidligere på dagen i maden og i vandet, så han var helt våd på brystet. Jeg skal lige have pusten oven på dagens strabadser (jeg har mindst 4 fibersprængninger efter rundbold og sjippetov!), så skal Frede have badet fusserne og smurt dem med noget salve. Han har fået 2 x penicillin tabletter i dag. Jeg synes stadig det ser skidt ud for ham, men jeg synes Frede skal have en chance hvis det er bumble foots han lider af.


har du målt hans temperatur? Det kan ihvertfald indtikere om der er betændelse i ham.  Stakkels Frede, men faktisk har jeg næsten mere ondt af dig Tanja, for du er om nogen "mor" for dine dyr... ved du har det ganske elendigt med at din Frede er skidt.
*b Tak Wanda (og nej, jeg har ikke taget temperaturen på ham).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #16 Dato: 26 Maj , 2012, 20:48 »
Held og lykke med ham. Håber, du formåede at more dig lidt selv i dag?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #17 Dato: 26 Maj , 2012, 20:53 »
Held og lykke med ham. Håber, du formåede at more dig lidt selv i dag?
Tak Kirsten, og joo, tjaa..., njaaa det kunne have været bedre. Jeg var vist ikke så god en værtinde i dag *r.

Her er et billede fra et øjeblik siden hvor han ligger i brusekabinen. Der er to trin ned til bunden, hvor jeg havde lagt ham på et håndklæde, men 2 min. efter stod han og ville ud oppe på øverste "trin". Det kunne han jo ikke, så efter at have spist lidt majs lagde han sig ned, og han har nu ligget samme sted i ca. 10 min. uden at røre sig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #18 Dato: 27 Maj , 2012, 04:33 »
Nå, hvordan går det med det lille pus?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #19 Dato: 27 Maj , 2012, 06:33 »
 *k *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #20 Dato: 27 Maj , 2012, 07:27 »
Først: Tak for alle gode råd /o. @Helle: Jeg svarer på din PM lidt senere, når jeg lige har fået morgemad/bad ;).

Frede blev vasket og duppet med klorhexidin på fødderne i går aftes. Han har et par gamle sår, det ene sidder i folden på en af tæerne, hvor hele folden er revnet. Det andet sår sidder på trædepuden. De så begge ud til at være gamle og med skorpe. Han fik efterfølgende fucidin salve på, og løbene der er (åbenbart, tænk at jeg ikke har vidst det /d) angrebet af kalkmider blev smurt ind i vaseline. Sikke et fedteri!!! :o

Kl. 4 i morges blev huset blæst omkuld af en hane der galede :o. Så var jeg da klar over at han var i live. Jeg stod op for at se til ham og jo jo, han var der. Han ligger bare ned stadigvæk. Nu går jeg ud og lukker de andre høns ud, og henter lidt mere majs til ham. Han er klart utilfreds med at ligge i den mørke brusekabine, så jeg er nervøs for om han selv forsyner sig med nok mad og især vand, men hvis han skal holdes nogenlunde bakteriefri og ren, kan jeg ikke se han kan komme ud på græs i dag, eller kan han?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #21 Dato: 27 Maj , 2012, 07:39 »
Det  lyder som om han har fået det bedre ?  /o.

Jeg ville holde ham inde, så der ikke kommer nye bakterier i hans sår.

Åh hvor er det godt, hvis han bliver rask !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #22 Dato: 27 Maj , 2012, 07:54 »
Hvor er det bare synd for dig Tanja og stakkels Frede  *k for at han bliver helt rask igen, du gør da i hvert fald hvad du kan. Man bliver så glad for sine høns og er altid ked af at miste nogen (især dem som man måske har fået et "ekstra" personligt forhold til). Vi havde også 2 seramaer på badeværelset i 6 uger her i vinters pga. forkølelse og fordi jeg ikke turde løbe nogen chance med dem - de er dog så små så vi mærkede dem ikke så meget  ;), bortset fra at i uge nr. 2 der lærte Viggo typisk nok at gale  ;D. Pøj pøj med ham Tanja, jeg håber at bliver meget friskere i løbet af de næste dage
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Zoro

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #23 Dato: 27 Maj , 2012, 10:18 »
Først: Tak for alle gode råd /o. @Helle: Jeg svarer på din PM lidt senere, når jeg lige har fået morgemad/bad ;).

Frede blev vasket og duppet med klorhexidin på fødderne i går aftes. Han har et par gamle sår, det ene sidder i folden på en af tæerne, hvor hele folden er revnet. Det andet sår sidder på trædepuden. De så begge ud til at være gamle og med skorpe. Han fik efterfølgende fucidin salve på, og løbene der er (åbenbart, tænk at jeg ikke har vidst det /d) angrebet af kalkmider blev smurt ind i vaseline. Sikke et fedteri!!! :o

Kl. 4 i morges blev huset blæst omkuld af en hane der galede :o. Så var jeg da klar over at han var i live. Jeg stod op for at se til ham og jo jo, han var der. Han ligger bare ned stadigvæk. Nu går jeg ud og lukker de andre høns ud, og henter lidt mere majs til ham. Han er klart utilfreds med at ligge i den mørke brusekabine, så jeg er nervøs for om han selv forsyner sig med nok mad og især vand, men hvis han skal holdes nogenlunde bakteriefri og ren, kan jeg ikke se han kan komme ud på græs i dag, eller kan han?

