Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg i flere måneder!  (Læst 3194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Ingen æg i flere måneder!
« Dato: 15 November , 2008, 20:54 »
Nu bliver jeg nødt til at spørge jer til råds:
Sidste efterår fik i høner i begyndende æglægning - deriblandt 2 Sussex. I foråret fik vi kyllinger - både 'hjemmelavede' og indkøbte. Vi har nu således i alt 9 Sussex-høner, 2 blandinger og 2 australops, samt en hane.
Hele sidste vinter fik vi troligt mindst to æg om dagen - og det fortsatte til foråret, hvor det jo så blev til rugeæg under skrukhønerne. Mens de to damer lå på rede, fik vi fra de sidste to høner 1-2 æg dagligt. Men fra ca. midt på sommeren har vi overhovedet ingen æg set  ???  Vi havde skiftet fra æglægningsfoder til tilskudsfoder kombineret med korn - så da sækken var tom i september, gik vi tilbage til æglægningsfoder. - Bare lige for at være sikre på, det ikke var pga. foderet.
Der er endnu ingen æg - hverken fra 'etablerede høner' eller fra de unge, hvoraf en del ellers har fået noget farve i kammen. Og Sussex er da ellers kendte for at lægge æg også om vinteren  :-\ 
Vi har naturligvis tjekket, der ikke blot er tale om en æggetyv. Når vi er i haven hele dagen, hører vi aldrig mere en høne braldre op i døråbningen efter dagens æglægning.
De har rigelig plads at boltre sig på, altid mad, vand og skaller, og ser i øvrigt ud til at stortrives (uden at være fede).
Hvad i alverden kan der være galt?
Åh, hvor jeg håber, der kan dukke et par gode forklaringer og løsningsforslag frem  <+
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #1 Dato: 15 November , 2008, 20:58 »
Jeg har nøjagtig samme problem og jeg har bestemt mig for at de gamle nok ikke ligger æg fordi de har været/er i fældning, og de nye nok først begynder til februar/marts pga. kulden.
Jeg slagtede de sidste hanekyllinger i dag og det var ikke fordi de var for fede, de var faktisk ret pæne.
Så måske er det også derfor dine ikke ligger æg...og ellers vil jeg gerne høre en "profs" mening om det.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #2 Dato: 16 November , 2008, 01:33 »
Ja, det er jo ikke altid ligenemt at blive klog på.
Jeg har to silkehøner, hvor der er mindst et æg om dagen.
Så har jeg 3 et årige skånske, 3 i begyndende æglægning, samt en blanding, men der er sjældent mere end et æg om dagen fra dem, og de har også lys på, ca 13 timer i døgnet, sammenregnet med dagslyset.
Jeg håber hver dag på, at der er lidt flere, men det er altså ikke sket endnu.
Lige da mine 3 unge høns begyndte, det besluttede de altså at gøre samme dag, var der 5 æg, men ellers er det nede på 1 eller max 2.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #3 Dato: 16 November , 2008, 01:43 »
Har du tjekket dem for utøj? Det kunne være en mulig forklaring...

Prøv at vende bunden i vejret på dem og se om der pipler små utysker rundt omkring kloakken ;)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #4 Dato: 16 November , 2008, 10:55 »
Unge høner lægger "generelt" flere æg end gamle. De er bedst til at lægge æg det første halve år. Derefter falder ydelsen. Hos nogle meget, hos andre kun lidt.
Det passer godt her at de nu er et år ældre og ikke riglig lægger æg om vinteren. Høner i første ½ - 1 år af æglægningen kan næste ikke lade være med at lægge æg, hvorimod de ældre meget nemt stopper om vinteren.

Temperaturen betyder noget, men langt det vigtigste er lys! Det vil altid hjælpe at sætte lys op i hønsehuset. Blot 3-4 timers ekstra lys morgen og aften vil sætte gang i flere æg. Jeg vil anbefale et neonrør med farven "biolux", som indeholder et bredt spektrum af lysets farver. Lidt rødt, lidt grønt, lidt gult og noget blåt. Et af de små neonrør på - jeg tror det er 15-20 Watt burde være nok til et lille hus. Lavenergipærer er billige og nemme at sætte op, men deres farvesammensætning er dårlig. Mennesker og dyr har meget svært ved at skelne konturer og farver i lavenergipærer, men de kan godt bruges.

Jeg blander mit foder selv nu, det har øget lægningen noget. Fem høner lægger min. 10 æg pr uge. Lidt mer energi og lidt mere methionin (aminosyre) og bedre fordøjelighed, end det jeg kan få i standard blanding. Men det er fordi jeg nok går mere op i foder end jeg gør i hønsefarver osv. Sådan har vi jo vores grunde til at holde fjerkræ :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #5 Dato: 16 November , 2008, 11:30 »
Mine Dværg wyandotter pt. 4 voksne, på omkring 11 måneder lægger mellem 2 og 4 æg om dagen, rigeligt til os. De spiser, hvad de finder i haven, desuden får de en kornblanding med alle mulige slags kort, som jeg køber hos Meldgård i Aabenraa, æglægningsfoder, lidt fra køkkenet, de får ropa-b i drikkevandet, og de får også hønseguf dagligt, lavet efter opskriften her på forum og så tilsætter jeg også lige vitaminer. De har også adgang til skaller. De spiser ikke specielt meget af kornblandingen eller æglægningsfoderet; men jeg går da ud fra, de får hvad de skal have, for de ser ud til at trives.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ingen æg i flere måneder!
« Svar #6 Dato: 16 November , 2008, 14:55 »
Jeg havde 11 voksende høner inden de blev aflivet. De lagde lige til sidste dag 4-6 æg dagligt. Der var fire på 3 år, en på 5 år, seks på 1½ år, så helt unge var de ikke ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.