@ Tanja.

Hej lille veterinær Sygeplejerske.

Har du tjekket om Frede, evt. også døjer med andefod, på begge fusser ???

NB: Skrev det til dig tidligere ?

J.C.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #24 Dato: 27 Maj , 2012, 10:27 »
Andefødder? På HØNS? Jørn, den må du forklare nærmere...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #25 Dato: 27 Maj , 2012, 10:45 »
Tak Majbritt og Kate :D.

@Jørn: Jeg har søgt på sygdomme relateret til "andefod", men jeg kan intet relevant finde ud over at andefod er en fejl/bagudrettet bagtå der giver 0 point ved udstillinger.

Jeg giver allerede antibiotika i form af menneskepenicillin. Jeg kan læse mig frem til at bumblefeet betyder at foden skal skæres så betændelsen kan komme ud. Det vil jeg ikke kaste mig ud i så længe jeg ikke kan se om det er bumblefeet han lider af.

Kan man i øvrigt give panodil/paracetamol for smerter? Hans fødder og puder koger, så måske har han også lidt feber.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #26 Dato: 27 Maj , 2012, 11:04 »
@Tanja, det er muligvis nok at smøre grundigt med fedtholdig creme (vaseline) så sårskorper og skidt løsnes fra sårene. så kan du forsigtigt trykke pus ud. Det vil hjælpe både på varme, hævelse og smerter at få pusset ud. For han går vel ikke med til et "havregrøds-omslag"? Det er ellers ret effektivt til at opløse hård hud og skorper.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #27 Dato: 27 Maj , 2012, 11:29 »
Tak Majbritt og Kate :D.

@Jørn: Jeg har søgt på sygdomme relateret til "andefod", men jeg kan intet relevant finde ud over at andefod er en fejl/bagudrettet bagtå der giver 0 point ved udstillinger.

Jeg giver allerede antibiotika i form af menneskepenicillin. Jeg kan læse mig frem til at bumblefeet betyder at foden skal skæres så betændelsen kan komme ud. Det vil jeg ikke kaste mig ud i så længe jeg ikke kan se om det er bumblefeet han lider af.

Kan man i øvrigt give panodil/paracetamol for smerter? Hans fødder og puder koger, så måske har han også lidt feber.

@ Tanja.

Andefod er når bagtåen vender fremad, Andefod har ikke noget med sygdom at gøre, men er slet og ret, en genetisk nedarvet, negativ defekt hos hønse fugle.

NB: Du kan teste Frede, på et fladt underlag, og hvis det viser sig, at begge Fredes bagtær vender fremad, ja så har den desværre andefod på begge fødder.

NB: En evt. andefod vil påvirke Fredes gribe muligheder, når han feks. skal på pind om aftenen, og han vil samtidigt have svært, ved at holde balancen på pinden.

NB: Andefod er særdeles arveligt, og dyr med denne negative arvelige genetiske defekt, bør ikke anvendes i avlen.

J.C.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #28 Dato: 27 Maj , 2012, 13:50 »
Jeg har ikke fået set om han har andefod, men det er ikke noget jeg før har bemærket. Jeg har båret ham ud, sænket hans fødder og løb i køligt vand i nogle minutter, duppet dem med klorhexidin, smurt dem med fucidin salve og løbene med vaseline. Derefter bestukket med lidt undulatfrø og så tog Frede og jeg os en halv times lur i havestolen på terrassen, mens det værste fedteri trængte ind i huden. Nu er han tilbage på badeværelset og ligger fortsat ned uden at bevæge sig rundt. Meget mærkeligt :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #29 Dato: 28 Maj , 2012, 07:10 »
En lille morgen-opdatering: Frede ser ud til at have det en lille smule bedre. Han galer løs, og står op når han gør det. Han spiser af hånden og har drukket en masse vand (han drikker helst når jeg holder vandet for ham, spørg mig ikke hvorfor). Når vi har fået morgenmad får hans fødder en tur til i det kolde vand, og bliver nok engang smurt med fucidin og vaseline. Han fik 3 omgange af den slags i går. Han skal også have sin antibiotikatablet. I morgen ringer jeg til en dyrlæge for at få hjælp til det videre forløb.

@J.C.: Mange tak for hjælpen til diagnosen. Jeg ved endnu ikke om han lider af bumblefeet, men det er meget sandsynligt. Uden dit bidrag havde jeg aldrig vasket, renset og kølet fødderne på ham, eller for den sags skyld, sat ham i isolation på badeværelset i et nogenlunde bakteriefrit miljø. Tak.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"